Igår, 16:37
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Hej hopp!

Det här kanske är en jättedum fråga, som alla som har koll på fysik kommer skratta åt, men i alla fall:

Varför blir det kallare (och mer behagligt) när man sätter igång en fläkt som sätter fart på luften?

En grundprincip i fysik är väl ändå att energin ökar när farten ökar. Om jag kastar en boll jättesnabbt så innehåller den mycket mer energi än om jag kastar en boll långsamt.

Så; varför blir luften svalare när en fläkt driver upp luften till högre hastighet? Borde luften inte bli varmare när den får mer energi???
Citera
Igår, 16:41
Medlem
Limma skinkbits avatar
Luften blir inte svalare, däremot blir DU svalare för att din svett avdunstar snabbare.
Citera
Igår, 16:43
Medlem
Jag är nog ute och cyklar men:

I vindstilla läge så värmer våra kroppar upp luften alldeles nära huden. Introducerar du vind så försvinner detta varma "lager" i takt med att vindhastigheten ökar.
Citera
Igår, 16:44
Medlem
groovesnuss avatar
Luften närmast din hud värms upp av huden. Fläkten blåser bort den och ny kallare luft kommer.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Luften blir inte svalare, däremot blir DU svalare för att din svett avdunstar snabbare.
Precis, och därför det blir "varmare" när det är fuktig luft ute, inte lika pressade när den är torr.
Citera
Igår, 16:49
Medlem
Onanikrems avatar
Svaren ovan gav ditt svar men jämför med en kopp kaffe. Låter du den stå stilla orörd håller den sig varmare än om du rör i och blåser på den. Den svalare luften/blåser på kyler ned ditt kaffe snabbare.
Citera
Igår, 16:54
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Svaren ovan gav ditt svar men jämför med en kopp kaffe. Låter du den stå stilla orörd håller den sig varmare än om du rör i och blåser på den. Den svalare luften/blåser på kyler ned ditt kaffe snabbare.

Luften man blåser på kaffet har noll nedkylningseffekt. Det man gör är att man blåser bort den varma luften som ligger som ett lager ovanför kaffet.
Citera
Igår, 16:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Precis, och därför det blir "varmare" när det är fuktig luft ute, inte lika pressade när den är torr.
Och fuktig luft när det är kyla gör detsamma. - 10 Minus i Göteborg/Stockholm känns som kallare än -25 i Kiruna därför att luften därnere är fuktigare. Kylan liksom sätter sig på huden om det är fuktigt och kallt.
Senast redigerad av Onanikrem Igår kl. 17:00.
Citera
Igår, 16:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Luften man blåser på kaffet har noll nedkylningseffekt. Det man gör är att man blåser bort den varma luften som ligger som ett lager ovanför kaffet.
..och den svalare luften runt om kyler då ned kaffet. Enkel matematik.
Citera
Igår, 17:00
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
..och den svalare luften runt om kyler då ned kaffet. Enkel matematik.

Vilket alltså inte är den luft man blåste. Så luften man blåser har noll nedkylningseffekt.
Citera
Igår, 17:01
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vilket alltså inte är den luft man blåste. Så luften man blåser har noll nedkylningseffekt.
Du blåste alltså bort den varma luften, vad ersattes den med?
Citera
Igår, 17:03
Medlem
Jag hade en liten fråga jag har ju fläkt på när jag är hemma , men är det någon nytta ha fläkten på när man inte är hemma?

Det kanske blir mera tryck så den byter luft utifrån lättare?

Eller är det presis meningslös ?

Dammit i luften blir det ju iaf när man kommer hem

Jag tänker bara för att få ner värmen då
Senast redigerad av troligengud Igår kl. 17:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in