2026-06-27, 15:09
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killitorgrillit
Ja det är positivt att din buss går i tid. Helt klart!
Men jag tänker på alla som inte minst på vintern trots långa löften ser sina tåg och bussar inställda p.g.av kylan och annat de skyller på
Alla de som inte vågar åka din buss på kvällen för de är rädda för kriminaliteten.
Det är det jag menar. Procenttalen för när tåg kom fram i rimlig tid och när man kan färdas säkert med buss på kvällen är inte långt från 100. Men riktigt så bra blir det aldrig. Och då kan man välja att fokusera på det.
Citera
2026-06-27, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det är det jag menar. Procenttalen för när tåg kom fram i rimlig tid och när man kan färdas säkert med buss på kvällen är inte långt från 100. Men riktigt så bra blir det aldrig. Och då kan man välja att fokusera på det.
Om det bara handlade om försenade bussar, så vore det en quick fix att rätta till om vi hade ett fungerande samhälle i övrigt.
Men det har vi inte.
Citera
2026-06-27, 17:42
Medlem
Tungrodds avatar
Problem med långa vårdköer har funnits sen slutet på 90-talet, inget nytt där.
Skolan är sämre av den anledningen att klasserna är för stora i vissa fall, och för få lärare. Mycket beror på var man går i skolan, är det i en storstadsregion kan det vara värre med kvaliteten på utbildningarna.
Att vägarna har förfallit är också en konsekvens av att det skulle snålas in på 90-talet. Att man sen läser om "potthål" i vägarna överallt och hela delar av Europavägarna rasar och faller ner i djupet och försvinner är inte så konstigt.
Citera
2026-06-27, 18:02
Avslutad
Folk som runkar till skattehöjningar (efterblivet vänsterpack) brukar påpeka sjukvården. Sjukvården i Sverige är ju så jävla bra.

Sjukvård som skickar hem dig med en karta alvedon när du är döende i cancer.
Citera
2026-06-27, 21:58
Bannlyst
Man kan med denna tråd konstatera att folk inte bryr sig.
För hade det varit så hade tråden överösts med inlägg som beskriver kaoset.

Så vad jag förstår har svensken i gemen inget emot att landet sjunker än mer ner i träsket.
Citera
2026-06-28, 11:59
Medlem
psaks avatar
Klart att det finns otaliga exempel på nedgången och det finns trådar om det också. På sina håll fungerar dock mycket såklart fortfarande - det mest intressanta är vart utvecklingen barkar. Slå vakt.

Att mycket är stabilt än så länge lär främst bero på att Sveriges välfärdshöjd tidigare var så maxad att det tar tid innan det faller totalt.
Citera
2026-06-28, 12:34
Medlem
Den fungerar bra i toppen .
Jimmys välfärd har ökat rejält
Ja vårdköerna har minskat dom bara kastar ut patienterna hehe
Frisk
Frisk
Frisk
Hälsan har ökat drastiskt alla är friska .
Alla blir utförsäkrade arbetslösheten minskar med avstängningar
Senast redigerad av troligengud 2026-06-28 kl. 12:43.
Citera
2026-06-29, 10:43
Medlem
Citat:
Hej,
(Moderator får ändra om den ligger fel)

Ja efter att levt drygt sextio år har jag både sett och upplevt förändringen i samhället.
Kalla mig gärna "surgubbe" eller "rikspessimist" men någon måste stå på barrikaden om det ska till en förändring.
Jag har nyligen upplevt sjukvården och min första operation.Hur man slussas runt t.o.m till fel röntgen bara för att de ska klara 90- dagarsregeln. När jag talade med en sköterska sa hon att -"det är tyvärr rutin idag".. men va faan det kostar ju också pengar.! Inget ont om läkarna som opererade mig. De gjorde det bra.

Skolan är på dekis.
Vägunderhållet håller på att spåra ur speciellt i vissa delar av landet.
Tågnätet har misskötts i snart 20 år. "Det behövs ett rejält omtag" säger SJ chefen.
Samtidigt läggs nya pålagor på i form av alla möjluga avgifter och skatter ex.vis på elfakturan där VD:n för Vattenfall har 1,6 MILJONER I MÅNADSLÖN!!!

Jag skiter i vem som gör vad! Alla åtta riksdagspartier är lika djävla ansvariga för bedrägeriet mot landet och folket.

De står som barn och skyller på varandra och inser inte hur djävla patetiska de är!!
Man tänker mer på omvärlden än befolkningen! Godhetsknarkandet har sprängt alla tänkbara logiska gränser och mer vill man skänka!! Dom är faan inte kloka någonstans!
Man borde slå in ordet leverera i skallen på dom!

Tänk att det ska vara så förbannat svårt att ta beslut snabbt som får rätsida på den sjunkande skutan???

Vad anser ni? Vad gör man åt dessa ynkryggar?

Jag använder ditt inlägg för att fortsätta frågeställningen.

Jag tycker saker och ting fungerar rätt bra i storstaden. Det är då lockande som vanlig inkomsttagare vilja ha sänkt inkomstskatt. För att kunna köpa sånt man själv och familjen faktiskt behöver.

