2026-06-28, 21:40
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Är det något att ha, i fall att?
Vilket bolag är bra?
Brukar ofta få en sån där "bluffaktura" (erbjudande) från AssistansBolaget.
Är de bra? Ger inget bra intryck att kommunicera på det viset.
Citera
2026-06-28, 21:50
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket bolag är bra?

Har du halvförsäkring så ingår bärgning.
Du har oftast 1500kr i självrisk.
Personligen har jag över 40 år med bilar aldrig behövt använda den delen av försäkringen, inte någon i min närhet heller.
Så jag ser en extraförsäkring för att täcka självrisken för något man aldrig behöver som en bluff/perfekt affärsidé…
Citera
2026-06-28, 22:07
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket bolag är bra?

Allt beror på premien. Jag har haft vagnsassistensförsäkring på de senaste bilarna jag ägt då de ingått gratis i villkoren om bilarna servats enligt servicebok.

Några gånger har jag använt dom och med tanke på att dom varit "gratis" finns det absolut inget att klaga nämnvärt på. Fick ut en Reanult Zoe som hyrbil en gång istället för utlovad XC90, då kände jag mig lite "blåst" på konfekten då jag inte hade tid att vänta.

Just det ja, jag har ju haft Volvos så även "Volvo on Call" har ingått vilket faktiskt är en underskattad tjänst fler borde inse att de ändå betalar för.. Varför inte nyttja det fullt ut? Sen blir ju frågan hur premien ser ut, redan vid 99kr / månad skulle jag känna att det inte är värt det. Men det är klart att det beror ju även på om man vet med sig att man har en tendens att dra på sig skador.
Citera
2026-06-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Har du halvförsäkring så ingår bärgning.
Du har oftast 1500kr i självrisk.
Personligen har jag över 40 år med bilar aldrig behövt använda den delen av försäkringen, inte någon i min närhet heller.
Så jag ser en extraförsäkring för att täcka självrisken för något man aldrig behöver som en bluff/perfekt affärsidé…

Jag har använt den delen av halvförsäkringen en gång. Väldigt glad jag hade halv och inte trafik vid det tillfället. Vi fick skjuts till en camping 5 mil av bärgaren. Hade nog blivit dyrt annars.

Skaffade faktiskt en assistansförsäkring för ett tag srn. Kostade 300 kr per år så kändes ganska prisvärt men som alla försäkringar är det säkert inget man behöver använda.
Citera
2026-06-28, 23:01
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Skaffade faktiskt en assistansförsäkring för ett tag srn. Kostade 300 kr per år så kändes ganska prisvärt men som alla försäkringar är det säkert inget man behöver använda.

300 kr per år låter rimligt och vad jag tänker att premien är värd. Det räcker ju med en punka vart femte år för att garantera en riktigt skön weekend i en lyxig hyrbil. Eller några nätter på hotell med all inclusive så långt det är möjligt.
Citera
2026-06-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
300 kr per år låter rimligt och vad jag tänker att premien är värd. Det räcker ju med en punka vart femte år för att garantera en riktigt skön weekend i en lyxig hyrbil. Eller några nätter på hotell med all inclusive så långt det är möjligt.

Ja. Alltså en punka löser jag nog själv men tänker mer om kamremmen går av när man är på semester med hela familjen.

Jag tror det ingick en herrans massa saker i förutom bärgning. Hotell osv? Så skulle man behöva det är det ju ganska värt.. men sen hur det funkar i skarpt läge vet jag ju inte.
Citera
2026-06-28, 23:10
Medlem
Har du halvförsäkring ingår det, servar du din bil på en större verkstad brukar det ingå i priset, ibland utan att de meddelar detta.

Vetefan om det är prisvärt eller bra att ha.

När du står där med motorstopp eller något, då är det naturligtvis bra att ha men det händer såå sällan.

Isåfall kanske bättre att bara betala räkningen på vägassistans när, om man drabbas istället.
Citera
2026-06-28, 23:23
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ja. Alltså en punka löser jag nog själv men tänker mer om kamremmen går av när man är på semester med hela familjen.

Jag tror det ingick en herrans massa saker i förutom bärgning. Hotell osv? Så skulle man behöva det är det ju ganska värt.. men sen hur det funkar i skarpt läge vet jag ju inte.

Ja, alltså jag har haft nytta av den vid två punkteringar varav åtminstone den ena skedde en torsdagseftermiddag, eller om det till och med var så "oturligt" att det var en massa helgdagar som gjorde att jag var tvungen att dras med en sprillans V90 innan verkstaden ens kunde komma med någon prognos för när nytt däck kunde vara monterat.

En annan gång hade jag "oturen" att råka ut för ett växellådshaveri på en "demobil" jag hade köpt, vagnskadegarantin gällde fortfarande vad jag kan minnas för där tog reparationen närmare en månad om jag inte minns helt fel, men då fick jag typ hotellnätter för halva antalet dagar och hyrbil för den andra halvan. Det var att det hände typ i början av semestern som frågan var om man behövde hyrbil alla dagar frågan kom upp. Man får ersättning med någon tusenlapp för varje natt utan bil oavsett hur man löst boende eller ens behövt lösa boende.
Citera
2026-06-29, 03:56
Medlem
Citat:

1.Vad kostar en bärgning till närmsta verkstad?

2.Vad kostar ett normalt hotell för familjen, säg 2dagar inkl mat för att vara på säkra sidan.

3.Vad kostar en hyrbil en vecka eller två?

Lägg undan den summan du får ihop, 1+2+3 och spara undan på ett konto.

När du inte är på semester så kan du ta summan för 2+3 och investera i indexfonder på börsen. Sälj av en vecka innan semestern så att du har dina pengar på kontot.

Tror att det är den ”billigaste” vägen att gå. Du behöver inte krångla med något försäkringsbolag som ska börja tjafsa om regelverk och försöka hitta sätt att slippa betala ut något.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-06-29 kl. 03:59.
Citera
2026-06-29, 04:15
Medlem
Det bästa är om du har det via din bilförsäkring. Antingen som tillägg eller att det ingår. I min mc-försäkring ingår det utan extra kostnad.
Citera
2026-06-29, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
1.Vad kostar en bärgning till närmsta verkstad?

2.Vad kostar ett normalt hotell för familjen, säg 2dagar inkl mat för att vara på säkra sidan.

3.Vad kostar en hyrbil en vecka eller två?

Lägg undan den summan du får ihop, 1+2+3 och spara undan på ett konto.

När du inte är på semester så kan du ta summan för 2+3 och investera i indexfonder på börsen. Sälj av en vecka innan semestern så att du har dina pengar på kontot.

Tror att det är den ”billigaste” vägen att gå. Du behöver inte krångla med något försäkringsbolag som ska börja tjafsa om regelverk och försöka hitta sätt att slippa betala ut något.

Så kan man ju göra. Ingen aning vad det kostar men ja säkert 20 -30 tusen? Jag har inte analyserat det mer och har inte massa olika försäkringar hit och dit annars men när den kostade 300 spänn tyckte jag det kändes rimligt.
Citera
2026-06-29, 08:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Har haft det ibland. Skönt när man åker runt i Europa att veta att man får hjälp inom en timme var man än är. Kostar ju inte många kronor per år.

Servar man bilen på t ex Mekonomen så ingår sådant i ett år från servicen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in