2026-06-28, 19:41
Medlem
Wajis avatar
Har varit i Ryssland i affärer i olika storstäder ( 10-20år sedan ca.
I dom större städerna och dom fina och lyxiga hotellen så var det som övriga världen.
Lyxigt och fint och mat och dryck höll högsta klass..
Givetvis var det service på alla nivåer. För de som ville ha damer på rummet så var det bara ringa ner och beställa.

Ska ju tilläggas att jag bodde bra och blev körd till de flesta möten men Moskva gick jag runt och jag tycker det var som vilken annan europeisk storstad.
Citera
2026-06-28, 20:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast nu sprider du en hel del felaktigheter.
Såsom kriget i Georgien, som inte startades av Ryssland enligt FN.

Varför expanderar NATO mot Ryssland om de inte är intresserade av landet?
Varför lovade USA att Georgien och Ukraina skulle kunna få gå med i NATO?

Vi blir matade med propaganda om Ryssland.
Alla länder har sina problem.
Det finns fattiga människor även i Sverige och folk här är efterblivna överlag.

Sett över tid så är även svenskar ett invasivt folk med vikingar o stora fälttåg in i Ryssland.
Finns det något land i Europa som inte invaderat andra grannländer?
Medveten om [b]vår[b] historia. Vi har däremot slutat med det sedan snart 400 år sedan.
Det är knappast en ursäkt för ryssland att invadera sina grannländer, eller? Sista slaget på svensk mark var mot en rysk invasionsstyrka. Finland anföll de, mördade och stal land från för mindre än 100 år sedan.

Historien upprepas när en en ny "lille Stalin" uppenbarar sig på tronen.
De är inget fredligt land och ingen bra granne. De har redan visat vad de är för sorts folk.

Invaderade Georgien ryssland verkligen enligt FN? Nä, ids inte googla.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-28 kl. 20:06.
Citera
2026-06-28, 20:40
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
tryggare att röra sig ute i samhället (speciellt som kvinna).
Va?
Dessutom är våld inne i samhället svårt för kvinnor
Alkoholism?
Låg medellivslängd för män?
Fasciststat?
yttrandefrihet?
Det kompenseras inte av färre fimpar på trottoarer, klassisk kultur, hög klass inom naturvetenskap och ett trevligt folk.
Citera
2026-06-28, 20:44
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Är inte mycket för Ryssland men de har onekligen högre levnadsstandard där än Västeuropa nuförtiden.. tyvärr får man väl säga.

Hur mäter du välstånd, i kilometer kö till bensinstation eller vad?
Citera
2026-06-28, 20:52
Medlem
Citat:
Det påstås ofta av Rysslandshatare här på forumet att landet är ett s.k. "Mordor", utan rinnande vatten, toaletter, där alla är kriminella eller prostituerade, med extrema mängder HIV och dylikt. Och då av människor som inte ens har varit i landet, och får all sin information från tredje partskällor. Därav hade jag tänkt att det skulle vara intressant att diskutera en artikel som nyligen publicerats i Samnytt.

Det är en opinionstext av Joakim Virtanen, som tidigare bland annat varit anställd vid den svenska ambassaden i Moskva. Han totalsågar Ryssland-bilden som framförs i Sverige, där landet utmålas som efterblivet.

https://samnytt.se/sverige-behover-en-verklighetsforankrad-bild-av-ryssland

Vad säger Flashback-folket om det? Finns det någon sanning i det hela? Eller har Putin honom i sin ficka?
Kan det vara så att media och diverse konton i sociala medier överdriver och kastar på tok för mycket smuts?
Och hur kommer det sig att vissa väljer att lita på dessa medier, fast de ljugit om annat tidigare? (massinvandring som ett exempel)

