2026-07-01, 10:30
Medlem
Hej!
Jag har fått en länk med amerikanska taxeringslängder för min släktforskning. Jag kan öppna filerna men inte ladda ner dem. Jag har kontaktat både Sharefile och historiska sällskapet jag fick länken av för hjälp men ingen svarar.

Vet någon om det finns någon programvara som kan ta ner filerna härifrån, eller skulle någon supersjyst kunna göra det åt mig?

https://nebraska.sharefile.com/share/view/610601200e48484b

Tusen tack på förhand!
Citera
2026-07-01, 10:37
Medlem
Välj Select all, skrolla sedan längst ner till höger på sidan så finns där en knapp som heter Download.
Se bilden här: https://i.postimg.cc/qMjs7ZQH/ladda-ner.jpg
Senast redigerad av Nypan-sr 2026-07-01 kl. 10:42.
Citera
2026-07-01, 10:45
Medlem
Ja, det är när jag trycker på den det kommer upp ett meddelande där det står att det blir fel, oavsett dator eller webläsare. Jag har även provat att välja en fil i taget, men inte heller det fungerar.
Citera
2026-07-01, 11:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonande
Ja, det är när jag trycker på den det kommer upp ett meddelande där det står att det blir fel, oavsett dator eller webläsare. Jag har även provat att välja en fil i taget, men inte heller det fungerar.
Jag kunde gå in och läsa dokument hos sharefile, har du testat att göra det och sedan högerklicka och välja "spara som"?
Kan också fungera med JDownloader2 för Windows som jag har kört på liknande sidor.
Citera
2026-07-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag kunde gå in och läsa dokument hos sharefile, har du testat att göra det och sedan högerklicka och välja "spara som"?
Kan också fungera med JDownloader2 för Windows som jag har kört på liknande sidor.

Tack för att du vill hjälpa! Jag har provat att högerklicka - funkar inte. Har nu laddat ner JDownloader 2 och t.o.m. donerat en dollar till det, men jag förstår inte hur jag ska göra för att ladda ner dokumenten med hjälp av programmet. Skulle du kunna förklara?
Citera
2026-07-01, 12:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack för att du vill hjälpa! Jag har provat att högerklicka - funkar inte. Har nu laddat ner JDownloader 2 och t.o.m. donerat en dollar till det, men jag förstår inte hur jag ska göra för att ladda ner dokumenten med hjälp av programmet. Skulle du kunna förklara?
Okej, JDownloader brukar känna av om man kopierar länken till det man vill ladda ner eller så lägger du in själv i fliken linkgrabber så kommer förhoppningsvis dokumenten upp och du kan trycka på start (play) eller högerklicka och välja force start har jag för mig men kan kolla mer ikväll annars.
Citera
2026-07-01, 13:06
Medlem
Citat:
Okej, JDownloader brukar känna av om man kopierar länken till det man vill ladda ner eller så lägger du in själv i fliken linkgrabber så kommer förhoppningsvis dokumenten upp och du kan trycka på start (play) eller högerklicka och välja force start har jag för mig men kan kolla mer ikväll annars.

Stort tack! Jag har provat att klistra in länk (både till sidan med alla filerna och till varje enskilt dokument), men det som laddas ner är inte dokumenten utan bara en massa annat skräp.
Citera
2026-07-01, 13:45
Medlem
Hrass avatar
Jag lyckas inte heller ladda ned något, det timear ut

Har du provat kontakta dem och bara fråga om att få alla filer i en enda .zip-fil?
https://history.nebraska.gov/contact-us/

Alternativt kanske det är mindre belastning på servern om du provat en mer udda tid

Citat:
Stort tack! Jag har provat att klistra in länk (både till sidan med alla filerna och till varje enskilt dokument), men det som laddas ner är inte dokumenten utan bara en massa annat skräp.
Den laddar nog ned allt runomkring som presenteras (HTML-filer, javascript, osv.) och inte filen som pekas ut.

Det verkar vara servern, så ingen vits att klydda med massa verktyg som i slutändan kommer ge samma fel
Senast redigerad av Hras 2026-07-01 kl. 13:47.
Citera
2026-07-01, 15:12
Medlem
Ja, jag har prövat att kontakta dem men har inte fått svar. Filerna ligger kvar till 23 juli så det är ju ingen panik. I värsta fall får jag prova att ringa dem. Amerikanare är inte alltid så bra på att svara på mejl :-)
Citera
2026-07-01, 15:38
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Lyckades ladda ner nu genom att gå in på sidan genom denna web proxy sida https://proxyium.com/ där man klistrar in adressen för sharefile och väljer USA som land.
Citera
2026-07-01, 21:11
Medlem
Citat:
Lyckades ladda ner nu genom att gå in på sidan genom denna web proxy sida https://proxyium.com/ där man klistrar in adressen för sharefile och väljer USA som land.

Nu gick det till sist! Tusen tack till alla som engagerat sig för att hitta en lösning. Ni ska få ett ex. var av min släktkrönika när den blir klar :-) Jag bara skojade, den kommer tråka ut er till döds. Tack!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in