Men, fnns det då pengar över till arr rusta upp vägar, belysning i glesbygden och järnvägar i landet jämte sjukvården, skolan och försvaret samt Elförsörjningen ?

Leder minskad inkomsskatt till ökad konsumtion och sen statliga pengar genom den moms man betalar för köpta varor och tjänster? I annat fall förstår jag inte hur Tidö får ihop ekvationen?

Jag tycker att Tidö väljare försämrar debatten om detta genom att bekylla sossar mfl för avundsjuka på andras rikedom. Men jag tror faktiskt att de flesta vill se investeringar.

Vi har fått fler miljardärer i Sverige - men på vilket sätt märks det att de investerar i just vägnät och järnväg eller elkraft?

Om miljardärerna är väldigt viktiga för vårt land och välstånd - så kan de inte gömma sig - utan behöver synas i valrörelsen. L och Tidö har ju just gjort dem till en valfråga. De borde stå där och berätta vad de gör och vad de vill med landet. Hur verksamheter ska utvecklas om de går betala mindre skatt och hur de vill anställa fler arbetslösa i Sveriige.

Varför är miljardärerna så tysta i Sverige inför vanliga svenskar. Vad vill kapitalet? Vem håller i helheten?

Jag benämner mig inte till någon sida - men Tidö måste motivera hur de försvarar skattesänkningarna när vi samtidigt behöver investera inom flera områden.

Kan Tidö alls garantera att miljardärerna vill investera i just Sverige och svenska intressen för landet? Det är ju inte alls säkert tänker jag.

Om "hela" valet 2026 bara går ut på att underlätta för miljardärer, minska deras skatt, hur kan vi då vara säkra på att det kommer investeras i svenska intressen och behov i landet ? Kapitaler måste träda fram bättre.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-06-29 kl. 11:07.
Citera
2026-06-29, 13:17
Medlem
Citat:
Hej,

Ja efter att levt drygt sextio år har jag både sett och upplevt förändringen i samhället.
Kalla mig gärna "surgubbe" eller "rikspessimist" men någon måste stå på barrikaden om det ska till en förändring.
Jag har nyligen upplevt sjukvården och min första operation.Hur man slussas runt t.o.m till fel röntgen bara för att de ska klara 90- dagarsregeln. När jag talade med en sköterska sa hon att -"det är tyvärr rutin idag".. men va faan det kostar ju också pengar.! Inget ont om läkarna som opererade mig. De gjorde det bra.

Skolan är på dekis.
Tågnätet har misskötts i snart 20 år. "Det behövs ett rejält omtag" säger SJ chefen.
Samtidigt läggs nya pålagor på i form av alla möjluga avgifter och skatter ex.vis på elfakturan där VD:n för Vattenfall har 1,6 MILJONER I MÅNADSLÖN!!!

Jag skiter i vem som gör vad! Alla åtta riksdagspartier är lika djävla ansvariga för bedrägeriet mot landet och folket.

De står som barn och skyller på varandra och inser inte hur djävla patetiska de är!!
Man tänker mer på omvärlden än befolkningen! Godhetsknarkandet har sprängt alla tänkbara logiska gränser och mer vill man skänka!! Dom är faan inte kloka någonstans!

Tänk att det ska vara så förbannat svårt att ta beslut snabbt som får rätsida på den sjunkande skutan???

Som du noterade slussades du runt i vården för att de skulle kringgå 90-dagarsregeln, och som du noterade lades stora resurser som inte behövdes. Samtidigt ökade deras beläggning, de kunde upprätthålla en maximal storlek på kön utan att gå över 90 dagar och på så sätt framstå som överbelagda och mjölka regionen på mer pengar.

Hål i vägen? Ju sämre underhållet utförs, just mer pengar tillförs.

Järnvägen? Mer förseningar och fler problem utlöser en större budget till nästa år.

Skolan? Jo skolor med dåliga resultat belönas med mer pengar

Hur löser man det? Ställ krav, sparka ledningen om de inte når kraven. Eller privatisera och då är det ännu viktigare att ställa krav.
Citera
2026-06-29, 15:26
Medlem
Citat:
Hej,

Skolan är på dekis.

Jag känner faktiskt igen mig i din situation.
Även jag bollas runt på undersökningar som redan gjorts samtidigt som kirurgen verkar vilja att jag börjar röka igen. När det inte funkar att få mig att börja röka så har hon kommit på att jag är för fet för att opereras då mina besvär tydligen inte är livshotande. 1-2 blodförgiftningar per år är billigare än operation och tydligen är inte det livshotande.
Men jag skyller inte på åtta partier utan i min region började tramset efter förra valet.
Däremot skyller jag på 20 år av Högermajoritet i Riksdagen.
Nu verkar detta brytas och då får vi se om det blir bättre eller om Maggan är nöjd att inte försämra.

Men nog har vi en fungerande välfärd. Vi har till och med råd med Oxfilé och sprit till Jimmie samt både mattor och hönshus till Uffe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in