2026-06-29, 20:44
Medlem
israelisinnocents avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/emilia-fick-influensa-i-thailand-blev-aldrig-frisk/

"Livet fick en vändning efter familjens Thailandsresa i januari 2020.

Så fort de kom tillbaka till hemmet i norrbottniska Råneå blev de sjuka. Hos vårdcentralen testade hela familjen positivt för influensa B. Och en efter en kom de på benen.

Förutom Emilia.

– Mina föräldrar blev oroliga när jag fortfarande hade feber efter tio dagar, så vi åkte tillbaka till vårdcentralen, säger hon.
...
– Om man tänker sig tröttheten och alla smärtor man har i kroppen när man är sjuk i en svårare influensa, ungefär så känns det för mig varje dag. Jag har haft feber varje dag i sex år, säger hon."

Undra varför vården säger att det inte är autoimmunt?
Vad finns för sjukdomar som liknar postcovid?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-06-29 kl. 20:58.
Citera
2026-06-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/emilia-fick-influensa-i-thailand-blev-aldrig-frisk/

Så fort de kom tillbaka till hemmet i norrbottniska Råneå blev de sjuka. Hos vårdcentralen testade hela familjen positivt för influensa B. Och en efter en kom de på benen.

Förutom Emilia.

– Mina föräldrar blev oroliga när jag fortfarande hade feber efter tio dagar, så vi åkte tillbaka till vårdcentralen, säger hon."

Men läs artikeln då, hon har ju fått diagnoser, ME och POTS
Citera
2026-06-29, 20:59
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Men läs artikeln då, hon har ju fått diagnoser, ME och POTS
Hur många turister får det i thailand? och hur?
Citera
2026-06-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent

Förutom Emilia.

– Mina föräldrar blev oroliga när jag fortfarande hade feber efter tio dagar, så vi åkte tillbaka till vårdcentralen, säger hon.
...
– Om man tänker sig tröttheten och alla smärtor man har i kroppen när man är sjuk i en svårare influensa, ungefär så känns det för mig varje dag. Jag har haft feber varje dag i sex år, säger hon."

Det finns olika virus och bakterier som liknar de symptom som man får av postcovid.
Som det ser ut idag så finns det mig veterligen ingen vård i Sverige. Hon får försöka bli frisk själv eller åka utomlands
Citera
2026-06-29, 21:19
Medlem
zombie-nations avatar
Både ME och Pots är sjukdomar som man misstänker är autoimmuna. De beter sig som autoimmuna sjukdomar. Men man har inte hittat markörer för autoimmunitet. Det finns autoimmuna sjukdomar där alla som har sjukdomen inte har markören. Så det är inte ett superenkelt område.

Det är iallafall rätt synd om tjejen att hon behandlats med sådan okunskap inom vården. Men det är ju svensk vård så kanske inte så konstigt. Där är det patientens fel om läkaren inte kan ge fungerande behandling.
Citera
2026-06-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Både ME och Pots är sjukdomar som man misstänker är autoimmuna. De beter sig som autoimmuna sjukdomar. Men man har inte hittat markörer för autoimmunitet. Det finns autoimmuna sjukdomar där alla som har sjukdomen inte har markören. Så det är inte ett superenkelt område.

Det är iallafall rätt synd om tjejen att hon behandlats med sådan okunskap inom vården. Men det är ju svensk vård så kanske inte så konstigt. Där är det patientens fel om läkaren inte kan ge fungerande behandling.

Metformin är ett bra tips mot virus, inflammation samt förebyggande mot diabetes. Bra säkerhetsprofil.
LDN är ett annat tips. Bägge kan kombineras och är bra mot autoimmuna sjukdomar.

Tror man inte på autoimmuna sjukdomar och istället vill behandla rotorsaken så kan man kolla sig för olika virus/bakterier, mögel. Sådant kan skapa amyloidproteiner och skräp i kroppen.

Det svåra är diagnosticering. Behandlingar finns för det mesta
Citera
2026-06-29, 21:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pennan22
Metformin är ett bra tips mot virus, inflammation samt förebyggande mot diabetes. Bra säkerhetsprofil.
LDN är ett annat tips. Bägge kan kombineras och är bra mot autoimmuna sjukdomar.

Tror man inte på autoimmuna sjukdomar och istället vill behandla rotorsaken så kan man kolla sig för olika virus/bakterier, mögel. Sådant kan skapa amyloidproteiner och skräp i kroppen.

Så du tror egentligen inte på att autoimmuniteten i sig är grundorsaken? Människan har ett komplext immunförsvar och vissa autoimmuna sjukdomar kommer av artblandning med t ex neandertalare. Så man kan nog inte förvänta sig att kroppen ska vara en maskin som är byggd för alla miljöer och alltid kan fås att fungera perfekt.

Dock intressant att vissa mediciner som metformin verkar funka för andra saker än det var avsett för.
Citera
2026-06-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pennan22

Hej, kan du berätta mer?
Citera
2026-06-29, 21:46
Medlem
Citat:
Både ME och Pots är sjukdomar som man misstänker är autoimmuna. De beter sig som autoimmuna sjukdomar. Men man har inte hittat markörer för autoimmunitet

Finns också misstankar om att det är funktionella symptom, vilket tas upp här:
https://youtu.be/jauFkIuKgnQ?si=k8zFhiFj8NfPrTd0

Det vill säga en trigger, i här fallet ett virus, drabbade patienten (men också övriga familjemedlemmar). Då mobiliserades immunförsvaret igång hos samtliga familjemedlemmar men patientens immunförsvar normaliserade sig inte av någon anledning efteråt. Immunresponsen slår inte riktigt av trots att infektionen är över och CRP-provet blivit normalt igen. Hos en predisponerad individ skulle triggern lika gärna kunna ha varit någonting annat som mobiliserat igång immunförsvar/nervsystem, t ex en whiplashincident eller vad som helst. Symptombilden hos en whiplashpatient, en ME-patient osv osv är ju väldigt snarlik med värk, fatigue och intryckskänslighet för ljus och ljud. Helt enkelt en symptomflora som brukar passa in på ett central sensitivity syndrome (central sensitisering med gliacellsaktivering)
Citera
2026-06-29, 21:47
Medlem
”Om du inte tänker att du är sjuk så blir du frisk”

Sjukaste jag någonsin läst. VEM sade detta? Vill ha ett namn
Citera
2026-06-29, 22:16
Medlem
Citat:
Så du tror egentligen inte på att autoimmuniteten i sig är grundorsaken? Människan har ett komplext immunförsvar och vissa autoimmuna sjukdomar kommer av artblandning med t ex neandertalare. Så man kan nog inte förvänta sig att kroppen ska vara en maskin som är byggd för alla miljöer och alltid kan fås att fungera perfekt.

Dock intressant att vissa mediciner som metformin verkar funka för andra saker än det var avsett för.

Jag vet vad autofellatio är, men vad är autoimmun?
Citera
2026-06-29, 22:18
Medlem
Citat:

Nja, jag tror att många gånger så kan man hitta olika infektioner som är rotorsaken. Tror till exempel att artrit kan ha borrelia som rotorsak. Jag tycker att det är dåligt av svensk vård att inte kolla upp infektioner hos långtidssjuka. Det finns ca 30000 olika infektioner och att få förhöjd sänka är ju oftast det som vården går på. Är den inte förhöjd så finns det ingen infektion. Nästan alla vet att det inte stämmer. Finns autoimmuna sjukdomar? Säger inte emot dig men jag tycker människor förtjänar en riktig och bred undersökning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in