2026-07-04, 20:56
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Var köper Du det?
Vet inte om det går att köpa som privatperson. Det är industrigrejor.

Jag snodde med mig när jag var klar på en utbildning på folkhögskola som jag pluggade på.
Citera
2026-07-04, 21:01
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Vet inte om det går att köpa som privatperson. Det är industrigrejor.

Jag snodde med mig när jag var klar på en utbildning på folkhögskola som jag pluggade på.

Aha.
Jo, jag såg att det var ett proffsmedel.
Citera
2026-07-05, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Hallå alla, har ni missat RUT? Jag har inte städat en enda gång de senaste åren, det kommer en städare 2 gånger i veckan och städar en timme varje gång. Med RUT så kostar det i slutänden inte så mycket och bra för alla. Bra för mig som slipper städa och bra för firman som fick jobbet.

Ibland hör man röster om at “RUT skatteavdrag är en kostnad för samhället”, men det stämmer ju inte, alternativet att jag städar själv ger ju noll kronor i skatt till staten.

Räcker det inte med en gång i veckan? Hur mycket kostar det per timme?
Citera
2026-07-05, 13:58
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Räcker det inte med en gång i veckan? Hur mycket kostar det per timme?

Jag vill att de kommer två gånger i veckan pga disk och allmänt plock. Hade det bara varit dammning, dammsugning och fönstertvätt hade det räckt men en gång i månaden. Typ. Jag betalar 200 kronor i veckan för två timmar (alltså netto, efter rut).
Citera
2026-07-05, 17:13
Medlem
keckoishs avatar
Disksvamp med den grova sidan på alla kökets ytor. Lite diskmedel och vatten påsvampen, som sedan torkas bort med våt, ren wettextrasa. Vinylgolven skuras med skurborste och varmt såpvatten som sedan torkas upp med en våt mopp som sköljs ur i en skurhink. Lister, möbler, tavlor med mera damtorkas av med fuktig, ren dammtrasa. Parkettgolv använder jag vanligtvis endast fuktig, ren mopp till. Överlag så lite rengöringsmedel som möjligt används. Porslinet i badrummet använder jag dock Gif till. Keramikhällen på spisen använder jag Electrolux Vitro Care till. Till fönstren använder jag varmt vatten med diskmedel, spets med lite ättika.
Senast redigerad av keckoish 2026-07-05 kl. 17:46.
Citera
2026-07-05, 17:36
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Hallå alla, har ni missat RUT? Jag har inte städat en enda gång de senaste åren, det kommer en städare 2 gånger i veckan och städar en timme varje gång. Med RUT så kostar det i slutänden inte så mycket och bra för alla. Bra för mig som slipper städa och bra för firman som fick jobbet.

Ibland hör man röster om at “RUT skatteavdrag är en kostnad för samhället”, men det stämmer ju inte, alternativet att jag städar själv ger ju noll kronor i skatt till staten.

Är du hemma då när de kommer och städa?
Citera
2026-07-05, 17:44
Medlem
zombie-nations avatar
Det beror ju på om man måste storstäda eller om man städar två gånger i veckan så det egentligen inte blir smuts och damm.

Har man klampat omkring med skor inne och inte skurat på ett år så funkar inte Swiffer.

Skulle säga att i medeldjup städning kör jag med trasor av typen wettex och skrubbsvampar (olika till olika områden), diskmedel till det mesta, fettlösare på vissa ställen i köket, såpa eller grovrent till golven med hink och mopp, dammsugare men även sopborste och skyffel för ställen som annars skulle fylla dammsugarpåsen och i vissa fall kalklösare för ingrott kalk.

Köper inga speciella medel för olika områden då det är helt onödigt.
Citera
2026-07-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Är det ingen som kör robotdammsugare, eller är det bara en meme?
Har enbart kört med robotdammsugare på golven dom senaste 5-6 åren ,köpte en nyare maskin igår , dom blir bättre men det är klart att dom inte kommer åt alla ytor så lite jobb får man göra själv.
Citera
2026-07-05, 18:21
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiveMeHead
Är du hemma då när de kommer och städa?

Det har hänt men oftast inte, tänker att den som städar känner sig “påpassad” om jag är hemma. Bättre att jag håller mig ur vägen. Dessutom blir man ju alltid positivt överraskad över att komma hem till ett nystädat hem!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in