Citat:
Ursprungligen postat av
IngridBe
Jag kan ju gå därifrån, men det kan de inte i Regnbågshuset. Om Lulle envisas och följer mig i parken med kameran och vi råkar möta en polis, kan jag få hjälp då, eller bör de bara säga att det är allmän plats? Demonstranterna som förföljde en minister på allmän plats blev väl dömda?
På offentlig plats så måste du finna dig vid att bli filmad som även kan ske på närmare håll... Polisen kan inte tvinga bort Lulle och kräva att han antingen ska lämna lokalen eller filma på typ 100 m håll...
Och det kan väl de som deltar i ett offentligt sammanhang också göra... gå därifrån eller? Tjäna sina egna pengar och hålla privata evenemang istället!
Om du håller i ett offentligt evenemang som alla har åtkomst till och som dessutom är skattefinansierade så får du finna dig i att bli filmad! Så enkelt är det bara...
Men VISST ska man inte ofreda någon genom kränkande fotografering eller förföljelse när personen tydligt sagt ifrån!
ChatGPT:
"Absolutely! So, the distinction is this: in public places—whether it’s a public event or something that’s publicly funded—you do generally have a right to record. The public nature means that anyone can capture what’s happening—so even if the event is funded by public money, that public domain is still key. However, the line is that you can’t cross into harassment territory—so if you zoom in on individuals in a way that feels intrusive, that's not allowed. You can record from a normal distance, even a closer one, as long as you're not singling out people in a way that they object to. So, in short, recording public events is a right, but you must avoid making anyone feel personally harassed or singled out."