Citat:
Ursprungligen postat av
Chic
Det påstås ofta av Rysslandshatare här på forumet att landet är ett s.k. "Mordor", utan rinnande vatten, toaletter, där alla är kriminella eller prostituerade, med extrema mängder HIV och dylikt.
...
De av oss som varit i storstäder i Ryssland de senaste fem åren vet att på flera plan så är det bättre än i svenska storstäder nu, då det kan vara renare, mer utvecklad infrastruktur, billigare att leva (i genomsnitt) och tryggare att röra sig ute i samhället (speciellt som kvinna).
Nja. Jag har varit i Ryssland vid tre tillfällen, senaste gången 2018. Har både varit i de två stora städerna, samt i två mindre oblast-huvudstäder. Visst finns det fina hus i storstäderna, men ingen kan sanningsenligt påstå att levnadsstandarden eller välståndet för den genomsnittlige medborgaren är högre ens i Moskva, än den är i exempelvis Borlänge eller Gällivare. Att det är relativt billigt för en turist från väst betyder inte att det är det för ryssar. Graden av självhushållning är mycket högre i Ryssland än i något västland, och det är inte ett tecken på att maten i affärerna uppöevs som "billig".
En passus om det där med toaletter: Ute i oblasterna är det ganska stor fattigdom, och vissa människor bor faktiskt i riktiga ruckel. När vi åkte bil genom Karelen kunde man se hur rök steg från skorstenarna från de ruffigaste skjulen ute i byarna. Jag tänkte inte att jag var naiv, men det var på riktigt helt otroligt att folk bodde där året om. Det är många utanför städerna som saknar avlopp och/eller inte har råd att köpa och installera toaletter. Att det här blev en grej folk pratar om var väl för att massa ryska soldater från landets fattigare områden plundrade ockuperade Ukraina på bland annat toaletter att skicka hem.
I städerns finns det givetvis vatten i toaletterna, men infrastrukturen är bitvis i dåligt skick, och spolar man ner toalettpappret i det vanliga avloppssystemet blir det stopp i rören, precis som i Indonesien, Vietnam eller andra fattigare länder.