Citat:
Ursprungligen postat av
Henkamidage
Ska jag va helt ärlig tycker jag ditt resonemang är rätt egoistiskt. Inte minst för att vara en person som kommit till detta land och "fått" allt.
I sverige får alla gratis utbildning och kan studera till i princip vad som helst. Eller som då kanskeni ditt fall arbeta sig uppåt.
Du har tagit dig från botten till toppen.
Idag vill du lämna det land som har givit dig allt.
Visst det har inte varit gratis så tillvida att du säkerligen har kämpat och lagt dina kort rätt.
Men det är väldigt många länder som denna "klassresa" skulle va omöjlig att göra.
Sverige är en av de länder med minst hierarki på arbetsplatsen eller för den del i samhället. Det är ok att tala om för chefen när hen har fel eller om du har en bra idé, trots att du arbetar på golvet. Vet inte hur de är på den punkten i just frankrike, men vad jag läst har klass större betydelse där.
Vi är helt eniga i att politiker varit för släpphänta med för låga krav på asylsökande.
Men samtidigt ska du veta vad sverige kommer ifrån. Ett samhälle med stor frihet och eget ansvar, det är något som har fungerat väldigt bra och gjort landet till ett av världens bästa länder att leva i.
Ett samhälle där vi värnar och värdesätter även de svaga, ingen ska behöva bo på gatan eller inte ha mat i magen. Det är något sverige ska vara stolta över.
Jag kan inte säga att samhällsförändringen med inget eget ansvar är invandrares fel. Men lite märkligt sammanträffande är det.
Mångkulturen har förändrat mycket, kanske vissa saker till det bättre. Men jag kan konstatera att eget ansvar under frihet tillhör inte de sakerna som har förbättrats.
Tvärtom utnyttjas detta till den grad att samhällets skyddsnät håller på att gå sänder. När så många inte gör det som är rätt räcker inte pengarna till allting.
Tyvärr kan jag se kopplingar från egna erfarenheter att vissa kulturer bidrar till bristen på ansvar.
Jag betalar gärna skatt för att alla ska ha det bra. Men bara för de som vill vara med och bidra och ta ansvar.
En lite intressant sak med studenten som bodde hos mig från frankrike.
Han var inte oväntat chockad över den dåliga disciplin som var i svenska skolan. Att svenska elever tex vågade spela spel på datorn under lektioner. I frankrike hade alla på hand skola en bok de fick ta med hem till föräldrar, där lärare skrev ned om de gjorde något de inte fick också kunde det nli kvarsittning.
Men han vart nog också lika förvånad när jag visade honom ortens idrottsanläggning. Allt var öppet, vem som helst kunde beträda planer mm. Jan berättade att i frankrike är allt sånt bakom lås och bom. För annars skulle det bli vandalisering direkt. Är det inte det rätt intressant. Om nu skolan har så bra disciplin på eleverna, varför avspeglas inte det i samhället?
Skolan hat inget egenvärde i sig, den finns till för att utbilda och inte minst skapa goda samhällsmedborgare.
Det där med sätta dit andra för brott är mer en myt än verklighet. Sverige är som sagt var en väldigt trygg rättsstat. Det är ett betydligt större problem att den hårda bevisföreningen som krävs gör att många skyldiga går fria.
Ingenting är ”gratis” speciellt inte för oss skötsamma. Jag har jobbat samtidigt som jag har kunnat ta mina utbildningar. Den förtjänade bonusen är jag ägare till. Ingen annan. Inte ens min egna familj.
Jag har offrat mitt liv, mina timmar, mina dagar och minuter för att komma hem efter jobbet och ta min examen
Jag har förnedrats på massa ”skitjobb” ifrån att förnedrats till att acceptera att det är verkligheten om man vill nå någonstans. Jag har offrat mina helger och kvällar för att ta dessa examen samtidigt som jag har betalat tillbaka skatten till staten för att kunna betala detta.
I slutändan accepteras man inte av svenska befolkningen för att media manipulerar och lägger bara upp alla mördare, våldtäktsdömda och alla brottslingar men aldrig någonsin människorna som lyckas för det gynnar inte deras lilla ficka.
När jag kommer hem så har den svenska staten slängt ut skötsamma invandrare men folk ifrån Europa som förstör och är kriminella går förbi mig till den grad att jag numera undviker människor för att rädda mitt egna liv precis som er svenskar.
I mitt fall skulle den svenska staten inte ens se mig som förlust om jag dog olikt om du dog. Jag skulle inte ens hamna i någon första sidan journal.
Ingen journalist skulle ta sig tiden att skriva om mig. Jag skulle vara precis som alla andra utlänningar som har råkat ut för ”förskjutning” och hamnat i polisens statisk över människor som försvunnit nu.
Hade du viljat leva kvar i ett sånt samhälle?
Jag går ut och äter men träffar på den svenska alkoholisten som skrämmer mig när han helt chockerande bara pratar med mig ifrån ingenstans. Visst inget farligt så och inget händer men jag vill sitta ifred utan att en man bara börjar härja och skrämma mig.
Går in på insidan för att äta min mat ifred men då träffar jag på ett gäng med invandrarmän som lyssnar på hög musik och pratar i telefon utan att bli tillsagda att nu stör man andra här.
Skulle jag säga ifrån så kanske jag förlorar livet oavsett vem jag säger ifrån till.
Sverige må vara ett bra land men inget bra land för kvinnor. Jag tänker inte leva mitt liv i rädsla mer.
Såna incidenter sker aldrig i Frankrike och då är jag ofta i Frankrike. Det värsta som kan hända är en man som hälsar lite glatt och det är ok.
Jag kan vandra fritt i bergen, kan åka skidor i Frankrike eller leva bara fritt och glatt utan att vara rädd för massa män som gör några påhopp eller försöker något för deras väktare och poliser är överallt.
Du tycker inte att en person som skött sig väldigt väl och utbildat sig förtjänar att må bra någonstans? Någonstans där individen känner glädje, frihet och omtanke?
Tycker ändå att jag är minst egoistisk som kunnat hålla ut så mycket och gett allt vad jag kan men nu vill leva där jag känner friheten att må bra utan att höra invandrare vs svenskar överallt.
Varför ska en skötsam vara kvar och betala kalaset för alla politiker och människor som missköter sig?
Finns massa EU länder som är tryggare och erbjuder precis samma liv eller om inte bättre för sina medborgare.
Är otroligt ledsen att du tycker att det är egoistiskt men någon gång får alla nog slutligen också. Har även utsatts för brott många år tidigare och individen är på fri fot nu förmodligen då han är europeisk medborgare som inte kan få straff eller utvisning.
Ingen väljer att packa ihop sina saker och dra över en natt men chansen för en skötsam individ med utländsk bakgrund att dö antingen av en nazist eller kriminella invandrare i Sverige är 50/50. För din del behöver du bara oroa dig för kriminella invandrare.
Egoist?
Eh nej! Jag vill leva och må bra och det är inte i Sverige mer