2026-06-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du får väl göra upp med din hyresvärd, det är bara den som kan svara på vad som händer.

Men som jag har förstått det så har du flyttat in i en lägenhet som du vet att du inte har råd med, och räknar kallt med att staten ska betala. Och sedan klagar du på handläggningstiderna, trots att du måste ha förstått att saker inte alltid går perfekt eller enligt plan - särskilt i semestertider. Ytterst märkligt tycker jag, och eftersom bidrag (bostads”tillägg” är ett bidrag, inget annat) så finns det knappast fog för att anmäla någon bara för att du inte har räknat med förlängda handläggningstider. Aftonbladet gör förvisso en hel del märkliga snyftreportage, men här tror jag till och med att de skulle dra öronen åt sig.

Vad gäller hyresvärden så kan det kanske bli en dålig situation om du har ljugit om din ekonomiska situation, dvs om du inte har sagt att du behöver ett beviljat och utbetalat bostadsbidrag för at ha råd att betala hyran.

Att medvetet och utan buffert skaffa en bostad som man inte har råd med, och sedan gnälla på andra för att ingen reder upp den situationen åt dig är extremt världsfrånvänt, otacksamt och bortskämt.
Det verkar inte vara mycket du förstår om det är din tolkning av det... Han har flyttat till en bostad som han har råd med enligt pensionssystemet men får inte sina pengar på grund av långa handläggningstider, exakt samma problem som händer för folk som behöver sin A-kassa till hyran men inte får den på grund av dagens långa handläggningstider.

Vad exakt är det du menar att han skulle göra annorlunda? Han har gjort allt rätt men får inte sina pengar på grund av försäkringskassans konstanta haveri, det har ingenting med semester att göra och det är så här året runt.

Nej, bostadstillägget är inte ett bidrag, det är en del av pensionssystemet. Det är lika efterblivet som att säga att statlig pension är ett bidrag.

Han har inte ljugit om sin ekonomiska situation ditt pucko, han behöver ingenting beviljat, han väntar på att försäkringskassan ska göra sitt jobb och handlägga hans ansökan om pengarna han har rätt till enligt pensionssystemet.

Återigen så har han råd och väntar bara på att försäkringskassan ska göra sitt jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Nog fan kan du jobba om du kan sitta här och snyfta, eller har du en skötare som du telepatiskt överför dina tankar till som skriver detta inlägg?
Du verkar ligga ett tiotal år efter i teknikens utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Även om jag tycker handläggningstiden hos försäkringskassan är helt horribla så är det ju samma handläggningstider för alla. Du får ha framförhållning och börja söka om nytt några månader innan den nya tar slut.

Har en vän som är bipolär, alkis och har svår diabetes. Inte den bästa på att hålla ekonom eller ansöka om bostadstillägg när det behövs men samma gäller honom som för dig. Sjukt men så är det och det är bara att rätta sig.

Sätt en påminnelse om att starta en ny ansökan 4 månader från att sista är utbetald.
Vad yrar du om ens? Man kan inte söka ett bostadstillägg förs det finns ett skrivet kontrakt, kontraktet ska skickas med i ansökan.

Påminnelse om en ny ansökan? Bostadstillägg går inte ut, det är något som ansöks om i samband med att kontrakt skrivs och avslutas i samband med flytt...

Har du kanske blandat ihop det med bostadsbidrag nu eller?
Citera
2026-06-30, 21:48
Medlem
När skickade du in det nya hyresavtalet och hyresavin då?

Ring Försäkringskassan direkt imorgon istället för att ringa runt en massa andra myndigheter. Hoppas det löser sig snart
Citera
2026-07-01, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
När skickade du in det nya hyresavtalet och hyresavin då?

Ring Försäkringskassan direkt imorgon istället för att ringa runt en massa andra myndigheter. Hoppas det löser sig snart

Skickade in det för ca 4 veckor sen igår skulle hyran in så fick lite panik men tror det är som dom säger det är bara prata med hyresvärden han borde fatta men segt med 3-4 mån handläggningstider.
Har ringt försäkringskassan men dom säger bara det är så lång tid det tar det går inte att skynda på.
Citera
2026-07-01, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Det verkar inte vara mycket du förstår om det är din tolkning av det... Han har flyttat till en bostad som han har råd med enligt pensionssystemet men får inte sina pengar på grund av långa handläggningstider, exakt samma problem som händer för folk som behöver sin A-kassa till hyran men inte får den på grund av dagens långa handläggningstider.

Vad exakt är det du menar att han skulle göra annorlunda? Han har gjort allt rätt men får inte sina pengar på grund av försäkringskassans konstanta haveri, det har ingenting med semester att göra och det är så här året runt.

Nej, bostadstillägget är inte ett bidrag, det är en del av pensionssystemet. Det är lika efterblivet som att säga att statlig pension är ett bidrag.

Han har inte ljugit om sin ekonomiska situation ditt pucko, han behöver ingenting beviljat, han väntar på att försäkringskassan ska göra sitt jobb och handlägga hans ansökan om pengarna han har rätt till enligt pensionssystemet.

Återigen så har han råd och väntar bara på att försäkringskassan ska göra sitt jobb.

Vad yrar du om ens? Man kan inte söka ett bostadstillägg förs det finns ett skrivet kontrakt, kontraktet ska skickas med i ansökan.

Påminnelse om en ny ansökan? Bostadstillägg går inte ut, det är något som ansöks om i samband med att kontrakt skrivs och avslutas i samband med flytt...

