2026-06-28, 15:09
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Borde förbjuda fallskärmshoppning för nöjes skull. Så många som fått sätta livet till senaste åren.

Onödigt och tragiskt.

Varför hoppade de inte ut når de märkte det skulle barka åt skogen? Har man inte fallskärmen på ryggen när man kliver ombord?
Som vanligt är det olycka när fallskärmshoppare Sportplan Cessnor fan och hans moster ska ge sig ut. Fattar dom inte att dom bara är ivägen på flygplatser och irriterar trafikledningen? För dessa jag ska/jag vill människor existerar inte omvärlden.
Citera
2026-06-28, 15:20
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tycker det ser mer ut som umeå-olyckan med för låg fart och baktungt vid släpp - du fick ju rutten och kan se att de var på 12 000 ft i stallfart, där nåt hänt (om det ens är rätt rutt, skulle kunna vara ett normalt släpp).

Ja, tycker också det är Umeå-vibbar på det man kan se.
Citera
2026-06-28, 15:39
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Tycker det ser mer ut som umeå-olyckan med för låg fart och baktungt vid släpp - du fick ju rutten och kan se att de var på 12 000 ft i stallfart, där nåt hänt (om det ens är rätt rutt, skulle kunna vara ett normalt släpp).

Du tänker stall följt av en spin från 12000 fot? Borde det inte stallat tidigare i låg fart vid start? Kanske inte. Var länge sedan jag tog mitt nu utgångna cert.
Citera
2026-06-28, 15:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Du tänker stall följt av en spin från 12000 fot? Borde det inte stallat tidigare i låg fart vid start? Kanske inte. Var länge sedan jag tog mitt nu utgångna cert.
Hopparpiloter går i stall nästan för fällning, har jag för mig.

Jämförelse Umeåolyckan
1. (FB) Flygplan har kraschat utanför Umeå – nio personer döda (2019-07-14)
2. https://www.youtube.com/watch?v=3Se-vLTN4H4 (Havkoms sammanfattning)
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-06-28 kl. 15:48.
Citera
2026-06-28, 15:58
Medlem
Lite uppgifter från BBC

Citat:
The pilot and 10 passengers died in the incident, including five students and five instructors, according to local officials.

Yves Seguy, the prefect of the eastern department of Meurthe-et-Moselle, said that no bystanders were injured in the incident.

"The plane fell almost vertically, in the immediate vicinity of a housing estate, on the edge of the airfield," Seguy told French broadcaster BFM.
https://www.bbc.com/news/articles/c5yz9yj9x74o
Citera
2026-06-28, 16:11
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Hopparpiloter går i stall nästan för fällning, har jag för mig.

Jämförelse Umeåolyckan
1. (FB) Flygplan har kraschat utanför Umeå – nio personer döda (2019-07-14)
2. https://www.youtube.com/watch?v=3Se-vLTN4H4 (Havkoms sammanfattning)
En hopparpilot jag pratade med sa att han lägger sig i svag dykning vid fällning men det kanske beror på typ av flygmaskin. Minns inte varför. Hmm. Vi får avvakta haveriutredningen. Trist historia. Jag trodde det vanligaste var en vådautlöst skärm inne i flygmaskinen som ställer till det.

Hatar när sådant här händer.
Citera
2026-06-28, 16:14
Medlem
israelisinnocents avatar
Dog även 11 själar den 14 juni i USA i en liknande olycka med skydivers
https://www.bbc.com/news/articles/c74ym4j40gpo
Citera
2026-06-28, 16:52
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Kvinnliga sjuksköterskor och manliga instruktörer, fint väder och lite fest?
Citera
2026-06-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Det finns exempel på när fallskärmshoppare lämnar planet som har problem och överlever. Bl a i Örebro var det ett sådant plan som fick motorhaveri och alla hoppare hoppade. Sedan lyckades piloten ändå landa planet och överleva han med.

Annat exemepl: https://www.youtube.com/watch?v=dfCeSfujB3U
Planet hade knappt lämnat marken när det kraschade….. Alla satt fastspända med säkerhetsbälten som man inte tar loss förrän på 300 meters höjd. Hur i all världen skulle en fallskärm rädda en några meter över marken?!?
Citera
2026-06-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, tycker också det är Umeå-vibbar på det man kan se.
Umeåplanet stallade och gick i spinn på 4 000 meters höjd. Planet idag kraschade bara några meter över marken, vid start.
Citera
2026-06-28, 18:05
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Planet hade knappt lämnat marken när det kraschade….. Alla satt fastspända med säkerhetsbälten som man inte tar loss förrän på 300 meters höjd. Hur i all världen skulle en fallskärm rädda en några meter över marken?!?

Såg det nu Det var inte helt lätt att tyda datan från posten i tråden.
Citera
2026-06-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
En hopparpilot jag pratade med sa att han lägger sig i svag dykning vid fällning men det kanske beror på typ av flygmaskin. Minns inte varför. Hmm. Vi får avvakta haveriutredningen. Trist historia. Jag trodde det vanligaste var en vådautlöst skärm inne i flygmaskinen som ställer till det.

Hatar när sådant här händer.
När de hoppar ut så stiger annars flygplanet, för det blir lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in