De av oss som varit i storstäder i Ryssland de senaste fem åren vet att på flera plan så är det bättre än i svenska storstäder nu, då det kan vara renare, mer utvecklad infrastruktur, billigare att leva (i genomsnitt) och tryggare att röra sig ute i samhället (speciellt som kvinna).
Ryssland är ett stort land och det finns en överklass som lever bra.
Men samtidigt lever många rysssr i ren missär.
Själv fick jag mina erfarenheter under mitt yrkesliv där jag besökte Ryssland i mitt arbete rätt regelbundet mellan 1998- 2014.
Det jag upplevde var att korruptionen var aextremt utbredd. Kom du till mindre orter så saknades belagda vägar samt att vanliga arbetare bodde trångt och där fler familjer fick dela badrum och kök samt att uppvärming även i flerfamiljshus skedde med enskilda koks eller vedkaminer i lägenheten.
En anekdot besökte ASEAs gamla fabrik där man 2012 fortfarande tillverkade samma motorer som på 1920talet. Samma ritningar verktyg etc.
Visst finns det mesta i vissa större städer, men fortfarande så lever mer än halva befolkningen på en nivå vi hade före 1945 och 20% saknar rinnande vatten i bostaden.
Men jobbar man med Rysska myndigheter så lever man gott.
Citera
2026-06-28, 21:16
Medlem
Bara att kolla på bilder från städer som Perm, Murmansk eller Tjelabinsk så ser man ju det totala förfallet i landet.

De enda städer som ser relativt ok och välskötta ut är ju Moskva och s:t Petersburg.

Resten är ju u-lands nivå.

Ryssland är också ett av få länder som fortfarande använder bi-plan, närmare specifikt Antonov an-2 i linjetrafik till vissa orter i Sibirien.

Anledningen är att man inte investerat i moderna flygplatser och dessa bi-plan kan landa på vilken åker som helst i princip.
Senast redigerad av krakelibrankel 2026-06-28 kl. 21:23.
Citera
2026-06-28, 21:42
Medlem
Citat:
Det påstås ofta av Rysslandshatare här på forumet att landet är ett s.k. "Mordor", utan rinnande vatten, toaletter, där alla är kriminella eller prostituerade, med extrema mängder HIV och dylikt. Och då av människor som inte ens har varit i landet, och får all sin information från tredje partskällor. Därav hade jag tänkt att det skulle vara intressant att diskutera en artikel som nyligen publicerats i Samnytt.

Det är en opinionstext av Joakim Virtanen, som tidigare bland annat varit anställd vid den svenska ambassaden i Moskva. Han totalsågar Ryssland-bilden som framförs i Sverige, där landet utmålas som efterblivet.

https://samnytt.se/sverige-behover-en-verklighetsforankrad-bild-av-ryssland

Vad säger Flashback-folket om det? Finns det någon sanning i det hela? Eller har Putin honom i sin ficka?
Kan det vara så att media och diverse konton i sociala medier överdriver och kastar på tok för mycket smuts?
Och hur kommer det sig att vissa väljer att lita på dessa medier, fast de ljugit om annat tidigare? (massinvandring som ett exempel)

De av oss som varit i storstäder i Ryssland de senaste fem åren vet att på flera plan så är det bättre än i svenska storstäder nu, då det kan vara renare, mer utvecklad infrastruktur, billigare att leva (i genomsnitt) och tryggare att röra sig ute i samhället (speciellt som kvinna).
Alltid trevligt där lokal politiker lägger ner lokala spårvagnslinjer i utbyte mot lokalpolitikers privatägda bussföretag, tex Kaliningrad.
Sluta sniffa lim
Citera
2026-06-28, 21:52
Medlem
Citat:
Det påstås ofta av Rysslandshatare här på forumet att landet är ett s.k. "Mordor", utan rinnande vatten, toaletter, där alla är kriminella eller prostituerade, med extrema mängder HIV och dylikt.

...

Nja. Jag har varit i Ryssland vid tre tillfällen, senaste gången 2018. Har både varit i de två stora städerna, samt i två mindre oblast-huvudstäder. Visst finns det fina hus i storstäderna, men ingen kan sanningsenligt påstå att levnadsstandarden eller välståndet för den genomsnittlige medborgaren är högre ens i Moskva, än den är i exempelvis Borlänge eller Gällivare. Att det är relativt billigt för en turist från väst betyder inte att det är det för ryssar. Graden av självhushållning är mycket högre i Ryssland än i något västland, och det är inte ett tecken på att maten i affärerna uppöevs som "billig".

