2026-06-26, 17:20
  #1
Medlem
trickydicks avatar
Ett litet flygplan har kraschat in den högsta byggnaden i Peking, skriver CNN. Bilder och filmer i sociala medier visar hur bråte faller mot marken, och människor som flyr i panik. CNN rapporterar att människor har evakuerats från skyskrapan, Citic Tower

https://x.com/visegrad24/status/2070498236033360205?s=61&t=I6dscfF0IFdDmpCRNisV1Q
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=5f39201c-a1b0-4b5a-b9a2-dc9ad32855d2

Var det ett självmord eller terrorattentat? Diskutera

Vad var det för plan?
Citera
2026-06-26, 17:26
  #2
Medlem
Ett hål i skyskrapan ”China Zun” efter flygplanskroppen.

528-metre building constructed by China
Construction Third Engineering Bureau is the
tallest in the city, surpassing the China World
Trade Center Tower III by 190 metres.

Klipp // https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flygplan-har-kraschat-in-i-skyskrapa-i-peking

Ska det handla om ett inhemskt tillverkat
motorflygplan av modell ”Sunward SA 60L
Aurora”. Planet ägs av ett lokalt kinesiskt bolag.
__________________
Senast redigerad av avslutatkonto 2026-06-26 kl. 17:45.
Citera
2026-06-26, 17:28
  #3
Medlem
fjollciggs avatar
Temu-911. Ser ut som om nån har pangat en ruta. Gissar på olycka.
Citera
2026-06-26, 17:36
  #4
Medlem
Klandalfs avatar
Var det inte en psykstörd idiot som försökte göra en 9/11 för typ 20 år sen genom att köra en cessna in i en skyskrapa? Väldigt kul var det, en mygga flög in i en bergvägg.

Det här tror jag dock beror på en oerfaren pilot och felnavigering, eller så var han så pass efterbliven att han trodde att han faktiskt skulle åmsaka en skyskrapa byggd av betong och stål någon form av skada med ett enmotorigt hobbyflygplan byggt i plast.
Citera
Igår, 08:23
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
"... might have survived"?
https://aviation-safety.net/wikibase/573019

Kineserna har rensat alla spår av att detta ens hänt
https://www.youtube.com/watch?v=YNJYR_HE8uo (nämns sista sekunden)

Hade han försökt landa strax innan (står där i texten), fick göra en go-around och tyckte detta var smidigare?
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe Igår kl. 08:28.
Citera
Igår, 09:28
  #6
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"... might have survived"?
https://aviation-safety.net/wikibase/573019

Kineserna har rensat alla spår av att detta ens hänt
https://www.youtube.com/watch?v=YNJYR_HE8uo (nämns sista sekunden)

Hade han försökt landa strax innan (står där i texten), fick göra en go-around och tyckte detta var smidigare?

Har inte kollat alls på detta, men fattar det som det skedde i ett hårt kontrollerat område men flygförbud.

Är det inte dimma eller att man inkapaciteras flyger man inte in i en skyskrapa av misstag.
Citera
Igår, 15:01
  #7
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Piloten är död, hörde jag nyss i Ekot.
Citera
Igår, 15:33
  #8
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Har inte kollat alls på detta, men fattar det som det skedde i ett hårt kontrollerat område men flygförbud.

Är det inte dimma eller att man inkapaciteras flyger man inte in i en skyskrapa av misstag.

Nej det borde vara enklare att missa den. Han träffade ju också nästan mitt på.
Citera
Igår, 15:44
  #9
Medlem
Jordgubbes avatar
Gissar på sjukdomsfall. Texten har uppdaterats något, dels att han inte överlevde (stod annat först) och sen kanske jag läste snett för go-around var alltså ett större plan som fick göra medan han höll på med detta ... https://www.flightradar24.com/data/aircraft/b-12pp#405f4ef2 (han verkade försökt återvända, men stack sen sydväst). Hur högt är det där tornet, han låg på 3000 ft när han försvann i kartan?
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe Igår kl. 15:48.
Citera
Igår, 20:58
  #10
Moderator
ksvs avatar
Ett antal inlägg som var helt OT har raderats. Vänligen återgå till topic.

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in