Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
När folk pratar om sekelskiftesbostäder verkar de flesta tänka på pampiga byggnader med storslagna portar och burspråk, jättehögt i tak, massor med stuckatur och snickerier, pampiga eldstäder, osv. vilket även är något som ofta lyfts fram i mäklarannonser.
Är det inte lite väl romantiserat med äldre byggnader, då de fastigheter som bevarats från den tiden är just de storslagna och pampiga bostäderna som vände sig till en förmögen kundkrets?
Jag håller inte alls med, men det beror nog på vad man rör sig i för kretsar och vad ens intresse och smak är. Nu tycker jag att sekelskifte är lite för modernt, 1800 eller äldre är mycket finare och bättre, men det finns givetvis sekelskifte för vanligt folk med. Det kalllas dock ofta för allmoge, lite oavsett tidsålder.
Det stämmer inte att det bara är "finare" hus som finns kvar. De flesta gårdar och torp är mer än 100 år. Tyvärr har dock en stor del av de (i mitt tycke) förstörts av fulrenoveringar så husen ser nästan moderna ut. Det sagt så finns det fortfarande många mer eller mindre bevarade hus kvar.