2026-07-01, 10:29
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Äldre Volvo med förgasare. Märkte nyligt att det går att dra i bränsleslangen så att nippeln/bränsleröret på förgasarsidan som såklart ska sitta fast följer med ut tillsammans med slangen. Inget läckage (ännu). Se bild: https://i.imgur.com/qpvQdpx.jpeg (syns ej på bilden att hålet är slätt dvs det är inga gängor där)

Det finns på sprängskissar för förgasaren ingen utbytbar del för detta, dvs den var nog aldrig tänkt att tas loss.

Hur kan jag fästa röret så inte bilen brinner upp? Skulle någon form av starkt epoxy funka och vilket skulle isf tåla bensin? Hålet är inte gängat men jag vet inte om det skulle gå att sätta dit detta, eller hur man isf skulle skapa sådana gängor, eller om det ens behövs?
Citera
2026-07-01, 11:13
Medlem
Jag tror det kan vara presspassning original men jag är inte säker. Ser röret helt ut om du drar ut det? I vilket fall, om du känner någon med en svarv så är det där snabbt fixat. Lätt överdimensionerat mässingrör, kanske 2 hundradelar över nominellt (håldiameter) och en skvätt cylindrisk fastsättning borde göra susen. Det är inte jättemycket gods där så blir det alldeles för tight så kommer det nog spricka i godset runt röret.

Loctite 648 är bensintålig.
Senast redigerad av Techbilly 2026-07-01 kl. 11:16.
Citera
2026-07-01, 11:16
Medlem
Ingen aning om hur nippeln sitter fast men misstänker att den bara är inpressad.
Så lär sitta hyffsat om du knackar in den.

Lite epoxy på när du knackar in den lär inte skada & tål bensin bra.

Hela locket finns nog fortfarande som reservdel förövrigt men kostar säkert som en hel begagnad weberförgasare.

Om du ska dit och limma är det nog förövrigt en god ide att plocka bort locket på förgasaren samt bensinfiltret innan du gör det så att du inte får epoxy där du inte vill ha det.
Citera
2026-07-01, 12:01
Medlem
Hänt samma sak fast på en bränslepump, limmade med locktite, röd mutterlåsning.

Det funkade bra.
Det var väldigt tajt passform mellan röranslutningen och hålet iofs, dessutom var det en DIESEL så kolla att locktiten tål bensin innan.
Citera
2026-07-01, 14:17
Medlem
Lian.Vendls avatar
Be nån mekanisk verkstad tillverka en ny nippel som har lite större dimension så det blir presspassning igen och bonka dit den. Loctite som någon föreslog är väl nästa alternativ men man får kolla så det finns förutsättningar för den att härda, Loctite använder ofta anaeroba produkter som härdar först vid avsaknad av luft, så det måste vara relativt tight redan!
Citera
2026-07-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Äldre Volvo med förgasare. Märkte nyligt att det går att dra i bränsleslangen så att nippeln/bränsleröret på förgasarsidan som såklart ska sitta fast följer med ut tillsammans med slangen. Inget läckage (ännu). Se bild: https://i.imgur.com/qpvQdpx.jpeg (syns ej på bilden att hålet är slätt dvs det är inga gängor där)

Det finns på sprängskissar för förgasaren ingen utbytbar del för detta, dvs den var nog aldrig tänkt att tas loss.

Hur kan jag fästa röret så inte bilen brinner upp? Skulle någon form av starkt epoxy funka och vilket skulle isf tåla bensin? Hålet är inte gängat men jag vet inte om det skulle gå att sätta dit detta, eller hur man isf skulle skapa sådana gängor, eller om det ens behövs?
Hur pundigt får det se ut? Enklaste fullösningen är väl en najtråd mellan slangklämman på bensinslangen och anslutningen som sexkants-bulten sitter i och sedan spänna den så nippeln trycks i botten.
Citera
2026-07-02, 11:42
Medlem
Polisen.Patriks avatar

Ja det låter ju plötsligt väldigt logiskt att den kanske bara varit pressad på plats, jag har inte provat använda någon kraft för att återinstallera den utan bara tryckt tillbaka den. Den ser hel ut när man tar ut den. Jag vill gärna ha en lösning som både är och ser hållbar ut dvs ingen najtråd. Loctite 648 låter som precis vad jag söker!

Tänker att om man kör lite loctite och även försöker pressa in den befintliga nippeln på plats så får ser jag väl om det verkar sitta tillräckligt hårt? Annars att man kanske får försöka tillverka en ny nippel, känner dock inga sådana händiga personer som kan göra det rakt av och inte uppenbart det är ett måste att byta ut den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in