2026-06-30, 12:41
Medlem
Hej!
Jag skadade foten på midsommarafton och kämpade mig igenom smärtan i två dagar innan jag åkte till akuten. Efter de röntga två gånger så var det Fraktur på metatarsalben-sluten, mitten av foten, närmare fotleden. Har fått gips som jag ska ha i 6 veckor och får inte belasta foten överhuvudtaget. Idag är det 1 vecka och 2 dagar sedan jag fick på gipset. Smärtan är inte lika outhärdlig men igårkväll fick jag en annan slags känsla under gipset. Det känns som att den somnar, sticks och domnar bort. Dock när jag vickar på tårna så känns den inte avsomnad. Foten känns även kall under gipset men när jag rör på tårna är dem i normal temperatur. Är detta normalt och kommer det gå över?
Efter jag hade haft gips i två dagar så tappade jag balansen och var tvungen att belasta min fot med full kraft för att inte ramla. Smärtan var otrolig, kunde inte sluta gråta. Eftersmärtan jag fick från fallet var brännande under foten, främst vid lilltån. Jag åkte till akuten och de röntga igen men gipset och röntgen såg bra ut så jag fick åka hem. Den smärtan är borta men det känns liknande som jag har nu, att den känns lite brännande men inte bara i foten utan under hela gipset. Kan man göra något för att det ska försvinna?
Citera
2026-06-30, 13:07
Moderator
Meijis avatar
Rubrik förtydligad.

Utgången rubrik: Bruten fot - Fraktur på metatarsalben-sluten

Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2026-06-30, 13:12
Medlem
Fråga doktorn efter Oxynorm att ha i några veckor, det brukar dämpa smärtan rätt bra.
Citera
2026-06-30, 13:14
Medlem
Zeusminhunds avatar
Uppsök närmaste vårdcentral eller akuten så du får rätt hjälp med smärtan.
Citera
2026-06-30, 13:40
Medlem
Riksreptilens avatar
Högläge till svullnaden lägger sig och lite försiktigt tåvickande för att flytta runt den i rätt riktning.

Efter någon veckan kan byte av gips vara motiverat då både svullnad och en del muskelvolym försvunnit.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-06-30 kl. 13:46.
Citera
2026-06-30, 15:07
Medlem
Glostrups avatar
Högläge, Alvedon och Ipren. Ring 1177 om du är orolig.
Citera
2026-06-30, 15:19
Medlem
53....so whats avatar
Sätt dig inte i soffan bara!

Har haft onda ben o fötter flera gånger. Blev rekomenderad att röra på benet så mycket det går med och utan belastning, för att läkningen blir mer uthärdig, du lär dig tåla smärtan alltså.
Naturligtvis skall man belasta försiktigt. Högläge när det är som jävligast och sänka benet succsesivt.
Smärtstillande är helt ok.

Edit: Det har ju bara gått en vecka så du kanske skall vänta en vecka till innan lättare belastning, kolla med din läkare om det gäller samma för dig som mig. Anser själv att detta hjälpte mig komma igång snabbare, men det kan ju variera från fall till fall.
Senast redigerad av 53....so what 2026-06-30 kl. 15:29.
Citera
2026-06-30, 16:03
Medlem
Det är ingen smärta jag känner längre utan bara att hela benet och foten är avdomnad. Om jag fick välja skulle jag tagit smärtan jag känt den senaste veckan istället för denna avdomnade känslan.
Ringde ambulansen för två timmar sedan för när jag var på toaletten kunde jag inte ställa mig på det friska benet utan att det skakade och jag blev yr med domningar i hela kroppen. Fick sitta där en timme innan jag kände mig ok för att ta mig upp igen till sängen. De sa att det antagligen var blodtrycksfall jag fick och att sålänge jag har känsel i benet och foten behöver jag inte åka in.

Tog oxynorm mot smärtan första veckan vilket hjälpte en aning och har tagit alvedon samtidigt. Men eftersom det inte är någon smärta jag känner utan endast domningar lär inte alvedon hjälpa. Usch vad obehagligt detta är. Vill inte ens veta hur det kommer kännas när jag ska byta gips den 13 juli...
Citera
2026-06-30, 20:24
Moderator
fredrik686s avatar
Du kanske ska ha ett återbesök tidigare än 13/7 för att se att gipset inte trycker för mycket nära någon nerv om foten känns domnad.
Citera
2026-07-05, 08:40
Medlem
zebra121s avatar
Hur har det gått för din fot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in