2026-09-22, 21:22
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Är du 7? Sen när hängde ens spelköp på att man ska kunna låna ut spelet till en kompis? For real?

Det finns många fall där man t.ex. kan sälja digitala produkter vidare. T.ex. pysslar jag med musik en del. Jag har sålt rätt mycket UAD-pluggar, ljudbibliotek (Superior Drummer, NI Komplete etc). Det går såklart att överlåta. Men det beror också på.

Om det blir som med GTA VI, dvs att du kan köpa en fysisk produkt - men det innehåller en nyckel; då kan du rimligen också sälja nyckeln / koppla om / aktivera nyckeln på annan enhet. Således bör du också kunna sälja spelet.

Ja?

För att det banar väg för nya, större och bättre spel - som inte längre behöver ta hänsyn till den optiska lagringen. Faktum är förvisso att det skett sedan länge - men där skivan bara blir en nyckel för att tanka ner speldata från t.ex. PSN. Se på många Call of Duty-spel, där några ligger bra mycket över 2 - 300 GB. När du trycker i skivan blir det bara en nyckel för att ladda ner spelet. Så... vi är redan där.

Jag skriver det igen: Välkommen till verkligheten!
1. Nej men det finns många 7åringar där ute och 8åringar och 9åringar osv.

2. Jaha? Men då kan ju Sony gå ut med att det går att sälja vidare nyckeln och så kommer folk vara nöjda. Men det har de inte. Undrar varför? (Jag vet varför men du verkar inte förstå) Det finns absolut ingenting som pekar på att det går att sälja vidare GTA VI. Vad snackar du om?

3. Ja? Så varför tog du upp det?

4. Skitsnack. CoD är stora för det är mycket annat tillägg i. Själva spelet kanske är 100gb men så är det massa extra larv. GTA VI som lär bli det största spelet någonsin ryktas bli 200-300gb. Sista delen av FFVIII har de gått ut med att det kommer bli 200gb. Bara fixa mer utrymme på konsolerna. Man brukade ha 8mb-kort till PS1. Med tiden har spelen blivit större och utrymmet på hårddiskarna med. Det är ett dåligt argument för att det "behöver" digitaliseras. Det är 100% för att Sony ska få monopol och tjäna mer pengar.

Förstår inte hur man kan försvara detta? Du tycker om att behöva betala mer? Vill du ha mitt Swishnummer om du gillar att slänga ut pengar? Själv har jag snart 4 spel på skiva. Kommer när jag sålt dem behövt betala typ 500kr (2000kr och sen få typ en hundring mindre per spel vid försäljning )istället för 2000kr som jag aldrig kan få tillbaka och dessutom har jag då haft något jag haft i över 30år. Känslan att öppna upp ett nytt spel i en fysisk förpackning. Finns de som samlar på spel. Vad ska de göra? Köpte dessutom några av spelen på rea. Exempelvis 007 first light för 459kr samma vecka det släpptes. Idag nytt kostar det 679kr tror jag. Såg att Elgiganten sålde Wolverine som jag nu inte ska köpa för det ser dåligt ut för 599kr på en deal som annars kostar 899kr digitalt som inte går att sälja vidare. Såna deals kommer helt försvinna för Sony kommer ha monopol.

Välkommen till verkligheten själv du som tycker om att bli knullad i röven av företag. Vi andra tycker inte om det. Jag kommer inte köpa PS6.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-22 kl. 21:28.
Citera
2026-09-22, 23:51
Medlem
Tearsinrains avatar
https://www.youtube.com/live/blh1v1dGJ2s

Gameplay för Phantom Blade 0. Bara kolla kommentarerna. Är så på varenda spel nuförtiden. Men jag trodde Phantom Blade 0 skulle släppas fysiskt men verkar inte så till att börja med. Blir inget köp om det inte släpps fysiskt, synd för det var ett spel jag såg fram emot.

Grejen är att de som håller på med "det är så här det är nu" tror de är moderna och coola men de inser inte att de är i minoritet. Majoriteten av spelarna vill ha kvar fysisk media. Annars hade det inte varit så mycket ramaskri.
Citera
2026-09-23, 04:48
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
https://www.youtube.com/live/blh1v1dGJ2s

Gameplay för Phantom Blade 0. Bara kolla kommentarerna. Är så på varenda spel nuförtiden. Men jag trodde Phantom Blade 0 skulle släppas fysiskt men verkar inte så till att börja med. Blir inget köp om det inte släpps fysiskt, synd för det var ett spel jag såg fram emot.

Grejen är att de som håller på med "det är så här det är nu" tror de är moderna och coola men de inser inte att de är i minoritet. Majoriteten av spelarna vill ha kvar fysisk media. Annars hade det inte varit så mycket ramaskri.
Majoriteten av spelarna vill ha kvar övertaget gentemot branschen. Därför motstånd till digitala släpp, DRM och kameror som är på 24/7.

Historien visar dessutom att motstånd lönar sig. Tänk vad effektivt man kampanjade mot Xbox One 2013/14 och formligen sänkte den generationen för Microsofts del. Underbar känsla.

Som det ser ut nu tillhör framtiden det förflutna. Folk vill ha äldre konsoler som spelar fysiska spel. Eller så skaffar man en FPGA-konsol som spelar allt innan 2014, typ (eller vad som nu är möjligt).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in