Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Det ligger förmodligen en del I det du skriver, tyvärr, men det skadar inte att prata med polisen.
Jag antar att den här speciella "stalkerpolisen" håller på med allt möjligt som har med våld i nära relationer att göra, eller så har han bara råkat på några fall och lärt sig hur man handskas med det.
Han som stalkade syrran var en lågbegåvad kille som råkade bo i närheten av våra föräldrar, det var troligen så han blev besatt av henne, det hela var bara irriterande och pinsamt först, tills det eskalerade i en biljakt där syrran körde ifrån honom i hastigheter uppemot 200 km/h.
Han måste ha varit lätt att tala tillrätta för polisen, för så fort hon ringt och pratat med den här specialpolisen upphörde det.
Tror det är vanligt att dom lider av någon störning eller försvagad IQ på nått plan. Psykos med vanföreställningar kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av
exoticspice
Hur länge har det pågått? Dagar eller veckor?
Jag tänker på att blanda in polis kan göra det värre - att det eskalerar från att sitta på en bänk till något fysiskt mot kvinnan.
Polisen gör inget åt stalking. Folk tror felaktigt att en stalker står och glor utanför ditt hem eller bara skickar oönskade brev. Den nya lagen som trädde i kraft 1/7 kommer nog vara till mer hjälp för dom som är utsatta. Stalking kan även innebära sabotage av den utsattes relationer, arbete, vård, it, mobil… det är riktigt avancerat idag. Vissa psykfall tom. låtsas vara den som blir utsatt för stalking.
Stalkern startar då konton i syfte att mota bort andra potentiella kärleksintressen, vänner, familj, kollegor. Ren sabotage och stalkern försöker då agera som offret så att den kan styra narrativet.
En stalker kan ödelägga en människas liv totalt. I värsta fall driver den offret till självmord.
Som sagt tror jag vi kan sätta stopp för sådana psykfall och kvinnofridskränkare nu när lagen ändrats.
Citat:
Ursprungligen postat av
BananaChiquita
Jag har inte sagt att jag är kvinna. Jag vet bara att män börjar stalka kvinnor de har haft sex med, eller som blir avvisade. Fråga vilken kvinna som helat
Att dom män som stalkar kvinnor oftast skulle ha haft sex med offret är bara önsketänkande från ditt håll.
Absolut kan dom ha blivit avvisade men en frisk person kan ta en avvisning tämligen lättsamt.
Det finns stalkers som blir så pass besatta av personen att dom önskar att dom vore personen dom stalkar, önskar att dom hade deras egenskaper, avundsjuka.
Det kan även vara en förvrängd verklighetsuppfattning där den psykiskt sjuke lider av vanföreställningar där den inbillar sig ”tecken” från den som den stalkar. Ex. ”Personen nös i armvecket nu när jag spelade denna låten så det betyder att hon vill gifta sig med mig”.
Vem som helst förstår ju att en sådan människa är i behov av vård.
Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Nu är det inte allid som så att män börjar stalka efter sex. Sällsynt vill jag nog tro. Kan inte ens komma på att det hänt mig däremot har jag haf ten del knäppisar som bara känt igen mig, gått i samma klass, varit vän med mig, ex, eller som de senaste tio åren så tror jag alla hittat mig online och då framförallt på dejtingappar.
Sedan finns det socialt inkompetenta stalkers som kan ha diagnoser (autism eller schizofreni t.ex där de inte riktigt förstår andra människor) det finns de som är ute efter hämnd, de som har vanföreställningar osv.
Jag är kvinna.
Googla eller låna en bok på biblioteket.
Det tragiska är att stalkers är oftast väldigt fega. Gömmer sig bakom låtsas konton och i dunklet.
Hoppas du kunnat anmäla några av dina stalkers. Vet att man inte blir tagen på allvar av polisen och särskilt inte om du inte fått fram extremt tydliga bevis men den nya lagen kanske kan hjälpa dig.
Hoppas det löser sig för dig oavsett. ingen ska behöva ha massa creeps och freaks efter sig.
Låt inte dina stalkers krympa din värld.