De sjunkande globala födelsetalen beskrivs ofta som ett kulturellt skifte, en bieffekt av individualism, feminism eller ren bekvämlighet. Detta är en bekväm lögn som döljer en strukturell systemkollaps. Den demografiska kraschen i västvärlden, liksom i Kina, Iran och Kuba, är det direkta resultatet av att det ekonomiska systemet har brutit det existentiella kontraktet med individen.
Det existentiella kontraktet var under efterkrigstiden: Följ lagarna, sälj din arbetskraft och var lojal. I utbyte garanterar systemet en stabil materiell grundtrygghet, en överkomlig bostad, fungerande välfärd och löftet om att dina barn får en bättre framtid än du. När det kontraktet upprätthålls, reproducerar sig samhället.
Civilisationen befinner sig nu i en global, existentiell strejk i sängkammaren. Orsaken är kapitalismens mutation från en konstruktiv kraft till en parasitär rovdrift på mänsklig infrastruktur.
Systemet vägrar betala för sitt eget underhåll
Varje fungerande ekonomi kräver underhåll av sin viktigaste maskin: människan. Under perioden 1950–1990 betalade systemen för detta underhåll. I de nordiska och europeiska välfärdsstaterna var social trygghet, allmännyttiga bostäder och stabila anställningar strukturella komponenter för ekonomisk stabilitet. Eliterna tvingades investera i befolkningens livsmiljö, dels för att kapitalet var bundet till nationalstaten, dels på grund av 1989-effekten: rädslan för kalla krigets alternativa ideologier krävde att man mutade arbetarklassen med trygghet.
Efter Berlinmurens fall och finansmarknadernas globalisering försvann detta incitament. Makten flyttade från nationalstaten till det gränslösa finansiella kapitalet. Systemet slutade investera i samhällsbygget och övergick till ren externalisering av reproduktionskostnaden.
Kapitalägarna och de kortsiktiga kvartalsmarknaderna fortsätter att kräva en ständig ström av nya skattebetalare, arbetare och konsumenter. Men de vägrar att betala för tillverkningen. Kostnaden, risken och skuldsättningen för att fostra nästa generation har i sin helhet lagts på den enskilda individens privata kreditkort.
Klassrelaterad rovdrift och boendemarknadens utpressning
Denna ekonomiska mutation slår hårt och differentierat beroende på klasstillhörighet. Det är arbetarklassen och den breda medelklassen som bär hela bördan, medan kapitalägarna skummar flödet av den ökade finansiella spekulationen.
Där tak över huvudet tidigare var en social rättighet och en stabil bas för familjebildning, har nyliberala avregleringar förvandlat fastigheter till globala investeringstillgångar och spekulationsobjekt. Arbets- och medelklassen har prissatts ut ur vuxenlivet. Att skaffa en familjebostad kräver idag astronomiska skulder och två maximalt presterande akademikerlöner.
Det moderna systemet kräver en allt mer högspecialiserad och dyrare produkt, den högutbildade arbetaren. Men kostnaden för att kvalificera sig har lagts på individen. Unga vuxna tvingas spendera sina mest fertila år (20 till 30) på att ackumulera studieskulder och harva i osäkra gig-jobb eller tidsbegränsade vikariat. Systemet stjäl den tid och den ekonomiska trygghet som krävs för att våga sätta ett barn till världen.
Det slutgiltiga beviset på att krisen är rent strukturell, och inte kulturell, syns när vi lyfter blicken från västvärlden. Länder med radikalt olika ideologiska ytor, det statskapitalistiska Kina, den islamiska teokratin i Iran och den isolerade planekonomin på Kuba upplever exakt samma demografiska brant.
Dessa stater har drabbats stenhårt som negativa spegelbilder av det globala kapitalets seger:
Kina är inte kommunistiskt i ekonomisk mening; det är en statskapitalistisk maskin helt integrerad i den globala marknaden.
För att locka till sig utländska investeringar skrotade kinesiska partiet den gamla socialistiska grundtryggheten (”järnrisskålen”) och förvandlade sin befolkning till världens billigaste och mest exploaterade arbetskraft.
Rovdriften på unga i Kinas fabriker har varit mer intensiv än i väst. När systemet tvingar unga att arbeta enligt "996-modellen" (09.00 till 21.00, sex dagar i veckan) för att maximera vinsten åt Apple, Tesla och globala aktieägare, utplånas all möjlighet till familjebildning. Kina kraschar demografiskt just för att de anammat kapitalismens mest brutala form på sin egen befolkning.
