Citat:
(ca 1 500 000 för det var mindre första åren, men många.)"Det finns idag cirka 1 miljoner företag i Sverige. Flertalet av dessa, 97 procent, är småföretag med färre än 10 anställda. Små och medelstora företag (0-249 anställda) utgör tillsammans 99,9 procent av samtliga företag. De stora företagen med 250 eller fler anställda utgör således endast en promille av det totala antalet företag.".
https://tillvaxtverket.se/tillvaxtverket/statistikochanalys/statistikomforetag/foretagande/basfaktaomforetag.1719.html?utm_source=chatgpt.com
Varje år startas ungefär 70.000 företag enligt Ekonomifakta. Det blir omkring 1.750.000 företag sedan millennieskiftet (2 av dessa är jag ansvarig för). Nu har alltså DI kommit underfund med att 1.250 av alla dessa företag sålts till någon form av investeringsbolag? Vi pratar 0,7 promille av alla företag!? Det startas 1350 företag per vecka och i snitt blir, knappt, 1 företag uppköpt per vecka!?
"En fundamenal förändring"?
Hur kan det vara en fundamental förändring om 1 företag köps upp och 1349 blir kvar? På vilket sätt är 70 PPM en fundamental, väsentlig del av 100%? Det är uppenbart matematiska genier som jobbar på DI. Hittar ingen annan förklaring. Detta är inte journalistik; det är stand-up tragedy.
https://tillvaxtverket.se/tillvaxtverket/statistikochanalys/statistikomforetag/foretagande/basfaktaomforetag.1719.html?utm_source=chatgpt.com
Varje år startas ungefär 70.000 företag enligt Ekonomifakta. Det blir omkring 1.750.000 företag sedan millennieskiftet (2 av dessa är jag ansvarig för). Nu har alltså DI kommit underfund med att 1.250 av alla dessa företag sålts till någon form av investeringsbolag? Vi pratar 0,7 promille av alla företag!? Det startas 1350 företag per vecka och i snitt blir, knappt, 1 företag uppköpt per vecka!?
"En fundamenal förändring"?
Hur kan det vara en fundamental förändring om 1 företag köps upp och 1349 blir kvar? På vilket sätt är 70 PPM en fundamental, väsentlig del av 100%? Det är uppenbart matematiska genier som jobbar på DI. Hittar ingen annan förklaring. Detta är inte journalistik; det är stand-up tragedy.
Av de 1,5 miljonerna nya företagen har alltså fler än 1/3 dött snabbt, för det finns även företag kvar sedan tidigare. En del är småbutiksdöd, men antar att det är så många misslyckanden bland nya företag beror på starta-eget-bidraget för det pushar ut en massa personer, som inte har affärssinne...
Citat:
(Iofs var det länge sedan, men småföretag kan ta kunder från storföretag, jag tog deras största kund redan min tredje månad Förklaringen till den uteblivna tillväxten är mer konkret utebliven produktivitetsökning.
Och då kan man fråga sig varför familjeföretagen inte kan ordna fram produktivitetsökning.
Svaret på det är bl a att:
* Familjeföretagen drivs ofta av en arvinge. Inte av någon som är speciellt kompetent på att leda/driva företag.
...
Så det som sker i Sverige och andra länder där investment bolag köper upp småföretag är bara av godo. På så vis får dom en chans att växa och blir större och mer konkurrenskraftiga.
Och då kan man fråga sig varför familjeföretagen inte kan ordna fram produktivitetsökning.
Svaret på det är bl a att:
* Familjeföretagen drivs ofta av en arvinge. Inte av någon som är speciellt kompetent på att leda/driva företag.
...
Så det som sker i Sverige och andra länder där investment bolag köper upp småföretag är bara av godo. På så vis får dom en chans att växa och blir större och mer konkurrenskraftiga.

Gällande tillväxt rent allmänt:
Serviceföretag ger tillväxt bara om det är något nytt som tillför mer än de konkurerar ut.
Butiker tillför INGENTING, för de tar bara kunder från konkurrenter (utom om de säljer helt nytt produktområde.)
(Ett tydligt exempel från en fattig ö i utlandet: En började sälja möjlighet att köpa mobilsamtal/internet i mindre portioner än abbonemang, som få där hade råd med, så den första tillförde något, MEN då andra såg att det gick att tjäna EN månadslön på det, satte 8-10 igång samma på den lilla ön, så det blev skit för även den första.)
Därför säger åt dem där i lågprisland som affärskonsult (jag gör det gratis åt fattiga) att starta PRODUKTION.
(Även mina två nya företag där i SOasien är produktion.)
MEN mycket svårare att få till lönsam produktion i Europa/USA.