2026-06-29, 15:43
Avstängd
Jag tänkte lägga grus under soptunnorna och har lite takpapp liggandes. Det borde väl bli bra att grunda med?
Citera
2026-06-29, 15:49
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag tänkte lägga grus under soptunnorna och har lite takpapp liggandes. Det borde väl bli bra att grunda med?

Om du vill att det ska dofta sopor så kör på det!
Citera
2026-06-29, 15:50
Medlem
Vad är syftet?

Poängen med markväv är att den släpper genom vatten samtidigt som den hindrar växtlighet uppåt.
Takpapp är troligen gjord för att hindra vatten från att slippa igenom.

Pappen ska alltså ersätta en markväv? Så visst, för bara en soptunna så antar jag att vattnet kan rinna bredvid utan problem. De flesta hade troligen inte haft nånting alls.

(Man kan ju iofs också fundera på vad ordet "papp" i takpapp innebär för långtidsbruk under mark...)
Citera
2026-06-29, 16:35
Medlem
Citat:

Takpapp släpper ju inte igenom vatten alls.
Citera
2026-06-29, 16:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Tvärtom. Det är bland det sämsta du kan grunda med. Den släpper ju inte igenom någonting.
Citera
2026-06-29, 22:25
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:

Det kan funka bättre än markduk för att stabilisera fyllnadsgruset. Kanske 2 x 1,5 meter under två soptunnor och stansa lite hål i den, som uppmärksammats av andra i tråden är takpapp supertätt.
Citera
2026-06-30, 19:32
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:

Skulle du använda markväv i stället för takpapp om man vänder på frågan?
Eller tror du att var och en av dem har ett bestämt område de är avpassade för på bästa sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in