2026-06-29, 17:14
Medlem
grodanskurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Har inte sett några tvångsfilmade högerfolk, men Lulle kommer hela tiden fram på Facebook.

Det brukar sägas att Expo, AFA-doku, Mathias Wåg kartlägger högerextrema demonstranter, och mycket ligger ju i det, tänker på sajten Nazispotting t.ex, men de gör det på avstånd. Det är visserligen otrevligt det med, eftersom syftet är åsiktsregistrering, men det utgör absolut inte ofredande.

Lulle-Mijous metod att tvångsintervjua vänsterdemonstranter utan deras samtycke är betydligt mer konfrontativ, och skulle han följa efter folk när de sagt att de vill bli lämnade ifred så tror jag det är risk för att det når upp till kraven för att det ska utgöra ofredande.

BrB 4 kap 7 § Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2017:1136).
Citera
2026-06-29, 17:29
Medlem
Citat:
Bibliotek är öppna för allmänheten, men man har kallat på vakt för att få Lulle att gå. Personalen är där för att försöka svara på folks frågor, men är de skyldiga att samtidigt låta sig filmas för att bli utlagda på nätet och få utseende och frisyr bedömda?
När jag arbetade på bibliotek och fick frågan om man fick fotografera lokalen, svarade jag (utan att slå i lagboken) att inte människor utan att fråga. Och skillnad att fotografera folkliv på gatan och filma närbild på ansikten och samtidigt kräva svar på frågor.
Läste på nätet att Regnbågshuset är öppet för bokade evenemang. Måste inte betyda öppet för alla att filma personal som inte vill.

Att du har jobbat som bibliotekarie säger det mesta om dig och dina politiska åsikter.
"It's ok when we do it".
Citera
2026-06-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Att du har jobbat som bibliotekarie säger det mesta om dig och dina politiska åsikter.
"It's ok when we do it".
Om du tycker att bibliotek inte ska finnas, tycker du det är bra av Lulle att intressera sig för dem? Eller ska han bevisa att de är farliga? De som kommenterar Lulle slriver mer om utseende än om åsikter.
Citera
2026-06-29, 18:39
Medlem
Citat:
Om du tycker att bibliotek inte ska finnas, tycker du det är bra av Lulle att intressera sig för dem? Eller ska han bevisa att de är farliga? De som kommenterar Lulle slriver mer om utseende än om åsikter.

Vart har jag skrivit att jag inte vill ha bibliotek? Jag svarade på ditt skeva inlägg som drypte av dubbelmoral. Jag kan ärligt talat säga att jag har ingen aning om vem "lulle" är mer än videon jag sett nu. Jag kan inte se att han inte skulle få filma? Eller vem tycker du ska bestämma vem som får filma på offentlig plats? Du? Jag? Någon annan?
Hade blivit svettigt för nyhetsredaktionerna om dom inte fick filma folk på offentliga platser eller vad tycker du?
Citera
2026-06-29, 18:46
Medlem
Citat:
Vart har jag skrivit att jag inte vill ha bibliotek? Jag svarade på ditt skeva inlägg som drypte av dubbelmoral. Jag kan ärligt talat säga att jag har ingen aning om vem "lulle" är mer än videon jag sett nu. Jag kan inte se att han inte skulle få filma? Eller vem tycker du ska bestämma vem som får filma på offentlig plats? Du? Jag? Någon annan?
Hade blivit svettigt för nyhetsredaktionerna om dom inte fick filma folk på offentliga platser eller vad tycker du?
Uppfattade det som att du har något emot bibliotekspersonal. Vad var dubbelmoral? Jag tycker man ska få bestämma själv om man vill bli filmad. Nyhetsredaktionerna brukar inte lägga ut folk som inte vill bli filmade.
Citera
2026-06-29, 18:54
Medlem
Citat:
Uppfattade det som att du har något emot bibliotekspersonal. Vad var dubbelmoral? Jag tycker man ska få bestämma själv om man vill bli filmad. Nyhetsredaktionerna brukar inte lägga ut folk som inte vill bli filmade.

Nu ska du få lära dig ett nytt ord som passar dig, hycklare, du tycker uppenbarligen det är okej när vissa gör det som passar dig men inte när andra gör samma sak tillbaka.
Varför har jag varit med i tv flera gånger utan mitt godkännande när jag blivit filmad av både SVT och TV4 nyheterna på offentlig plats? Är det okej tycker du? Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag vill medverka eller ej på film och foto i media. Eller ska det bara gälla vänsterhomolobbyn som inte får filmas på offentlig plats?
Citera
2026-06-30, 11:35
Medlem
Citat:
Nu ska du få läraTV dig ett nytt ord som passar dig, hycklare, du tycker uppenbarligen det är okej när vissa gör det som passar dig men inte när andra gör samma sak tillbaka.
Varför har jag varit med i tv flera gånger utan mitt godkännande när jag blivit filmad av både SVT och TV4 nyheterna på offentlig plats? Är det okej tycker du? Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag vill medverka eller ej på film och foto i media. Eller ska det bara gälla vänsterhomolobbyn som inte får filmas på offentlig plats?
Jag har inte sagt att det är okej när några gör det. Kan du berätta litet mer detaljer om de där TV-programmen? Gick de fram och fortsatte filma fastän du sa nej? Är du någon sorts politiker eller ansvarig för något de ville intervjua? Vad då tillbaka? Vem har filmat Lulle?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in