2026-06-26, 21:25
Medlem
De allra flesta vet att förbrukningen på elbilar är ganska hög på vintern när det är kallt och blir mycket lägre på sommaren, men senaste dagarna har jag sett en oroande grej.

Är det 20-25 grader ute så är det perfekt för elbilen, men nu där jag bor i södra Sverige så har det senaste dagarna varit över 30 grader varmt och imorn sägs bli 35.

Då ser jag hur förbrukningen på bilen går upp igen. Troligen för att det är så sjukt varmt ute att jag sätter AC på 19 grader och den får kämpa som fan för att hålla den temperaturen. Rör man dessutom mycket på sig som jag gör när jag jobbar, springer in och ut ur bilen hela tiden så blir jag ju jättevarm så 19 grader räcker inte, sätter AC på 17 grader och riktar utblåsen mot mig själv för att "överleva" hettan.

Då suger den nog mycket ström skulle jag gissa. När det var lite mer normal temperatur för sommaren så var jag nere på 1,6 kWh per mil i förbrukning mot vinterns över 2, uppåt 2,3 ibland.

Men nu under hettan är bilen uppe på 1,8, troligen för att kylan går konstant hela tiden. Även när jag lämnar bilen måste jag lämna den igång för att inte komma tillbaka till en stekhet bil.

Är detta normalt? Går er förbrukning upp om ni har över 30 grade ute eller är det jag som kör min AC ovanligt hårt?
Citera
2026-06-26, 21:55
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
De allra flesta vet att förbrukningen på elbilar är ganska hög på vintern när det är kallt och blir mycket lägre på sommaren, men senaste dagarna har jag sett en oroande grej.

Är det 20-25 grader ute så är det perfekt för elbilen, men nu där jag bor i södra Sverige så har det senaste dagarna varit över 30 grader varmt och imorn sägs bli 35.

Då ser jag hur förbrukningen på bilen går upp igen. Troligen för att det är så sjukt varmt ute att jag sätter AC på 19 grader och den får kämpa som fan för att hålla den temperaturen. Rör man dessutom mycket på sig som jag gör när jag jobbar, springer in och ut ur bilen hela tiden så blir jag ju jättevarm så 19 grader räcker inte, sätter AC på 17 grader och riktar utblåsen mot mig själv för att "överleva" hettan.

Då suger den nog mycket ström skulle jag gissa. När det var lite mer normal temperatur för sommaren så var jag nere på 1,6 kWh per mil i förbrukning mot vinterns över 2, uppåt 2,3 ibland.

Men nu under hettan är bilen uppe på 1,8, troligen för att kylan går konstant hela tiden. Även när jag lämnar bilen måste jag lämna den igång för att inte komma tillbaka till en stekhet bil.

Är detta normalt? Går er förbrukning upp om ni har över 30 grade ute eller är det jag som kör min AC ovanligt hårt?

När temperaturen går över 20 grader får även bilen slita hårdare för att kyla motorer och batteriet.
Citera
2026-06-26, 22:22
Medlem
Ja, tror din teori om AC är rätt.
Hade en mindre bil för många år sedan, en med typ svagare motor.
Såg på "färddatorn" att den drog ca 0.5dl/mil mer bensin med AC påslagen än utan, normalt drog bilen 0.6l/mil.
Hört att en AC kräver ca 5 hästkrafter för att drivas vid full effekt på ACn.
Så att din elbil drar mer ström med ACn på fullt flås, det låter rimligt.
Citera
2026-06-26, 22:41
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Stämmer, det går åt el för att kyla bilen. Ett tips är att köra med återcirkulationen igång så den kan kyla redan kyld luft. Stäng av den någon minut då och då för att dra in ren luft.
Citera
2026-06-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Stämmer, det går åt el för att kyla bilen. Ett tips är att köra med återcirkulationen igång så den kan kyla redan kyld luft. Stäng av den någon minut då och då för att dra in ren luft.

Använder mest den funktionen när jag ligger bakom EPAs och andra bilar med gamla dieselmotorer som lukar äckligt som fan.

Annars brukar det vara ett recept för att bilen immar igen. Kanske inte lika på sommaren som vinern dock.
Citera
2026-06-26, 23:38
Medlem
Körde i dag non stop Falun till Stockholm, fart mellan 70-120 km/h ungefär med en Tesla Model Y.
Klimatanläggningen inställd på 20, ca 24 grader ute. Ensam i bilen och lite packning.
Snittförbrukning på 1,33 kWh per mil.
Känn väl helt ok tycker jag.
Laddar hemma för ca 2 kr kWh rörlig kostnad.
Det kostade mig alltså 2,66 kr per mil.
Citera
2026-06-27, 00:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Fördelen med en bensin eller dieselbil är ju att de slösar bort så mycket energi av all energi som finns i bränslet så om bilen går 70 eller 130 gör inte jättestor skillnad på förbrukningen jämfört med en elbil som är väldigt energieffektiv, där gör det stor skillnad. Så det är tudelat. Man har som elbilist en erngieffektiv bil, men den drar mycket om man kör snabbt eller om det regnar eller om det är motvind. Dessa saker påverkar inte så mycket på en bränslebil som redan kastar borta vadå? 70% av all energi eller nåt sånt så det märks knappt i det stora hela.

Så är det, man har en helt annan verkningsgrad i en elbil.
Citera
2026-06-27, 09:44
Medlem
På vintern drar fossil-bilar mycket vid kallstart. Ett fenomen man inte ser hos el-bilar. Men vid långfärd har fossilbilar "gratis" värme på grund av att det mesta av energin blir värme (inte rörelseenergi) och måste kylas bort. Därav ord som "kylare", "kylargrill", "kylarvätska" etc.

På sommaren vill man kyla kupén. Alla elbilar utom de verkliga snik-varianterna har värmepump. Då kostar det inte så mycket att kyla. Fossilbilar får kämpa på. Deras kompressor drivs av en rem kopplad till motorn. En mekanik som både drar bränsle och kan ge upphov till dyra reparationer.
I båda fallen kostar det något, men nog är väl värmepumpen en bättre lösning?

Till syvende och sist väljer man nog inte mellan el och fossil beroende på klimatanläggningen. Man får det man får. I elbilen kan man i alla fall välja att inte använda värme/kyla.
Citera
2026-06-27, 09:45
Medlem
Snubchurps avatar
Både elbilar och avgasbilar drar mer när det är riktigt varmt. Hittar inga exakta siffror men kanske 5-15 % mer för ICE-glassbilen och 10-20% för elbilen.

Det är fortfarande en så pass liten ökning gällande elbilen att jag inte ser det som ett jätteproblem. Det beror också återigen på förutsättningarna. I ett kallare klimat likt Sverige så är det en fördel med elbil. Laddar man hemma behöver man inte snåla heller.
Citera
2026-06-27, 11:24
Medlem
Inget konstigt egentligen, då alla fordon oavsett el eller förbränningsmotor påverkas av temperaturskillnader och kan då ge olika förbrukning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in