2026-06-28, 17:00
Medlem
En villa några meter från stranden i Löderups Strandbad i Ystads kommun har fått bygglov. Färgen beskrivs som "knallturkos".

Den skymmer utsikt både för besökare till det storslagna området på Österlen och för grannarna.

41-årige arkitekten Sebastian Honnér började med bygget redan innan bygglovet var klart, men fick det till sist beviljat och slapp betala vite på 300 000 kr.

Det tidigare huset på platsen försvann i en storm på 70-talet. Länsstyrelsen ville stoppa nybygget. En 70 år gammal detaljplan gjorde dock att kommunen tvingades bevilja bygglov.
– Det har stått en stuga där tidigare som havet tog. Ska vi bevilja att någon bygger nytt där? Det talar emot alla principer, säger Henrik Olsson, bygglovschef i Ystads kommun.
https://web.archive.org/web/20260627050147/https://www.dn.se/sverige/han-tog-strid-mot-kommunen-fick-igenom-husbygget-pa-stranden/

Bild från ovan:
https://web.archive.org/web/20260628114024/https://static.bonniernews.se/ba/7de520f8-1bd4-41ee-826b-f9833e5f5192.jpeg

Enligt Sebastian Honnér kan huset eventuellt släpas upp med lastbil om det behövs i framtiden pga stranderosionen, om det inte är för brant backe.

Enligt en tråd på Threads går det inte att få banklån för sådana byggen.

Är det vettigt på något sätt att bygga där? Kunde kommunen och länsstyrelsen ha ställt större krav? Kunde grannarna ha stoppat det?

Vad ska man som besökare tycka om hus som ligger placerade på det viset och är knallturkosa?
Citera
2026-06-28, 17:16
Medlem
Glostrups avatar
Han äger tomten, får bygglov (till slut) och bygger ett hus i enlighet med detta. Så det borde ju vara helt självklart att han ska få göra det. Risken är att han inte får ett lån, eller att huset blir omöjligt att försäkra på grund av erosionsrisken, men det har han säkert tänkt på.

Sverige behöver färre regler för vad man får göra på egen mark, inte fler. Den fria marknaden kan hantera saker som finansiering och försäkringar genom att göra rimliga riskbedömningar, men skyddet för individens äganderätt borde även säkerställa att ingen kan inskränka rätten att bebygga ägd mark inom rimliga gränser. Man kanske inte ska kunna bygga ett åttavåningshus på en strandtomt avsedd för ett enplans fritidshus, men som reglerna är just nu så är det ju till och med både svårt och kostsamt att bygga en liten bastu på en havs/sjötomt.

Det kanske inte är vettigt att bygga där, och det kanske inte är god smak att bygga ett fult turkost hus, men i det här fallet är det i praktiken hans grundlagsskyddade rätt att få göra det.
Citera
2026-06-28, 17:26
Medlem
Svarar bara på Rubriken…
Det smärtar att behöva bevittna hus på rad som ser exakt likadana ut. Svenssons i ett nötskal.
Om jag vill måla mitt hus randigt så låt mig. Chilla lite va. Finns nog värre saker att lägga åsikter på.
Citera
2026-06-28, 17:28
Medlem
Vitiss avatar
ALLA byggherrar (och -damer) bör vid nybyggnation ta hänsyn till platsens historia och nuvarande omgivning.
Egobrutalism är en farsot som bör utrotas.
Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag köpt upp fulhus och byggt om dem i samråd med arkitekter med estetisk läggning och historiskt intresse.
Åt helvete med hus som stör omgivningen helt enkelt.
Citera
2026-06-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
ALLA byggherrar (och -damer) bör vid nybyggnation ta hänsyn till platsens historia och nuvarande omgivning.
Egobrutalism är en farsot som bör utrotas.
Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag köpt upp fulhus och byggt om dem i samråd med arkitekter med estetisk läggning och historiskt intresse.
Åt helvete med hus som stör omgivningen helt enkelt.
Men tycker du likadant ifall huset står enskilt på egen mark långt från andra?
Citera
2026-06-28, 18:26
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Men tycker du likadant ifall huset står enskilt på egen mark långt från andra?

Ja.
Däremot är jag inte emot nytänkande arkitektur, men som jag skrev:
Byggnader ska anpassas efter omgivningen.

Alla friköpta tomter är "enskild mark".
Citera
2026-06-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ja.
Däremot är jag inte emot nytänkande arkitektur, men som jag skrev:
Byggnader ska anpassas efter omgivningen.

Alla friköpta tomter är "enskild mark".
Tycker du det är trevligt med stora villakvarter där alla husen ser exakt likadana ut?
Citera
2026-06-28, 18:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Tycker du det är trevligt med stora villakvarter där alla husen ser exakt likadana ut?

Inte alltid.
Det finns t.ex radhusområden som jag tycker är fula.
Men jag vidmakthåller min ståndpunkt; nybyggnation ska anpassas efter befintlig bebyggelse och omgivningar.
Citera
2026-06-28, 19:39
Medlem
Turkmostafas avatar
Citat:
Inte alltid.
Det finns t.ex radhusområden som jag tycker är fula.
Men jag vidmakthåller min ståndpunkt; nybyggnation ska anpassas efter befintlig bebyggelse och omgivningar.
men omgivningen förändras all miljö förändras man borde bygga vad man vill en stor kuk att bo i
Citera
2026-06-28, 19:44
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkmostafa
men omgivningen förändras all miljö förändras man borde bygga vad man vill en stor kuk att bo i

Köp en fyr ute på en ö och måla den.
Stör ev enbart förbipasserande båtar.
Citera
2026-06-28, 20:17
Medlem
Turkmostafas avatar
Citat:
Köp en fyr ute på en ö och måla den.
Stör ev enbart förbipasserande båtar.
jag ska göra det med vibrator så den åker till jordens inre och imploderar
Citera