Citat:
Ursprungligen postat av
Felicia.C.Rose
Hej hopp!
Det här kanske är en jättedum fråga, som alla som har koll på fysik kommer skratta åt, men i alla fall:
Varför blir det kallare (och mer behagligt) när man sätter igång en fläkt som sätter fart på luften?
En grundprincip i fysik är väl ändå att energin ökar när farten ökar. Om jag kastar en boll jättesnabbt så innehåller den mycket mer energi än om jag kastar en boll långsamt.
Så; varför blir luften svalare när en fläkt driver upp luften till högre hastighet? Borde luften inte bli varmare när den får mer energi???
Som alltid, det finns inga dumma frågor, bättre fråga och verka dum än att vara tyst och förbli dum. 🙂
Min första tanke var att det kanske är lite samma som när man lagar mat, säg att du steker potatiskroketter och vill smaka för att se om den är genomvarm.
Då brukar jag ta upp den och blåsa ordentligt tre gånger.
Då är den fortfarande väldigt varm men har svalnat tillräckligt så man kan smaka på den någorlunda pg a. att man blåser bort det skyddande lagret av värme som annars kapslar in den värme som avges.
Så jag frågade gemini om det var samma med oss när vi känner oss som friterade nuggets ibland.
Och det verkade stämma rätt bra.
Det är tydligen två fysikaliska processer här.
Första är att våra kroppar oftast är varmare än rummet.
Utan vind stannar det ett varmt laget runt oss som gör att det varma som vi ständigt generar stannar kvar innanför "skölden och vi blir jättevarma.
Med fläkt tar man bort den här barriären så att vår egen värme får det lättare att avdunsta.
Den andra delen i ekvationen är vi svettas ständigt. Om än väldigt lite. Men det ökar luftfuktighet kring vår hud, så den blir mättad.
En fläkt tar bort fuktigheten och får svetten att avdunsta fortare, och i samma veva värmen.