Citat:
Hjälper hellre andra än att jag ber om hjälp. Bra karl är pålitlig och reder sig själv, bär upp samhället och belastar det inte.
Att kunna be om hjälp är en social färdighet. Många, kanske särskilt män, har mycket svårt att be om hjälp när de egentligen behöver det. Man kan försiktigt anta att det har med nån form av skam att göra. Känslan av att man inte klarar sig på egen hand, omvärldens dömande eller av ren stolthet. Säkerligen är det ofta en kombination.
Min gamla Volvos bromsar blev sämre och sämre under en period när jag var ung man. Pedalen tog längre och längre ned, tills den en vacker dag gick helt i botten och bromsverkan försvann. Då pendlade jag södra Stockholm till norra varje morgon, mitt i vintern. Detta pågick nog upp till två veckor. Jag använde i ställte bara handbromsen, vilket förstås innebar att jag fick planera mina inbromsningar i synnerligen god tid. Jag kunde egentligen bara bett att få låna pengar av morsan eller någon, men förmådde mig inte. Det förbluffar mig i dag.
I dag kan jag be om hjälp, och ryser av tanken på att köra på det sättet. Att mitt liv hängde på en skör, och gravt överanvänd, handbromsvajer ter sig fullkomligt efterblivet så här i retrospekt.
* Varför har folk så svårt för det?
* Hur långt har du gått i stället för att bara be om hjälp?
Min gamla Volvos bromsar blev sämre och sämre under en period när jag var ung man. Pedalen tog längre och längre ned, tills den en vacker dag gick helt i botten och bromsverkan försvann. Då pendlade jag södra Stockholm till norra varje morgon, mitt i vintern. Detta pågick nog upp till två veckor. Jag använde i ställte bara handbromsen, vilket förstås innebar att jag fick planera mina inbromsningar i synnerligen god tid. Jag kunde egentligen bara bett att få låna pengar av morsan eller någon, men förmådde mig inte. Det förbluffar mig i dag.
I dag kan jag be om hjälp, och ryser av tanken på att köra på det sättet. Att mitt liv hängde på en skör, och gravt överanvänd, handbromsvajer ter sig fullkomligt efterblivet så här i retrospekt.
* Varför har folk så svårt för det?
* Hur långt har du gått i stället för att bara be om hjälp?
Men med den inställningen tycker jag också att det är ok att, om det kniper rejält, kunna vädja till andras hjälpvilja, utan att behöva må illa för det.
Så jag förstår vad som drev dig om din trasiga bil. Själv hade jag åkt kollektivt, istället för att som du faktiskt gjorde, riskera både ditt eget och andras liv. Tänk om du hade kört på ett barn?