Igår, 15:44
Medlem
Natten till torsdagen 11/12 1997 så hittas en 34-årig man mördad i en lokal på S:t Persgatan 22B i Uppsala. Han hittades vid 07.45 på torsdagsmorgonen av en kvinna som var anställd i ett annat företag i fastigheten. Mannen var sen tidigare känd av polisen men inte för någon grövre brottslighet. Han hade fått halsen avskuren och låg på golvet i en stor blodpöl. Det misstänkta mordvapnet hittades av polis i lokalen, en större blodig och böjd kökskniv

Lokalen var känd av polisen som svartklubb där olaglig spritutskänkning m.m pågick. På pappret var den uthyrd till en invandrarförening. De hade dock inte skött hyresinbetalningarna och var vid tiden för mordet uppsagda som hyresgäster. Mannen hade kontrollerats av polis bara en vecka innan mordet vid en stor narkotikarazzia på båten "Mathilda" i Uppsala. Mannen hade också anmält att han blivit utsatt för ett våldsbrott och att han kände sig hotad.

Sju personer inklusive offret ska ha befunnit sig i lokalen vid mordet, fem invandrare och två infödda svenskar. Av dessa så häktade polisen en 21-årig man som huvudmisstänkt. De skyllde dock på varandra och man befarade ett nytt Lindomefall. 21-åringen medgav att han misshandlat offret men nekade till mord. Offret ska ha använt lokalen som bostad och han ska enligt uppgift blivit attackerad redan kvällen innan mordet skedde, då på en restaurang i centrala Uppsala. Anledningen till mordet uppgavs vara att 34-åringen "golat" i ett kriminellt ärende.

Någon som minns detta fall? Jag minns att jag gick förbi någon dag eller flera efter och såg att det satt en sån avspärrningsskylt på dörren. Som jag minns det så skedde det i lokalen där "Lilla Teatern" ligger idag men tittar man på bilder från UNT när kroppen bärs ut så ser det ut att vara ingången bredvid som idag har en inglasning runt sig. Då politibussen står i den öppning som leder ut på Storgatan och aktuell port ligger runt hörnet från den öppningen. Då det i media kallades för "Källarmordet" så lär det ha skett i källaren i denna ingång. Vad som finns där idag vet jag inte.

Vem var offret och GM? Och vilka straff fick de inblandade?

Bilder : https://imgur.com/a/PNuKABn
Citera
Igår, 19:58
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Hittar inte ens något på google wtf?
Citera
Igår, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Hittar inte ens något på google wtf?

Nej detta är nog för gammalt för att hitta på Google. Jag har heller aldrig sett det nämnas på sidor som t.ex Svenska Mord m.m. Ett bortglömt mord, jag misstänker att BO var invandrare som kanske t om vistades i landet illegalt. Jag hittar ingen med det dödsdatumet i Uppsala på svenskagravar.se som passar in heller.
Senast redigerad av KrimHist Igår kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in