Citat:
Ursprungligen postat av
Riksreptilen
Arbetslösingarna i Malmö skall fraktas till Kastrup för att städ, kränga dyra smörrebrön och pyssla om sedelhundarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgift-sas-bestaller-nya-flygplan
".... Till detta kommer en storsatsning på Köpenhamnsflygplatsen, som beräknas skapa 4 000 nya jobb i södra Sverige till 2030, enligt bolaget.
De upp till 40 stora långdistansflygplan från Airbus som SAS nu satsar på är A330-900-neo – med 287-303 säten – och A330-300 – med 250–290 säten. Ordern läggs efter storordern på 55 Embraer E195-E2 i fjol.
Som jämförelse har SAS idag 8 330 och 6 350. Jag tror att 330 är äldst, så de kommer kanske ersättas.
Kastrup håller samtidigt på med en ganska rejäl förändring av flygplatsen. SAS lounge kommer om ett år att flytta in i nybygget väster om C-piren. Jag misstänker att det gamla loungeutrymmet kommer att används för ny säkerhetskontroll och gränskontroll, läget är perfekt för det. Sedan ska E-piren förlängas, i samband med det bör den nuvarande gången mellan E och D bytas ut, E-piren har nämligen, om jag har tänkt rätt, totalt fyra "filer" för olika typer av passagerare (exempelvis Schengen, utanför Schengen, ankommande som behöver säkerhetskontrolleras osv) och kuvande anslutning till övriga flygplatsen har inte den kapaciteten.
Sedan ska de göra en massa annat också, men det relevanta för den här tråden kan sammanfattas med att E-piren kommer att bli en väldigt viktig plats för SAS om några år.