En passus om det där med toaletter: Ute i oblasterna är det ganska stor fattigdom, och vissa människor bor faktiskt i riktiga ruckel. När vi åkte bil genom Karelen kunde man se hur rök steg från skorstenarna från de ruffigaste skjulen ute i byarna. Jag tänkte inte att jag var naiv, men det var på riktigt helt otroligt att folk bodde där året om. Det är många utanför städerna som saknar avlopp och/eller inte har råd att köpa och installera toaletter. Att det här blev en grej folk pratar om var väl för att massa ryska soldater från landets fattigare områden plundrade ockuperade Ukraina på bland annat toaletter att skicka hem.

I städerns finns det givetvis vatten i toaletterna, men infrastrukturen är bitvis i dåligt skick, och spolar man ner toalettpappret i det vanliga avloppssystemet blir det stopp i rören, precis som i Indonesien, Vietnam eller andra fattigare länder.
Senast redigerad av Konstantinpoopel 2026-06-28 kl. 21:58.
Citera
2026-06-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Har du själv träffat en "normal" ryss någon gång? Inte jag iallafall. Att det finns ett rysshat är mestadels deras eget fel, bara titta på deras historia så kan du räkna ut varför.
Träffat många
Citera
2026-06-28, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Nja. Jag har varit i Ryssland vid tre tillfällen, senaste gången 2018. Har både varit i de två stora städerna, samt i två mindre oblast-huvudstäder. Visst finns det fina hus i storstäderna, men ingen kan sanningsenligt påstå att levnadsstandarden eller välståndet för den genomsnittlige medborgaren är högre ens i Moskva, än den är i exempelvis Borlänge eller Gällivare. Att det är relativt billigt för en turist från väst betyder inte att det är det för ryssar. Graden av självhushållning är mycket högre i Ryssland än i något västland, och det är inte ett tecken på att maten i affärerna uppöevs som "billig".

En passus om det där med toaletter: Ute i oblasterna är det ganska stor fattigdom, och vissa människor bor faktiskt i riktiga ruckel. När vi åkte bil genom Karelen kunde man se hur rök steg från skorstenarna från de ruffigaste skjulen ute i byarna. Det är många utanför städerna som saknar avlopp och/eller inte har råd att köpa och installera toaletter. Att det här blev en grej folk pratar om var väl för att massa ryska soldater från landets fattigare områden plundrade ockuperade Ukraina på bland annat toaletter att skicka hem.

I städerns finns det givetvis vatten i toaletterna, men infrastrukturen är i dåligt skick, och spolar man ner toalettpappret i det vanliga avloppssystemet blir det stopp i rören, precis som i Indonesien, Vietnam eller andra fattigare länder.
Vad är det för trams? Varit i Ryssland flera gånger och spolat ner toalettpapper varenda gång, storstad som by och det utan problem
Citera
2026-06-28, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Vad är det för trams? Varit i Ryssland flera gånger och spolat ner toalettpapper varenda gång, storstad som by och det utan problem

Grattis till dig! Jag har av oreflekterad vana glömt kasta papprerna i den lilla papperskorgen bredvid toaletten och gjort stopp i toaletter i St Petersburg, Moskva, Petrozavodsk och Archangelsk. Inga sanslösa mängder toapapper, utan tämligen normal mängd efter att ha skitit.

Men jag redigerar mitt inlägg där ovan. Givetvis kan det finnas delar av avloppssystemen som fungerar bättre.
Citera
2026-06-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Grattis till dig! Jag har av oreflekterad vana glömt kasta papprerna i den lilla papperskorgen bredvid toaletten och gjort stopp i toaletter i St Petersburg, Moskva, Petrozavodsk och Archangelsk. Inga sanslösa mängder toapapper, utan tämligen normal mängd efter att ha skitit.

Men jag redigerar mitt inlägg där ovan. Givetvis kan det finnas delar av avloppssystemen som fungerar bättre.
Jisses så märkligt. Jag har varit i St Petersburg, Yekaterinburg, Tyumen och Perm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in