2026-06-27, 20:17
Medlem
needAlifes avatar
Nu sket han i det blå skåpet verkar det som. Var väl en av de tidiga i Trumps första kabinett om jag inte missminner mig men han ska alltså ha innehavt information han inte skulle ha haft och han har nu erkänt att så var fallet. Är väl inte mycket till frågeställning här egentligen då han erkänt brott men kan ju vara intressant antar jag.

Straffet kan bli upp till fem år i fängelse och 2,25 miljoner dollar i böter. Det handlar om ett federalt mål på 18 punkter och nu har han erkänt det hela.

https://www.bbc.com/news/articles/czxqwg4nrvlo
https://en.wikipedia.org/wiki/Prosecution_of_John_Bolton
2026-06-27, 20:23
Medlem
(FB) Former Trump aide John Bolton indicted over handling of classified material (2025-10-17)
2026-06-27, 20:32
Medlem
Glostrups avatar
”Lustigt” att lagen slår så olika för olika människor som begår liknande brott. Om Bolton inte hade hamnat i onåd hos Trump så hade han garanterat kunnat vara helt säker på att slippa åtal, men nu är han ju en uttalad kritiker av Trump och då får han problem.

Vilken bananrepublik usa har blivit.
2026-06-27, 20:44
Medlem
Klandalfs avatar
Förvarande inte Trump flera lådor hemligstämplat material han absolut inte skulle haft efter sin första cirkus inne på en mugg i Mar-A-Lago?
2026-06-27, 21:08
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Nu sket han i det blå skåpet verkar det som. Var väl en av de tidiga i Trumps första kabinett om jag inte missminner mig men han ska alltså ha innehavt information han inte skulle ha haft och han har nu erkänt att så var fallet. Är väl inte mycket till frågeställning här egentligen då han erkänt brott men kan ju vara intressant antar jag.

Straffet kan bli upp till fem år i fängelse och 2,25 miljoner dollar i böter. Det handlar om ett federalt mål på 18 punkter och nu har han erkänt det hela.

https://www.bbc.com/news/articles/czxqwg4nrvlo
https://en.wikipedia.org/wiki/Prosecution_of_John_Bolton

Bolton stod åtalad för 18 punkter och har nu erkänt en av dem.

Kommer jag rätt ihåg var det frågan om att han gjorde anteckningar för sina memoarer, vilket han förstås gjorde på sin privata telefon, och hans fru och dotter hade tillgång till memoaranteckningarna eftersom de fungerade som redaktörer.

Han publicerade sin bok för nåt år sedan, och då var det också problem med vad han fick publicera och inte publicera, men han följde föstås till slut de riktlinjerna. Så när Trumps justitiedepartement nu utredde honom så var det en low-hanging fruit, de visste från tidigare vad han hade velat publicera i sin bok, de visste vad som hade bedömts som "för känsligt för att publiceras" och de visste att frugan och dottern agerat redaktör. Och därför hade de sett hans anteckningar också om det han inte fick publicera. Det var alltså inte hemliga uppgifter, det var hans egna anteckningar om vad som hänt på jobbet. Det var bättre att erkänna än att försöka hävda att det inte fanns några känsliga saker i anteckningarna, eftersom han hade blivit förbjuden att publicera sin text för att den var känslig...

Exakt vad det är som är så känsligt är förstås okänt, och kommer nog inte att klarna så länge Trump är president (enligt rykten i Washington är det "känsliga" en beskrivning och analys av hur Trump beter sig under stress).
2026-06-27, 21:17
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Kommer jag rätt ihåg var det frågan om att han gjorde anteckningar för sina memoarer, vilket han förstås gjorde på sin privata telefon, och hans fru och dotter hade tillgång till memoaranteckningarna eftersom de fungerade som redaktörer.

