Citat:
Det verkar inte vara mycket du förstår om det är din tolkning av det... Han har flyttat till en bostad som han har råd med enligt pensionssystemet men får inte sina pengar på grund av långa handläggningstider, exakt samma problem som händer för folk som behöver sin A-kassa till hyran men inte får den på grund av dagens långa handläggningstider.
Du får väl göra upp med din hyresvärd, det är bara den som kan svara på vad som händer.
Men som jag har förstått det så har du flyttat in i en lägenhet som du vet att du inte har råd med, och räknar kallt med att staten ska betala. Och sedan klagar du på handläggningstiderna, trots att du måste ha förstått att saker inte alltid går perfekt eller enligt plan - särskilt i semestertider. Ytterst märkligt tycker jag, och eftersom bidrag (bostads”tillägg” är ett bidrag, inget annat) så finns det knappast fog för att anmäla någon bara för att du inte har räknat med förlängda handläggningstider. Aftonbladet gör förvisso en hel del märkliga snyftreportage, men här tror jag till och med att de skulle dra öronen åt sig.
Vad gäller hyresvärden så kan det kanske bli en dålig situation om du har ljugit om din ekonomiska situation, dvs om du inte har sagt att du behöver ett beviljat och utbetalat bostadsbidrag för at ha råd att betala hyran.
Att medvetet och utan buffert skaffa en bostad som man inte har råd med, och sedan gnälla på andra för att ingen reder upp den situationen åt dig är extremt världsfrånvänt, otacksamt och bortskämt.
Men som jag har förstått det så har du flyttat in i en lägenhet som du vet att du inte har råd med, och räknar kallt med att staten ska betala. Och sedan klagar du på handläggningstiderna, trots att du måste ha förstått att saker inte alltid går perfekt eller enligt plan - särskilt i semestertider. Ytterst märkligt tycker jag, och eftersom bidrag (bostads”tillägg” är ett bidrag, inget annat) så finns det knappast fog för att anmäla någon bara för att du inte har räknat med förlängda handläggningstider. Aftonbladet gör förvisso en hel del märkliga snyftreportage, men här tror jag till och med att de skulle dra öronen åt sig.
Vad gäller hyresvärden så kan det kanske bli en dålig situation om du har ljugit om din ekonomiska situation, dvs om du inte har sagt att du behöver ett beviljat och utbetalat bostadsbidrag för at ha råd att betala hyran.
Att medvetet och utan buffert skaffa en bostad som man inte har råd med, och sedan gnälla på andra för att ingen reder upp den situationen åt dig är extremt världsfrånvänt, otacksamt och bortskämt.
Vad exakt är det du menar att han skulle göra annorlunda? Han har gjort allt rätt men får inte sina pengar på grund av försäkringskassans konstanta haveri, det har ingenting med semester att göra och det är så här året runt.
Nej, bostadstillägget är inte ett bidrag, det är en del av pensionssystemet. Det är lika efterblivet som att säga att statlig pension är ett bidrag.
Han har inte ljugit om sin ekonomiska situation ditt pucko, han behöver ingenting beviljat, han väntar på att försäkringskassan ska göra sitt jobb och handlägga hans ansökan om pengarna han har rätt till enligt pensionssystemet.
Återigen så har han råd och väntar bara på att försäkringskassan ska göra sitt jobb.
Citat:
Du verkar ligga ett tiotal år efter i teknikens utveckling.
Citat:
Vad yrar du om ens? Man kan inte söka ett bostadstillägg förs det finns ett skrivet kontrakt, kontraktet ska skickas med i ansökan.
Även om jag tycker handläggningstiden hos försäkringskassan är helt horribla så är det ju samma handläggningstider för alla. Du får ha framförhållning och börja söka om nytt några månader innan den nya tar slut.
Har en vän som är bipolär, alkis och har svår diabetes. Inte den bästa på att hålla ekonom eller ansöka om bostadstillägg när det behövs men samma gäller honom som för dig. Sjukt men så är det och det är bara att rätta sig.
Sätt en påminnelse om att starta en ny ansökan 4 månader från att sista är utbetald.
Har en vän som är bipolär, alkis och har svår diabetes. Inte den bästa på att hålla ekonom eller ansöka om bostadstillägg när det behövs men samma gäller honom som för dig. Sjukt men så är det och det är bara att rätta sig.
Sätt en påminnelse om att starta en ny ansökan 4 månader från att sista är utbetald.
Påminnelse om en ny ansökan? Bostadstillägg går inte ut, det är något som ansöks om i samband med att kontrakt skrivs och avslutas i samband med flytt...
Har du kanske blandat ihop det med bostadsbidrag nu eller?