2026-06-27, 22:18
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Jag har använt gratis Gemini för lite blandade frågor. Det har fungerat väldigt bra. Idag ställde jag en helt oskyldig fråga om programmering på Linux. Då började den skriva något vettigt som jag hann börja läsa. Sen plötsligt försvann texted och ersattes med "Normally I can help with things like this, but I don't seem to have access to that content. You can try again or ask me for something else." Varför gör den så? Är det för att man ska köpa betalversionen? Verkar mer som den tror det är en fråga kring något som kan användas för brottslighet, men det var det inte. Någon som varit med om liknande?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2026-06-27 kl. 22:22.
Citera
2026-06-27, 22:21
Medlem
Blir ju rätt tunn trådstart om du inte kan beskriva vad det var du frågade. Jag har fått sådana svar på både Gemini, ChatGPT och Grok men då har jag förstått varför.
Citera
2026-06-27, 22:23
Medlem
gracelesss avatar
Finns det någon anledning till att du väljer just Gemini? Det är förmodligen bland de sämsta modellerna jag har använt. GPT och Claude är betydligt bättre just för programmering och liknande.
Citera
2026-06-27, 22:34
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Jag har också fått likande svar, på oskyldiga frågor, senaste tiden.

Jag tror de gör något med Gemini just nu, vilket gör att den fungerar lite skumt ibland. Förhoppningsvis övergående.
Citera
2026-06-27, 22:45
Medlem
Likadant med chatgtp när jag försökte få den att programera något , blev jätte bra grejer i början nu stavar han bara fel helatiden så jag får redigera igäl mig. Men nu har jag lagt ai på hyllan iaf på sånt.

Det var kul att kolla gränserna bara.
Man fick iaf inte säga doggy style på skoj då vart han helt tyst

Blir sämre och sämre .

Men ändå fascinerande hur dom fått den att förstå allt man säger och faktiskt inte många missförstånd
Senast redigerad av troligengud 2026-06-27 kl. 22:54.
Citera
2026-06-28, 01:05
Avstängd
Alltså vem som helst kan ha en dålig dag. Tycker verkligen inte det är något som helst konstigt med det. Kände väl helt enkelt inte för att svara den femtielfte idioten.
Citera
2026-06-28, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Likadant med chatgtp när jag försökte få den att programera något , blev jätte bra grejer i början nu stavar han bara fel helatiden så jag får redigera igäl mig. Men nu har jag lagt ai på hyllan iaf på sånt.

Det var kul att kolla gränserna bara.
Man fick iaf inte säga doggy style på skoj då vart han helt tyst

Blir sämre och sämre .

Men ändå fascinerande hur dom fått den att förstå allt man säger och faktiskt inte många missförstånd
Vad menar du? AI missförstår oavbrutet och läser in saker som en akademiker med två poäng över genomsnittlig IQ.

Kan inte ens ta instruktioner och ändra sig efter korrigering. Inte jätteimponerande.
Citera
2026-06-28, 07:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Vad menar du? AI missförstår oavbrutet och läser in saker som en akademiker med två poäng över genomsnittlig IQ.

Kan inte ens ta instruktioner och ändra sig efter korrigering. Inte jätteimponerande.

AI varken förstår eller missförstår. Det är en avancerad textgenerator.
Citera
2026-06-28, 07:39
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
AI varken förstår eller missförstår. Det är en avancerad textgenerator.
Kan du bevisa att du är något mer än en avancerad textgenerator?
Citera
2026-06-28, 08:21
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Kan du bevisa att du är något mer än en avancerad textgenerator?

Oh existensiella frågor från någon som idoliserar en av de största lögnhalsarna i världen.

Nu var inte detta riktat till mig, men jag blir nyfiken kan bevisa att du är något mer än dum i huvudet?
Citera
2026-06-28, 08:25
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Oh existensiella frågor från någon som idoliserar en av de största lögnhalsarna i världen.

Nu var inte detta riktat till mig, men jag blir nyfiken kan bevisa att du är något mer än dum i huvudet?
Jag tolkar ditt svar som att inte du heller kan bevisa att du är något mer än en avancerad textgenerator.

Om jag har fel är du välkommen att framföra ett bevis.
Citera
2026-06-28, 08:27
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlon.eusk
Jag tolkar ditt svar som att inte du heller kan bevisa att du är något mer än en avancerad textgenerator.

Om jag har fel är du välkommen att framföra ett bevis.

Att du på fullaste allvar sitter på Flashback en söndagsmorgon och kräver empiriska bevis på en främmande människas medvetande är nog det mest autistiska jag sett på hela veckan.

Tror du att du är Morpheus i Matrix eller har du bara helt skippat biologilektionerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in