När Iran och Kuba stängs ute genom finansiell krigföring (sanktioner), stryps deras realekonomier utifrån. Det är det globala kapitalet som dikterar att deras valutor ska bli värdelösa.
Detta tvingar deras regimer att mutera. För att överleva ekonomiskt startar regeringseliterna (som Revolutionsgardet i Iran eller militären på Kuba) korrupta, parasitära skuggbolag på svarta marknaden. De plundrar befolkningens sista resurser för att säkra utländsk valuta. De står inte utanför kapitalismen, de är offer för dess mest våldsamma, perifera form.
Västvärlden har under decennier kunnat dölja sin egen ovilja att betala för mänsklig reproduktion genom att importera färdigproducerat mänskligt kapital utifrån (brain drain). Men Kina, Iran och Kuba har inte haft tillgång till denna importhushållning av människor. Tvärtom drabbas de av att deras egna unga, välutbildade generationer flyr systemen.
Kina, Iran och Kuba är kanariefåglarna i den globala gruvan. De visar i realtid hur slutstationen ser ut för ett parasitärt system som tömt sin egen befolkning på substans, utan förmågan att dölja förfallet med billig utländsk arbetskraft.
Den globala födelsekrisen är kapitalismens biologiska återvändsgränd. När ett system gör mänskligt liv till en förbrukningsvara, gör individen det enda rationella att vägrar leverera nya kuggar till maskineriet.
Varför var en enda vanlig LO-lön nog för att försörja en hel familj och köpa hus på 1970-talet, medan det idag krävs två akademikerlöner och maxade banklån för en skokartong till lägenhet?
Varför tvingas unga kvinnor och män skjuta upp familjebildningen tills biologin säger stopp, bara för att möta arbetsmarknadens krav på "hundra procent flexibilitet och karriär" mellan 20 och 35?
Vem bär den ekonomiska risken om du skaffar barn i dagens nyliberala system, du själv eller de storföretag som i framtiden behöver barnet som arbetare och konsument?
Är det en slump att de länder som har de mest brutala, oreglerade arbetsmarknaderna (som Kinas "996"-system eller Sydkoreas extremkapitalism) också har världens absolut lägsta och mest katastrofala födelsetal?
Varför skärs det ner på förlossningsvård, förskolor och mödravård samtidigt som miljarderna rullar in till riskkapitalbolagen i välfärdssektorn?
Varför jublar börsen och fastighetsbolagen när bostadspriserna stiger, när det i verkligheten betyder att nästa generation unga familjer blir mer förslavade under bankernas räntekrav?
Det existentiella kontraktet var under efterkrigstiden: Följ lagarna, sälj din arbetskraft och var lojal. I utbyte garanterar systemet en stabil materiell grundtrygghet, en överkomlig bostad, fungerande välfärd och löftet om att dina barn får en bättre framtid än du. När det kontraktet upprätthålls, reproducerar sig samhället.
Civilisationen befinner sig nu i en global, existentiell strejk i sängkammaren. Orsaken är kapitalismens mutation från en konstruktiv kraft till en parasitär rovdrift på mänsklig infrastruktur.
Systemet vägrar betala för sitt eget underhåll
Varje fungerande ekonomi kräver underhåll av sin viktigaste maskin: människan. Under perioden 1950–1990 betalade systemen för detta underhåll. I de nordiska och europeiska välfärdsstaterna var social trygghet, allmännyttiga bostäder och stabila anställningar strukturella komponenter för ekonomisk stabilitet. Eliterna tvingades investera i befolkningens livsmiljö, dels för att kapitalet var bundet till nationalstaten, dels på grund av 1989-effekten: rädslan för kalla krigets alternativa ideologier krävde att man mutade arbetarklassen med trygghet.
Efter Berlinmurens fall och finansmarknadernas globalisering försvann detta incitament. Makten flyttade från nationalstaten till det gränslösa finansiella kapitalet. Systemet slutade investera i samhällsbygget och övergick till ren externalisering av reproduktionskostnaden.
Kapitalägarna och de kortsiktiga kvartalsmarknaderna fortsätter att kräva en ständig ström av nya skattebetalare, arbetare och konsumenter. Men de vägrar att betala för tillverkningen. Kostnaden, risken och skuldsättningen för att fostra nästa generation har i sin helhet lagts på den enskilda individens privata kreditkort.
Klassrelaterad rovdrift och boendemarknadens utpressning
Denna ekonomiska mutation slår hårt och differentierat beroende på klasstillhörighet. Det är arbetarklassen och den breda medelklassen som bär hela bördan, medan kapitalägarna skummar flödet av den ökade finansiella spekulationen.
