Igår, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det är ganska meningslöst att flytta runt den varma luften. Möjligen om du har stora fönster i soligt läge, då kan det bli varmare inne än ute. Om du då blåser in kallare luft kan det hjälpa lite. Eller så drar du ner persiennerna.
Ja skydd mot sol i fönstren är ju oslagbart
Citera
Igår, 18:27
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Hej hopp!

Det här kanske är en jättedum fråga, som alla som har koll på fysik kommer skratta åt, men i alla fall:

Varför blir det kallare (och mer behagligt) när man sätter igång en fläkt som sätter fart på luften?

En grundprincip i fysik är väl ändå att energin ökar när farten ökar. Om jag kastar en boll jättesnabbt så innehåller den mycket mer energi än om jag kastar en boll långsamt.

Så; varför blir luften svalare när en fläkt driver upp luften till högre hastighet? Borde luften inte bli varmare när den får mer energi???

Du får lite rörelse i luften, känns skönare men lika varmt
Citera
Igår, 18:51
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Jo.. fast jag får ju värmeslag och dör snabbare utan fläkt. Medan jag håller mig vid liv längre om jag har en fläkt, så det kan ju rimligen inte bara handla om hur det "känns".
Citera
Igår, 18:51
Medlem
Om du sitter i en varm bastu, blir du varmare eller kallare om någon fläktar dig med en handduk?
Citera
Igår, 19:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Ja det vet väl varenda människa att det känns svalare när luften rör sig. Det skrev också TS. Frågan var ju VARFÖR det är så!

Och svaret på den frågan är att det handlar främst om att avdunstningen från huden går snabbare om luften rör sig. Eftersom ny luft som inte är mättad på vatten hela tiden tillförs.

Avdunstning kräver energi och kyler därför. Det är så svettandet fungerar och det som gör att man blir kall när man är blöt.

Detta slutar att fungera vid 100% luftfuktighet och högre temperatur i luften än din kropps. Därför funkar det inte att svalka sig med en fläkt i en ångbastu.
Citera
Igår, 19:17
Medlem
Citat:
Hej hopp!

Det här kanske är en jättedum fråga, som alla som har koll på fysik kommer skratta åt, men i alla fall:

Varför blir det kallare (och mer behagligt) när man sätter igång en fläkt som sätter fart på luften?

En grundprincip i fysik är väl ändå att energin ökar när farten ökar. Om jag kastar en boll jättesnabbt så innehåller den mycket mer energi än om jag kastar en boll långsamt.

Så; varför blir luften svalare när en fläkt driver upp luften till högre hastighet? Borde luften inte bli varmare när den får mer energi???
Som alltid, det finns inga dumma frågor, bättre fråga och verka dum än att vara tyst och förbli dum. 🙂

Min första tanke var att det kanske är lite samma som när man lagar mat, säg att du steker potatiskroketter och vill smaka för att se om den är genomvarm.
Då brukar jag ta upp den och blåsa ordentligt tre gånger.
Då är den fortfarande väldigt varm men har svalnat tillräckligt så man kan smaka på den någorlunda pg a. att man blåser bort det skyddande lagret av värme som annars kapslar in den värme som avges.

Så jag frågade gemini om det var samma med oss när vi känner oss som friterade nuggets ibland.
Och det verkade stämma rätt bra.

Det är tydligen två fysikaliska processer här.
Första är att våra kroppar oftast är varmare än rummet.
Utan vind stannar det ett varmt laget runt oss som gör att det varma som vi ständigt generar stannar kvar innanför "skölden och vi blir jättevarma.

Med fläkt tar man bort den här barriären så att vår egen värme får det lättare att avdunsta.

Den andra delen i ekvationen är vi svettas ständigt. Om än väldigt lite. Men det ökar luftfuktighet kring vår hud, så den blir mättad.
En fläkt tar bort fuktigheten och får svetten att avdunsta fortare, och i samma veva värmen.
Citera
Igår, 19:21
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Igentligen ska man sova så nära taket som möjligt för att må bra tror jag , och fläkten kan snurra där nere i dammet
Om du vill ha ännu varmare så ska du såklart sova så nära taket som möjligt. Värme stiger, kyla sjunker.
Citera
Igår, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Om du vill ha ännu varmare så ska du såklart sova så nära taket som möjligt. Värme stiger, kyla sjunker.
O,3 graders skillnad eller vad sa vi?
3 grader skillnad ca var det, det är ju rätt mycke ändå
Senast redigerad av troligengud Igår kl. 19:29.
Citera
Igår, 19:34
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Fläkten blåser bort värmen närmast skinnet. Samma princip när man råkar ut för när man går ut en riktig het sommardag och det fläktar vind som avlägsnar ackumulerat värme och svett närmast huden.

Samma princip som under en riktig kylig och blåsig vinterdag. kroppsvärmen transporteras bort mycket snabbare på oskyddad hud
Senast redigerad av Upplyften Igår kl. 19:39.
Citera
Igår, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Om du sitter i en varm bastu, blir du varmare eller kallare om någon fläktar dig med en handduk?

Då temperaturen i en bastu kan vara 70-100 grader så blir det varmare - samma effekt - den isolerande luften runt din hud försvinner och ersätts med varm luft.

När man var yngre och bastade med kompisar var det ju ett populärt "prank" att blåsa på någon och har man upplevt det så är det nästan som att bli bränd.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Luften närmast din hud värms upp av huden. Fläkten blåser bort den och ny kallare luft kommer.

Nej, luftrörelsen gör att svetten förångas. När den förångas dvs går från vätska till ånga går det åt energi, mycket energi som då tdelvis tas från kroppen.
Den enklaste AC n är att blöta ett lakan och ha det på sig när man lägger sig. Förångningen av vattnet tar värme från kroppen. Voila ! Kylmaskinen fungerar utan rörliga delar och utan tillförd el.
För ännu bättre avkylning kan fläkten blåsa över lakanet men normalt sett behövs inte det.
Citera
Igår, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Då temperaturen i en bastu kan vara 70-100 grader så blir det varmare - samma effekt - den isolerande luften runt din hud försvinner och ersätts med varm luft.

När man var yngre och bastade med kompisar var det ju ett populärt "prank" att blåsa på någon och har man upplevt det så är det nästan som att bli bränd.

Yes, frågan ställd till TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in