2026-06-30, 15:51
Avstängd
Runt om på stan och i tunnelbanan är det fullt med kvinnliga fetton i underkläder för Lindex nya reklamkampanj, jag mår illa när jag ser den

Ska man behöva ha det så här i det offentliga rummet?

Jag tycker reklam ska användas till att främja hälsosamma och vackra ideal, det ska vara inspirerande och motiverande.

Det är ju mer en slags "vi har gett upp"-reklam där man cementerar fetma som något slags accepterat eller kanske till och med idealiskt tillstånd. Tänk på folkhälsan!
Citera
2026-06-30, 16:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Runt om på stan och i tunnelbanan är det fullt med kvinnliga fetton i underkläder för Lindex nya reklamkampanj, jag mår illa när jag ser den

Jag tycker reklam ska användas till att främja hälsosamma och vackra ideal, det ska vara inspirerande och motiverande.

Det är ju mer en slags "vi har gett upp"-reklam där man cementerar fetma som något slags accepterat eller kanske till och med idealiskt tillstånd. Tänk på folkhälsan!

Välkommen till feministverige.

Det roliga är att samma stora företag oftast inte har fetton i sin reklam på samma sätt i östeuropa för ingen skulle köpa nåt från dom
Citera
2026-06-30, 16:06
Medlem
Citat:

Företag gör naturligtvis sån reklam de tror ger bra försäljningsiffror.
Citera
2026-06-30, 16:07
Medlem
Vi lever i ett land där 1% av den offentliga budgeten reserveras till konst och dekorationer. Med så mycket pengar till hands bör vi totalförbjuda reklam på offentlig plats.
Citera
2026-06-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Låt höra varför du blir sugen på att köpa trosor i storlek XXXXXX (djupt andetag) XXXXXXL av att se en stor ful reklamskylt i tunnelbanan som visar ett fetto iklädd sådana underkläder.
Citera
2026-06-30, 16:18
Medlem
Jag tog själv T-banan några få stationer idag och noterade denna reklam med kroppsaktivister. Min första tanke som vanligt vid denna typ av åsyn är ju att det äcklar mig. Sedan tänkte jag mer på hur ansvariga för kampanjen har totalt missat "tajmningen". Att göra reklam med fetton och negrer har definitivt passerat bäst före datum. "Titta på mig, jag handlar på Lindex där de har supersize-storlekar"! Hoppas de konkar!
Citera
2026-06-30, 16:21
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Hade väl funkat i USA där häften är feta
Vi i Sverige har ju inte den storleken, så göra sån reklam i Sverige måste innebära förlust
Citera
2026-06-30, 16:25
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Har inte sett den trots att jag tagit tuben var och varannan dag nu senaste veckan. Nej, TS får väl skaffa en smartfån och sitta och bläddra i då så att det som är runt omkring liksom försvinner.
Citera
2026-06-30, 16:39
Medlem
Citat:

Jag googlade för skoj skull "lindex reklam" och valde bilder. Tycker inte det ser ut riktigt som du beskriver. Du får nog ta och förtydliga med någon slags länk om du vill bli tagen på allvar. Men jag misstänker lite att det inte kommer hjälpa utan bara bekräfta min teori om att du bara är lite överkänslig.
Citera
2026-06-30, 16:46
Avstängd
det här är alltså samma lindex som gjorde reklamkampanjer för menstrosor 2023 och kroppspositivistisk underklädeskampanj 2020.

https://static.bonniernews.se/ba/55b835c0-d86d-4a55-9a70-85feee2a65b4.jpeg?width=1920&height=1080&fit=crop& auto=webp&enable=upscale
Citera
2026-06-30, 16:50
Avstängd
När kommer dom första reklamkampanjerna om kroppspositivism för män? "Vi vill att varje man ska kunna vara sig själv och känna sig inspirerad och självsäker oavsett vem han är, hur han ser ut eller var han befinner sig i livet. "

Blir det några enorma reklamtavlor med gubbar med stringkalsonger, ölmagar och chipstuttar?

Eller är det bara kvinnor som ska synas i reklamen? Och i så fall varför?
Citera
2026-06-30, 16:50
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:

Om du tror att du ska gå genom livet utan att bli kränkt så är du en idiot. Jag tvingas se Donald Trump på tv titt som tätt vilket får mig at vilja kräkas men finns inte mycket att göra än att försöka se bort.
Tjockisar kommer finnas vad du än tycker om saken. Tycker synd om dig om du är så äckelmagad. En riktigt karl brukar stå pall för mycket värre saker än lite tjockisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in