Där tak över huvudet tidigare var en social rättighet och en stabil bas för familjebildning, har nyliberala avregleringar förvandlat fastigheter till globala investeringstillgångar och spekulationsobjekt. Arbets- och medelklassen har prissatts ut ur vuxenlivet. Att skaffa en familjebostad kräver idag astronomiska skulder och två maximalt presterande akademikerlöner.
Det moderna systemet kräver en allt mer högspecialiserad och dyrare produkt, den högutbildade arbetaren. Men kostnaden för att kvalificera sig har lagts på individen. Unga vuxna tvingas spendera sina mest fertila år (20 till 30) på att ackumulera studieskulder och harva i osäkra gig-jobb eller tidsbegränsade vikariat. Systemet stjäl den tid och den ekonomiska trygghet som krävs för att våga sätta ett barn till världen.
Det slutgiltiga beviset på att krisen är rent strukturell, och inte kulturell, syns när vi lyfter blicken från västvärlden. Länder med radikalt olika ideologiska ytor, det statskapitalistiska Kina, den islamiska teokratin i Iran och den isolerade planekonomin på Kuba upplever exakt samma demografiska brant.
Dessa stater har drabbats stenhårt som negativa spegelbilder av det globala kapitalets seger:
Kina är inte kommunistiskt i ekonomisk mening; det är en statskapitalistisk maskin helt integrerad i den globala marknaden.
För att locka till sig utländska investeringar skrotade kinesiska partiet den gamla socialistiska grundtryggheten (”järnrisskålen”) och förvandlade sin befolkning till världens billigaste och mest exploaterade arbetskraft.
Rovdriften på unga i Kinas fabriker har varit mer intensiv än i väst. När systemet tvingar unga att arbeta enligt "996-modellen" (09.00 till 21.00, sex dagar i veckan) för att maximera vinsten åt Apple, Tesla och globala aktieägare, utplånas all möjlighet till familjebildning. Kina kraschar demografiskt just för att de anammat kapitalismens mest brutala form på sin egen befolkning.
När Iran och Kuba stängs ute genom finansiell krigföring (sanktioner), stryps deras realekonomier utifrån. Det är det globala kapitalet som dikterar att deras valutor ska bli värdelösa.
Detta tvingar deras regimer att mutera. För att överleva ekonomiskt startar regeringseliterna (som Revolutionsgardet i Iran eller militären på Kuba) korrupta, parasitära skuggbolag på svarta marknaden. De plundrar befolkningens sista resurser för att säkra utländsk valuta. De står inte utanför kapitalismen, de är offer för dess mest våldsamma, perifera form.
Västvärlden har under decennier kunnat dölja sin egen ovilja att betala för mänsklig reproduktion genom att importera färdigproducerat mänskligt kapital utifrån (brain drain). Men Kina, Iran och Kuba har inte haft tillgång till denna importhushållning av människor. Tvärtom drabbas de av att deras egna unga, välutbildade generationer flyr systemen.
Kina, Iran och Kuba är kanariefåglarna i den globala gruvan. De visar i realtid hur slutstationen ser ut för ett parasitärt system som tömt sin egen befolkning på substans, utan förmågan att dölja förfallet med billig utländsk arbetskraft.
Den globala födelsekrisen är kapitalismens biologiska återvändsgränd. När ett system gör mänskligt liv till en förbrukningsvara, gör individen det enda rationella att vägrar leverera nya kuggar till maskineriet.
Varför var en enda vanlig LO-lön nog för att försörja en hel familj och köpa hus på 1970-talet, medan det idag krävs två akademikerlöner och maxade banklån för en skokartong till lägenhet?
Varför tvingas unga kvinnor och män skjuta upp familjebildningen tills biologin säger stopp, bara för att möta arbetsmarknadens krav på "hundra procent flexibilitet och karriär" mellan 20 och 35?
Vem bär den ekonomiska risken om du skaffar barn i dagens nyliberala system, du själv eller de storföretag som i framtiden behöver barnet som arbetare och konsument?
Är det en slump att de länder som har de mest brutala, oreglerade arbetsmarknaderna (som Kinas "996"-system eller Sydkoreas extremkapitalism) också har världens absolut lägsta och mest katastrofala födelsetal?
Varför skärs det ner på förlossningsvård, förskolor och mödravård samtidigt som miljarderna rullar in till riskkapitalbolagen i välfärdssektorn?
Varför jublar börsen och fastighetsbolagen när bostadspriserna stiger, när det i verkligheten betyder att nästa generation unga familjer blir mer förslavade under bankernas räntekrav?