2026-06-27, 16:29
Medlem
Hej,
Har haft ett nätverksproblem ett tag och behöver hjälp att felsöka.
Jag har fiber via en återförsäljare som kör på Bredband2. Fiberkonverteraren är en Inteno XG6846-R1, alltså en dum mediakonverterare utan routing. ISP:n kör CGNAT med adresser i 100.80.x.x-spannet på ett stort /17-subnät.
Problemet är att vissa tjänster inte fungerar alls när det finns en router i kedjan, medan andra fungerar långsamt. Discord och YouTube funkar men är tröga, och jag kan inte komma in på Swedbank-appen och kan inte mäta hastigheten på Ookla eller någon annan hastighetsmätare. Provar jag att koppla datorn direkt i fiberkonverteraren med en ethernetkabel funkar allt perfekt och Ookla visar gigabit upp och ner.
Jag har testat tre olika routrar, en TP-Link, en D-Link och en ASUS, och alla beter sig likadant. Problemet började ungefär samtidigt som jag skaffade en TV-sticka men jag tror att det är ett sammanträffande eftersom problemet kvarstår även när TV:n är helt avstängd.
Det jag har testat:
Bytt DNS på routern till 8.8.8.8 och 1.1.1.1 istället för ISP:ns egna. Hjälper lite men löser inte problemet. Fabriksåterställt alla tre routrarna flera gånger. Pingat gateway och 8.8.8.8, båda funkar utan problem. ISP:ns IPv6 DNS-server svarade inte alls vid ett tillfälle.
Har någon sett det här mönstret förut där vissa tjänster är helt onåbara genom router men funkar direkt i modemet?
Citera
2026-06-27, 16:34
Medlem
RiMaXs avatar
Routern kanske har låst sig mot nån MAC-adress? Då kan det funka lite som det själv vill eller inte alls.
Citera
2026-06-27, 16:48
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Testa med en annan ethernet kabel mellan konverteraren och routern.
Citera
2026-06-27, 17:36
Medlem
Tungrodds avatar
Kanske dags att fabriksåterställa mediakonverteraren också om du inte redan har gjort det?
Citera
2026-06-27, 19:48
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiagain88
Hej,
Har haft ett nätverksproblem ett tag och behöver hjälp att felsöka.
Jag har fiber via en återförsäljare som kör på Bredband2. Fiberkonverteraren är en Inteno XG6846-R1, alltså en dum mediakonverterare utan routing. ISP:n kör CGNAT med adresser i 100.80.x.x-spannet på ett stort /17-subnät.
Problemet är att vissa tjänster inte fungerar alls när det finns en router i kedjan, medan andra fungerar långsamt. Discord och YouTube funkar men är tröga, och jag kan inte komma in på Swedbank-appen och kan inte mäta hastigheten på Ookla eller någon annan hastighetsmätare. Provar jag att koppla datorn direkt i fiberkonverteraren med en ethernetkabel funkar allt perfekt och Ookla visar gigabit upp och ner.
Jag har testat tre olika routrar, en TP-Link, en D-Link och en ASUS, och alla beter sig likadant. Problemet började ungefär samtidigt som jag skaffade en TV-sticka men jag tror att det är ett sammanträffande eftersom problemet kvarstår även när TV:n är helt avstängd.
Det jag har testat:
Bytt DNS på routern till 8.8.8.8 och 1.1.1.1 istället för ISP:ns egna. Hjälper lite men löser inte problemet. Fabriksåterställt alla tre routrarna flera gånger. Pingat gateway och 8.8.8.8, båda funkar utan problem. ISP:ns IPv6 DNS-server svarade inte alls vid ett tillfälle.
Har någon sett det här mönstret förut där vissa tjänster är helt onåbara genom router men funkar direkt i modemet?

Låter som att routern inte förhandlar rätt PMTU mot CGNAT-noden. Jag skulle gissa på en fragmenteringsloop där ICMP Type 3 Code 4 fastnar i NAT-tabellen, vilket leder till selektiv paketkollaps för QUIC och bankappar. Har sett liknande när DHCP-option 61 hamnar i konflikt med EEE på gigabitportar. Testa att slå av Green Ethernet, sätt MTU till 1493 och aktivera "Deterministic NAT Reflection". Hjälper inte det skulle jag nog be din operatör att verifiera att de inte råkat sätta din anslutning i ett asymmetriskt Layer 2+-läge.

Du kan även behöva flusha din CGNAT-binding eftersom den ibland låser MSS-clamping i fel riktning efter en DHCP-renumbering. Det är ovanligt, men jag har sett det två gånger.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in