Tack så mycket du förstår det har jag sett.
Tror det blir att vänta ut det bara synd att bli ovän med hyresvärden så här i början men vad ska man göra det går ju inte att skynda på. Tog mina ”levnadspengar” och betalade förskottshyra iaf så nåt har han fått. Tror det löser sig tack igen
Citera
2026-07-01, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Medkänsla är inte något för dig?
Det är väl för sådana här saker vi har ett samhälle, så vi slipper kasta våra halta o lytta till vargarna i skogen.

Teknikens under gör att man kan styra en dator med ögonen. Det finns även andra sätt men det hör inte hit.

Försäkringskassan är ett aber, tyvärr.

Har man ett sådan vårdbehov så man bara kan röra ögonen kommer inte sociala låta en bli hemlös, man har ingångar som kan användas som normala inte har.
Det finns en hel flock med byrackor begravda här
Citera
2026-07-01, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffelfarbror
Skickade in det för ca 4 veckor sen igår skulle hyran in så fick lite panik men tror det är som dom säger det är bara prata med hyresvärden han borde fatta men segt med 3-4 mån handläggningstider.
Har ringt försäkringskassan men dom säger bara det är så lång tid det tar det går inte att skynda på.

Du hade väl 3 månaders uppsägning på din gamla adress och från avtalspåskrift till inflytt brukar normal vara längre än 4 veckor.

Något skaver, om du var så muppig som du säger hade du haft tillgång till alla samhällets resurser när det skiter sig, inget rullmongo med ögontangentbord och 24/7 stöd skulle låtas bli bostadslös.

Det skulle räcka med att socialtjänst, kommunen eller din SIP kontaktar försäkringskassan eller bostadsbolaget och förklara läget så är det löst.

Som helförlamad har du förtur till allt och kan använda i princip alla samhällsresurser till din hjälp

Men du kanske "kan själv" och har fuckat upp genom att inte ha ordning på skiten och nu tycker att försäkringskassan är kassa
Citera
2026-07-01, 09:01
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Rimlig invändning ändå. Mic drop.
Om det är sant, vilket inte alls måste vara fallet eftersom det är sommarlov.
Handläggningstiderna är för långa överlag och inte kortare i semestertider.
Lite ironiskt är det allt om det är så att TS har flyttat till en billigare lägenhet och nu hamnat i ekonomiskt trångmål.
För egen del byggde jag upp en buffert innan jag flyttade från en lägenhet jag fick bostadstillägg för, till en jag inte får det, den jag bor i nu har jag råd med ändå.
Det är så man ska göra. Undvika att vara beroende av bidrag.
Citera
2026-07-01, 09:04
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico

Bostadstillägget är definitivt ett bidrag, bara de får det som behöver ytterligare pengar för att klara sin boendekostnad. Det har alltså ingenting att göra med pension. Det är bara villkorat så.
Citera
2026-07-01, 10:04
Medlem
Anus-Invests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffelfarbror
Jag skulle gärna jobba vill jag bara säga tyvärr så bröt jag nacken i en arbetsplatsolycka när jag var 20 och är helförlamad sen dess.

Jag beklagar det inträffade.

En fråga bara. Om det var en arbetsskada och du idag har sjukersättning så borde du ha rätt till livränta från Försäkringskassan. Du ska alltså ha ungefär samma inkomst idag som innan du skadade dig (uppräknad i takt med penningvärdesförsämringen förstås). Stämmer det i ditt fall?

Jag är bara fundersam över hur du kan vara så extremt beroende av bostadstillägg för att kunna betala hyran.
Citera
2026-07-01, 10:06
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Nog fan kan du jobba om du kan sitta här och snyfta, eller har du en skötare som du telepatiskt överför dina tankar till som skriver detta inlägg?

Lugna för fan ner dig. Jag ser hellre att rullstolsbundna inte arbetar snarare än islamister som inte arbetar. Den senare gruppen är i siffran hundratusentals som gör ingenting annat än att parasitera.

Skifta fokus.
Citera
2026-07-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Lugna för fan ner dig. Jag ser hellre att rullstolsbundna inte arbetar snarare än islamister som inte arbetar. Den senare gruppen är i siffran hundratusentals som gör ingenting annat än att parasitera.

Skifta fokus.

Klart att rullmongot skall ha pengar, det har jag inte det minsta problem med
Men att gnälla på flashback via påstådd ögonskrift för att man inte skött papper i samband med en flytt är inte F-kassans fel.

Som rullmongo så har du så mycket hjälp att söka så detta är helt osannolikt att man skulle riskera att bli hemlös. Socialen kliver in direkt, man har dessutom assistenter och en egen SIP som kan snacka åt honom, Ett samtal till sin handläggare på f-kassan skulle lösa problemet direkt då han finns i rullarna och har 100% vårdbehov.
Socialen/kommunen skulle kliva in direkt för att säkerställa vårdbehovet som aldrig kommer funka om man bor i en buske.

Som sagt något skaver här
Citera
2026-07-01, 10:55
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Det du skall göra är att taga kontakt med soc och förklara situationen. Då kommer dom att betala in hyran åt dig, och när ditt ärende hos Försäkringskassan är färdigbehandlat så kommer soc att att lägga rabarber på de bostadstilläggspengar som Försäkringskassan betalar ut retroaktivt.

Allt detta enligt min väninna, som förutom att vara gäst hos oss ikväll även arbetar som biståndshandläggare.
Jag vidgår detta. Jag har en bekant som hamnade i arbetslöshet för rätt många år sen och hade noll resurser och det tog tid innan hon fick igång A-Kassan. Jag följde med henne till en biståndshandläggare som stöd och hjälpte henne skriva ut kontoutdrag och andra saker inför mötet. Gick bra, hon fick hjälp med hyran, i två månader faktiskt + övriga pengar för att kunna leva. Sen när A-kassan väl vaknat till liv så betalade hon tillbaka till soc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in