Han publicerade sin bok för nåt år sedan, och då var det också problem med vad han fick publicera och inte publicera, men han följde föstås till slut de riktlinjerna. Så när Trumps justitiedepartement nu utredde honom så var det en low-hanging fruit, de visste från tidigare vad han hade velat publicera i sin bok, de visste vad som hade bedömts som "för känsligt för att publiceras" och de visste att frugan och dottern agerat redaktör. Och därför hade de sett hans anteckningar också om det han inte fick publicera. Det var alltså inte hemliga uppgifter, det var hans egna anteckningar om vad som hänt på jobbet. Det var bättre att erkänna än att försöka hävda att det inte fanns några känsliga saker i anteckningarna, eftersom han hade blivit förbjuden att publicera sin text för att den var känslig...

Exakt vad det är som är så känsligt är förstås okänt, och kommer nog inte att klarna så länge Trump är president (enligt rykten i Washington är det "känsliga" en beskrivning och analys av hur Trump beter sig under stress).
Ska bli intressant att följa. Jag har noll koll men startade bara en tråd för att jag inte såg att det hade avhandlats. Rätt eller inte? Ingen aning. Vi får väl se vad som händer antar jag.
2026-06-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Förvarande inte Trump flera lådor hemligstämplat material han absolut inte skulle haft efter sin första cirkus inne på en mugg i Mar-A-Lago?

Både Trump, Biden och en hel hög med andra har gjort det också. Bolton verkar ju dock haft sämre koll på papperna än både Biden och Trump.

Men några fem år tror jag inte på. Inte för det iaf, han har väl haft annan skit för sig med? minns inte riktigt men var väl fler åtalspunkter?
2026-06-27, 21:26
Medlem
Mullrets avatar
Han blev ju intervjuad på The Trump Report bara för några dagar sedan.

Det går fort i hockey.

Men. Midterm närmar sig och då kanske Trump åker in han med.
2026-06-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Det går fort i hockey.

Nej, han hade åkt för länge sedan om det faktist fanns något på trump
2026-06-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Det går fort i hockey.

Den här Plea Bargain-historien hade han kommit överens om med åklagarna redan i höstas vad jag förstår, Han erkände sig skyldig på en av 18 åtalspunkter (en av de viktigaste) och i retur fick han ett löfte om lägre strafftid samt att åklagarna släppte de övriga punkterna. Ganska vanligt upplägg i USA, mycket mindre vanligt i Sverige.
'
Men hela fallet verkar juridiskt skakigt,. De "hemliga statsuppgifter" som det rör sig om var Boltons egna privata dagboksanteckningar från sin tid i Vita huset, och han hade delat med sig en del från dessa till sin fru och dotter via privat mejl. Det är inte precis ovanligt att personer som har haft tunga poster i Vita huset gör anteckningar under tiden och sedan skriver en memoarbok,. det mest kända exemplet är väl Arthur Schlesingers De tusen dagarna, ett klassiskt verk om John F Kennedys presidentår, som utkom några år efter mordet på JFK. Schlesinger använde bl a privata anteckningar från sin tid i den inre kretsen kring Kennedy, plus intervjuer med sina tidigare kolleger, diplomater osv, och naturligtvis kunde han på många punkter gå längre och göra tydligare analyser än vad journalisterna hade kunnat medan Kennedy var i livet.

Schlesingers bok förklarade en del som inte hade varit allmänt känt via media tidigare, men den innebar knappast att han röjde statshemligheter, även om det material han jobbade med nog innehöll en del saker som ännu inte kunde yppas offentligt (jo, historiker sållar vad de kan eller vill tala högt om). Ska böcker av den här sorten (eller som t ex Kissingers memoarer) bli omöjliga att skriva i fortsättningen. om man inte är beredd att vänta 30-40 år??

Att Boltons privata anteckningar, ett par sidor om dagen, skulle ha innehållit material som var så känsligt och specifikt att det var kvalificerat hemligstämplat tror jag faktiskt inte på, men Trump vill naturligtvis dra på för fullt för att försöka få hämnd på en person som han anser svek honom.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-06-27 kl. 22:17.
2026-06-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

"Känsliga saker" är inte utan vidare detsamma som att uppgifterna är säkerhetsklassade av NSA eller hemligstämplade av militära skäl. Om det vore på det sättet så hade visselblåsare befunnit sig i en helt omöjlig situation och journalister som använder sådana som källor hade suttit i ett farligt ingenmansland. Känsliga uppgifter i samband med politiska memoarböcker, debattböcker osv kan också vara saker som är obekväma för någon högt uppsatt figur, som berättar om repliker backstage (ungefär som "hot mic gaffe moments") eller antyder att saker som X gjorde kan ha varit i konflikt med lagen - men detta är inte i sig detsamma som "topphemliga uppgifter".

