2026-06-29, 10:39
Medlem
Jag har fått upp ögonen för Kia Stinger: https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Stinger - tillverkades 2018-2023 med 370 hk dubbelturbo V6, AWD, 8-vxl automat. Alla roliga tillval jag vill ha: ventilerade stolar, heads-up display, kul drivlina, bra stereo, och samt en centerkonsol med vanliga knappar!

På youtube får den bra omdömen för körupplevelsen men det många anmärker på är att det "trots allt är en KIA". Jämförelserna är ju mest mot BMW, Audi m.fl där mkt verkar vara en prestigefråga, men vissa menar att KIA iaf tidigare varit ett skitmärke men som idag har 7-10 års nybilsgaranti och för många verkar som ett säkert kort iaf vid nyköp. Bilarna jag kollar är ju från 2018-2019.

Bilen är ju relativt ovanlig och så även en prestandamodell av just KIA vilket måste vara den enda de gjort. Jag undrar om någon har några reflektioner eller tankar kring KIA allmänt eller specifikt Stingern? Däremot inte intresserad av jämförelser om BMW är "äkta premium" osv, däremot om KIA generellt och om någon tycker de gör fantastiska eller urusla bilar t.ex, eller hur väl KIA funkar i våra kallaste delar av landet, jag har inte sett att någon haft någon bränslevärmare eller så, vilket hade varit ett plus, men el-motorvärmare får jag väl montera själv.

Jag kör idag en 20 år gammal S80 v8 som jag egentligen är nöjd med pga kul utrustning och V8 med automat och fyrhjulsdrift, den känns lite "speciell", men börjar bli strulig pga åldern. Finner inget köpsug för V60 T6-T8 som känns tråkig och touchskärmig. BMW med 6-cyl lockar lite men svåra att hitta lågmilade med rätt drivlina och rätt utrustning och känns också som premium-repkostnader när de också börjar bli gamla.
Senast redigerad av S80V8 2026-06-29 kl. 10:46.
Citera
2026-06-29, 10:57
Medlem
Balisers avatar
Här har du mycket information om bilen:

https://www.honestjohn.co.uk/kia/stinger/#

KIA gör bra och pålitliga bilar med en bra prislapp.

Nackdelen är förstås att märket associeras med tråkiga människor som vill göra tråkiga, men pålitliga bilköp.

Vad gäller just den här modellen så kritiseras växellådan (nervös/neurotisk) och bakre fjädring.
Citera
2026-06-29, 11:12
Medlem
67arigGubbes avatar
Kia gör pålitliga bilar till ett bra pris. Du får en bil som rullar, många väljer bort kia för de vill ha de lilla extra. Men de som bara nöjer sig med en hållbar bil kör kia.

Tex - ljudnivån kan vara störande för vissa, speciellt vid högre hastigheter. Sånna detaljer som gör att folk ibland väljer bort just Kia.

Sen har de väl iaf vad jag vet jobbat bort sitt kassa rykte de hade för ca 10-15 år sedan.. de gör som sagt idag väldigt pålitliga och hållbara bilar för de bästa priset man kan få idag.
Citera
2026-06-29, 11:25
Avstängd
GiveMeHeads avatar
Stinger är fin bil. Mycket pang för pengarna. Kvaliteten minst lika bra om inte bättre än de tyska motsvarigheterna.Hade det varit en stjärna i fronten hade priset varit det dubbla. Sen är klart en M5 mer välbyggd men kostar därefter.
Citera
2026-06-29, 11:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kia har gjort extremt "hållbara" bilar i 25 år. Märkligt att fråga om det.

I övrigt vet jag inget om den bilmodell du pratar om.
Citera
2026-06-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Kia har gjort extremt "hållbara" bilar i 25 år. Märkligt att fråga om det.

I övrigt vet jag inget om den bilmodell du pratar om.

Men alltså?? Ts undrar alltså om Kia Stinger som du inte vet något om, du tycker att en fråga om Kia Stinger är märklig aftersom Kia gjort "extremt hållbara" bilar i 25 år.

Hur ska vi då få reda på mer om Stingern? Bara för att du är ointresserad och skiter i allt betyder det inte att alla andra gör det också.
Citera
2026-06-29, 12:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Men alltså?? Ts undrar alltså om Kia Stinger som du inte vet något om, du tycker att en fråga om Kia Stinger är märklig aftersom Kia gjort "extremt hållbara" bilar i 25 år.

Hur ska vi då få reda på mer om Stingern? Bara för att du är ointresserad och skiter i allt betyder det inte att alla andra gör det också.

MEN ALLTSÅ på dig själv! TS frågar "tankar kring KIA allmänt".

Läste du inte ens trådstarten?
Citera
2026-06-29, 12:47
Medlem
Skattmasen08s avatar
Känns märkligt att byta en S80 mot en Kia Stinger. Den senare är ju en sportigare bil med allt vad det innebär. S80 är ju ett premium landsvägslok.

Ett nyare lilvärdigt och prisvärt alternativ till S80 V8 skulle jag säga är Jaguar XF. Antigen med V8 eller V6 kompressor. Just nu finns det dock ingen nyare än 2017 på Blocket
https://www.blocket.se/mobility/item/13655691?ci=14

Och för de som säger att Jaguar har dålig kvalitet, det gäller förr.
Citera
2026-06-29, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Här har du mycket information om bilen:

https://www.honestjohn.co.uk/kia/stinger/#

KIA gör bra och pålitliga bilar med en bra prislapp.

Nackdelen är förstås att märket associeras med tråkiga människor som vill göra tråkiga, men pålitliga bilköp.

Vad gäller just den här modellen så kritiseras växellådan (nervös/neurotisk) och bakre fjädring.

Kia gör inte speciellt pålitliga bilar, de ligger i mitten skiktet skulle jag säga.

Det enda som talar för en KIA är deras långa nybilsgaranti.
Citera
2026-06-29, 13:40
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Kia gör inte speciellt pålitliga bilar, de ligger i mitten skiktet skulle jag säga.

Det enda som talar för en KIA är deras långa nybilsgaranti.

Skulle du säga? Vem bryr sig om ditt skitsnack när fakta säger annat.
Citera
2026-06-29, 15:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Skulle du säga? Vem bryr sig om ditt skitsnack när fakta säger annat.

Han måste ju försvara att han köpt en svindyr tysk bil som står på verkstaden hela tiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in