2026-06-29, 15:04
Medlem
Det här är ju vad som händer med oreglerad marknadsekonomi. Den bär fröet till sin egen undergång genom att de större äter upp de mindre.

Till slut finns ingen marknad kvar. Bara mono/oligopol med god egen ekonomi.
Citera
2026-06-29, 15:05
Medlem
Låt er kärlek för det land som en gång fanns växa till ett hat för de som idag fördärvar och förvärvar det.
Citera
2026-06-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Kinesiska volvo bytte de svensktillverkade delarna mot kinesiska komponenter så alla underleverantörer och jobb i landet försvinner.
Håller i princip med om det du skriver, men detta exemplet känner jag inte igen trotts 25 år på Volvo.
Då tror jag tekniköverföringen samt Geelys eventuella ägande av Volvos teknikutveckling är ett mycket farligare problem.
Citera
2026-06-29, 16:35
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Det är väl så det blir under korporativistisk kapitalism.
Ja varken halvreglerad kapitalism eller statskontollerad kommunism fungerar till folkets bästa.
Kanske vi ska släppa loss kapitalismen fullständigt och så får vi börja om när allt skitit sig på riktigt.
Fast den dagen då är väl allt dricksvatten radioaktivt så man blir självlysande och maten så genmanipulerad så man skiter maggot så fort man ärter något.
Citera
2026-06-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
"Sedan millennieskiftet har minst 1.250 rörelsedrivande familjeföretag köpts upp av serieförvärvare och investeringsbolag. Det är en fundamental förändring av ägandet i Sverige som, enligt forskare, riskerar att få negativa konsekvenser."
Finns ju alltid risker. Går jag ut en sväng riskerar jag att bli påkörd. Men det är ju inte tal om att plocka bort bilarna.

Citat:
sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr.
Eller så var det så att mäklarna inte ville fortsätta driva det.

Vill man inte anlita hemnet så kan man ju låta bli.

Citat:
Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli.
Det är väl bara för de som tror att man kan driva det billigare att starta en vetrinärkedja. Och leverera billigare. Då kommer alla kunder över till er.

Citat:
Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium
Det är väl bara för de som tror att man kan driva det billigare att starta en bilbesiktning. Och leverera billigare. Då kommer alla kunder över till er.

Ett annat exempel är privatkapitalistiska BMW och AUDI. Vs statliga Trabant. Någon som känner till varför den statliga Trabanten lades ned?
Ingen med hjärtat till vänster vill väl köpa en BMW om man kan köpa en Trabant.

Citat:
Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik?
Det är nog mer en konsekvens av att ägaren/entrepenörens barn inte är lika sugna på att ta över och driva vidare.
Eller ser du någon ny lag som har ändrat något?
Detta gick väl att göra för såväl 20 som 30 år sedan också.
Citera
2026-06-29, 19:10
Medlem
Citat:
"Sedan millennieskiftet har minst 1.250 rörelsedrivande familjeföretag köpts upp av serieförvärvare och investeringsbolag. Det är en fundamental förändring av ägandet i Sverige som, enligt forskare, riskerar att få negativa konsekvenser."

sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr. Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli. Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium

Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik? https://www.di.se/nyheter/1250-familjeforetag-uppkopta-nu-varnar-forskare-for-konsekvenser/

Moderaterna har alltid representerat den lilla klicken rika. Det är ju inte ens något de försökt dölja. Ändå blir folk helt till sig när de kommer på det. Snacka om att ha levt med huvudet i sanden
Citera
2026-06-29, 20:37
Medlem
MyJustices avatar
Jag har haft katt hela mitt liv
Men efter förre katten gick bort och behövde flertalet besök hos veterinären
Så är det stopp , det blir inte fler pga veterinärkostnaden
Citera
2026-06-29, 20:45
Medlem
Därför man inte har bil, hund eller katt

Än så länge billigt.

Var dyrt för 10 år sedan med.
Citera
2026-06-29, 20:59
Medlem
Men om man analyserar det vidare, är det väl ändå så att barnen inte orkar föra familjeföretagen vidare? Det är ju lite som bönder. Jobba 10-12 timmar per dag och mycket på helger. Min far och farfar hade företag. Farsan jobbade jämt, vilket var en anledning jag inte tog över. Tar du dagens ungdomar skriker de om 6 timmars arbetsdag. Så självklart många inte har kapaciteten driva företag. Lite ironiskt så har jag på sätt och vis jobbat lika mycket som pappa men som anställd.
Citera
2026-06-29, 21:03
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:

sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr. Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli. Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium

Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik? https://www.di.se/nyheter/1250-familjeforetag-uppkopta-nu-varnar-forskare-for-konsekvenser/
Jag tror inte politik har med saken att göra utan kanske "teknikutvecklingen" kopplat till utbildning vilket sedan styr jobb och kapitalistisk konsumtion?

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
... Har själv 40% i vanliga sparkonton, kort sparhorisont. Ingen belåning på värdepapper, och jag överlever en totalkrash på börsen. Visst har jag missat en del uppgång på att ha det så, men jag ser det som en försäkring.
Månadssparande vinner över din taktik även om din liknar 60/40 och jag håller med dig att det känns bättre med 60/40 konto än 100% aktier eller mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
... Det är 100gånger bättre för ekonomin att det finns 10 till 15 olika familjeägda halvsmå möbelfabriker utspridda i landet(gäller alla fabriker,kontor,banker,butiker osv)än 1 stor fabrik med storföretagsägare som inte konsumerar tillbaks pengarna in i ekonomin...
Bättre ett företag än inget men frågan är vad företaget genererar för intäkter på marken och energianvändningen "lokalt" jämfört med en "naturlig mix" av företag på samma yta. Jämför med databascenter för olika internetföretag där någon snubbe jobbar på stora ytor. Finns en dokumentär i ämnet.
Citera
2026-06-29, 21:11
Medlem
Citat:

Ja men godmorgon!
Arbetarklassen är så jävla blåsta.
Lite jobbskatteavdrag och billigare bensin och dom tror att Moderaterna är för arbetarna

Blir kul i framtiden när allt är kinesiskt.
Citera
2026-06-29, 21:17
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:

Bara kolla alla hantverksföretag som är kopplade till olika "en del av ***-gruppen" osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in