Trump anser att vad som helst som är negativt för honom och som kommer ut genom personer som har arbetat i hans närhet är "top secret" och inte ska få komma fram, men detta är förstås inte hur lagen egentligen ser på saken. Att Boltons dagboksanteckningar från sin tid i Vita huset, ett par sidor om dagen, skulle ha innehållit kvalificerat hemligstämplade uppgifter tror jag inte ett ögonblick på, däremot kan han och förlaget naturligtvis ha bedömt att vissa saker som han från början tog med i sin bok var det säkrast att vänta med till dess Trump var död eller inte längre satt i Vita huset, helt enkelt därför att risken för en "Revenge Lawsuit" då skulle bli mindre.

Trump ser det som ett grovt lojalitetsbrott om någon som har befunnit sig nära honom går ut och kritiserar honom offentligt. Boltons verkliga brott, ur McDonalds synvinkel, var inte en fråga om säkerhetsklassade handlingar utan rätt och slätt att han skrivit en bok där han var tydligt kritisk mot Trump och beskrev honom som en underhaltig, slarvig president.
2026-06-28, 01:30
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"Känsliga saker" är inte utan vidare detsamma som att uppgifterna är säkerhetsklassade av NSA eller hemligstämplade av militära skäl. Om det vore på det sättet så hade visselblåsare befunnit sig i en helt omöjlig situation och journalister som använder sådana som källor hade suttit i ett farligt ingenmansland. Känsliga uppgifter i samband med politiska memoarböcker, debattböcker osv kan också vara saker som är obekväma för någon högt uppsatt figur, som berättar om repliker backstage (ungefär som "hot mic gaffe moments") eller antyder att saker som X gjorde kan ha varit i konflikt med lagen - men detta är inte i sig detsamma som "topphemliga uppgifter".

Trump anser att vad som helst som är negativt för honom och som kommer ut genom personer som har arbetat i hans närhet är "top secret" och inte ska få komma fram, men detta är förstås inte hur lagen egentligen ser på saken. Att Boltons dagboksanteckningar från sin tid i Vita huset, ett par sidor om dagen, skulle ha innehållit kvalificerat hemligstämplade uppgifter tror jag inte ett ögonblick på, däremot kan han och förlaget naturligtvis ha bedömt att vissa saker som han från början tog med i sin bok var det säkrast att vänta med till dess Trump var död eller inte längre satt i Vita huset, helt enkelt därför att risken för en "Revenge Lawsuit" då skulle bli mindre.

Trump ser det som ett grovt lojalitetsbrott om någon som har befunnit sig nära honom går ut och kritiserar honom offentligt. Boltons verkliga brott, ur McDonalds synvinkel, var inte en fråga om säkerhetsklassade handlingar utan rätt och slätt att han skrivit en bok där han var tydligt kritisk mot Trump och beskrev honom som en underhaltig, slarvig president.

Ja, så är det.

Dessutom är det skrattretande att Trump själv åker fast för högar med hemligstämplade papper i garaget, men det straffas han inte för.

Bolton, som om jag förstått rätt använde sin privata telefon som "diktafon" för sina memoarer, åker dit därför att hans fru och dotter hade tillgång till inspelningarna eftersom de redigerar hans kommande bok.

Bolton är en lätt hysterisk högerhök (ur min svenska sillmjölkesynvinkel), men han är patriotisk och ärlig och det får han cred och respekt för t.o.m. av mig. Trump är lögnaktig, värdelös, uppblåst narcissist. Det är fel på hur världen funkar när en sådan som Trump kommer undan medan en sådan som Bolton döms. Karln erkände ju t.o.m., när gjorde nån politiker det senast (och Trump har aldrig gjort det).

Och dessutom har Bolton "jagats" av USAs justitiedepartement, på order av presidenten. Hur jävla korrupt är inte det.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in