Igår, 08:45
Medlem
Riksreptilens avatar
15 - 20 plan av "lämplig" storlek enligt dansk tidning. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgift-sas-bestaller-nya-flygplan

" Det handlar om en omfattande beställning av flygplan, tusentals nya arbetstillfällen och flera nya flyglinjer, enligt tidningen.

Investeringsplanen sträcker sig över de kommande fem åren och kommer att göra SAS till ett betydligt större flygbolag."

Vilken ny linje hoppas du på från måttliga bakvattnet Arlanda?
Citera
Igår, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
15 - 20 plan av "lämplig" storlek enligt dansk tidning. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgift-sas-bestaller-nya-flygplan

" Det handlar om en omfattande beställning av flygplan, tusentals nya arbetstillfällen och flera nya flyglinjer, enligt tidningen.

Investeringsplanen sträcker sig över de kommande fem åren och kommer att göra SAS till ett betydligt större flygbolag."

Vilken ny linje hoppas du på från måttliga bakvattnet Arlanda?
Lite kul, jag har sparat det fysiska brevet från ALMA om SAS och Chapter 11.

Tror mest att Airbus och Rolls Royce kommer att tjäna på affären. "lämplig storlek" innebär inte jättar som A-380. Får jag gissa, så 15 st A220. Boeing är uteslutet tack vare Trump, men kanske Embraer eller Bombardier. Det senare för att flirta in Saab med sina Gripen. Vad nu SAS ska ha med det att göra.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 09:20.
Citera
Igår, 09:15
Medlem
Onanikrems avatar
SAS är körda, har väldigt dåligt rykte i branschen. Dödsryckning skulle jag säga.
Citera
Igår, 09:21
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
SAS är körda, har väldigt dåligt rykte i branschen. Dödsryckning skulle jag säga.
Danskarna verkar välja Airbus enligt ryktena så bra jänkarna inte får längre orderbok åtminstone.

https://www.efn.se/har-ar-sas-nya-mangmiljardoffensiv

" Enligt uppgifterna väntas SAS beställa mellan 15 och 20 nya långdistansflygplan. Tidningen uppger inte vilka flygplanstyper det rör sig om, men Travel News beskriver att det ska vara en blandning av Airbus A330neo och A350, med hänvisning till Bloomberg. "
Citera
Igår, 09:36
Medlem
Vore kul att se på detta. Ngn som vet om det streamas? De flesta presskonferenser/besked brukar ju det nuförtiden.
Citera
Igår, 11:01
Medlem
Riksreptilens avatar
Arbetslösingarna i Malmö skall fraktas till Kastrup för att städ, kränga dyra smörrebrön och pyssla om sedelhundarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgift-sas-bestaller-nya-flygplan

".... Till detta kommer en storsatsning på Köpenhamnsflygplatsen, som beräknas skapa 4 000 nya jobb i södra Sverige till 2030, enligt bolaget.

De upp till 40 stora långdistansflygplan från Airbus som SAS nu satsar på är A330-900-neo – med 287-303 säten – och A330-300 – med 250–290 säten. Ordern läggs efter storordern på 55 Embraer E195-E2 i fjol.
Citera
Igår, 11:08
Medlem
Jösses, det här kan inte gå bra.
Citera
Igår, 11:19
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jösses, det här kan inte gå bra.
Svenska och norska skattebetalare kan dock titta lite nyfiket vad pere` Air France hittar på närmsta åren.

" I fjol ökade Air-France KLM sitt ägande i SAS till 60,5 procent. Danska staten sitter kvar som minoritetsägare med cirka 26 procent av aktierna, medan svenska och norska staterna sedan 2024 har klivit av som ägare."
Citera
Igår, 11:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Arbetslösingarna i Malmö skall fraktas till Kastrup för att städ, kränga dyra smörrebrön och pyssla om sedelhundarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgift-sas-bestaller-nya-flygplan

".... Till detta kommer en storsatsning på Köpenhamnsflygplatsen, som beräknas skapa 4 000 nya jobb i södra Sverige till 2030, enligt bolaget.

De upp till 40 stora långdistansflygplan från Airbus som SAS nu satsar på är A330-900-neo – med 287-303 säten – och A330-300 – med 250–290 säten. Ordern läggs efter storordern på 55 Embraer E195-E2 i fjol.
Som jämförelse har SAS idag 8 330 och 6 350. Jag tror att 330 är äldst, så de kommer kanske ersättas.

Kastrup håller samtidigt på med en ganska rejäl förändring av flygplatsen. SAS lounge kommer om ett år att flytta in i nybygget väster om C-piren. Jag misstänker att det gamla loungeutrymmet kommer att används för ny säkerhetskontroll och gränskontroll, läget är perfekt för det. Sedan ska E-piren förlängas, i samband med det bör den nuvarande gången mellan E och D bytas ut, E-piren har nämligen, om jag har tänkt rätt, totalt fyra "filer" för olika typer av passagerare (exempelvis Schengen, utanför Schengen, ankommande som behöver säkerhetskontrolleras osv) och kuvande anslutning till övriga flygplatsen har inte den kapaciteten.
Sedan ska de göra en massa annat också, men det relevanta för den här tråden kan sammanfattas med att E-piren kommer att bli en väldigt viktig plats för SAS om några år.
Citera
Igår, 11:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag hoppas att de fokuserar på färre inställningar och inte tvingar passagerare att byta flygavgångar.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
stilichos avatar
Det här låter ju som goda nyheter. Men när kommer de här planen att levereras och har det sagts något om vilken typ av trafik de ska gå på? Vart kan man räkna med att få nya flyglinjer till?
Citera
Igår, 12:00
Medlem
Wajis avatar
Ser det här positivt. Tycker man steppat upp sista året. Bättre lounger, bättre 1 klass resor med mer utbud inom Europa.
Man ska vara rädda om samarbetet med Amex. Det är guld värt för SAS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in