2026-06-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Fast det är ju inget unikt till Islam.
I alla krig om tex Amerika hållit på med, så dödar man för politiska beslut.
Och ingen håller det som vansinnigt.

För väldigt länge sen fanns det dödsstraff för synd och man hade kristna korsriddare

Idag är kristendom frivillig.
Medan i många muslimska länder straffas människor hårt om de inte lever efter islams lära
Så gör man inte i kristna länder idag. Det var förr på medeltiden
Krigen är väl mot alla möjliga länder och religioner, Grönland var väl ett uppslag som sen lades ner och Venezuela
Senast redigerad av Max1494 2026-06-26 kl. 18:50.
Citera
2026-06-26, 20:05
Medlem
shitholecitizens avatar
Ja. Sedan finns det muppar som säger att det misstolkas och handlar om självförsvar osv. För att vara konsekventa bör man påstå detsamma om vad Hitler sa om judarna i Mein Kampf. Koranen säger att kristna och icke-troende är "worst of creatures" och Hitler sa att judarna är parasiter. Men det är ju bara i självförsvar, såklart.
Citera
2026-06-26, 20:37
Medlem
glockenreins avatar
Frågade chathpt efter referens:

Den mest citerade hadithen finns i Sahih al-Bukhari och återges från Abdullah ibn Abbas. Den lyder på arabiska:
"Man baddala dīnahu fa-uqtulūhu."
En vanlig svensk översättning är:
"Den som byter sin religion, döda honom."
Den finns i flera numreringar beroende på utgåva. I den vanliga engelska numreringen är den Sahih al-Bukhari 6922 (Book of Apostates).

En annan ofta citerad hadith finns i både Sahih al-Bukhari och Sahih Muslim, återgiven från Abdullah ibn Masud:
"Det är inte tillåtet att spilla blodet på en muslim utom i tre fall: den gifte äktenskapsbrytaren, ett liv för ett liv, och den som lämnar sin religion och överger gemenskapen."
Den återfinns bland annat som:
Sahih al-Bukhari 6878
Sahih Muslim 1676

Verkar alltså vara mest i haditherna och inte koranen.
Citera
2026-06-26, 20:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Frågade chathpt efter referens:

Den mest citerade hadithen finns i Sahih al-Bukhari och återges från Abdullah ibn Abbas. Den lyder på arabiska:
"Man baddala dīnahu fa-uqtulūhu."
En vanlig svensk översättning är:
"Den som byter sin religion, döda honom."
Den finns i flera numreringar beroende på utgåva. I den vanliga engelska numreringen är den Sahih al-Bukhari 6922 (Book of Apostates).

En annan ofta citerad hadith finns i både Sahih al-Bukhari och Sahih Muslim, återgiven från Abdullah ibn Masud:
"Det är inte tillåtet att spilla blodet på en muslim utom i tre fall: den gifte äktenskapsbrytaren, ett liv för ett liv, och den som lämnar sin religion och överger gemenskapen."
Den återfinns bland annat som:
Sahih al-Bukhari 6878
Sahih Muslim 1676

Verkar alltså vara mest i haditherna och inte koranen.
Tack!
Intressant inlägg.
Citera
2026-06-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, jag roade mig en gång i tiden med att markera alla suror som hotade mig till livet. Tappade räkningen till slut (det var dussintals, bara bland de första 50 sidorna eller så).

Föreslår att du själv köper dig en Koran så får du bilda dig en egen uppfattning.
Varför beskrivs islam som fredens religion och varför tycker politiker att det är en ynnest att importera in kamelknullare?
Citera
2026-06-26, 21:05
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
För väldigt länge sen fanns det dödsstraff för synd och man hade kristna korsriddare

Idag är kristendom frivillig.
Medan i många muslimska länder straffas människor hårt om de inte lever efter islams lära
Så gör man inte i kristna länder idag. Det var förr på medeltiden
Krigen är väl mot alla möjliga länder och religioner, Grönland var väl ett uppslag som sen lades ner och Venezuela
Är du fri att göra vad du vill?
Citera
2026-06-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Varför beskrivs islam som fredens religion och varför tycker politiker att det är en ynnest att importera in kamelknullare?
Min personliga åsikt:

De är alla religiösa, troendes på Den Eviga Tillväxten. Och för att den eviga tillväxten skall vara möjlig måste vi hela tiden bli fler - annars stannar den av. Därav massinvandring. Inte för att man tycker synd om dem, eller ens tycker om dem alls, utan bara för att man måste fylla på med en stadig ström av människor. Och om vi, ursprungsbefolkningen, gnäller så gäller det att slå till hårt och skoningslöst med alla medel man har till buds.
Citera
2026-06-26, 21:12
Medlem
Sasha08s avatar
Otrogna enligt Koranen är inte kristna utan sånna som mig dvs asatroende, ni vanliga kristna är trogna
Citera
2026-06-26, 21:13
Medlem
Firewaias avatar
Ja.
Koranen 9:5:
“När de heliga månaderna har gått, döda avgudadyrkarna där ni finner dem, grip dem, belägra dem och ligg i bakhåll för dem. Men om de ångrar sig, förrättar bönen och ger allmosan, så låt dem gå sin väg.”

Koranen 9:29:
“Bekämpa dem bland Skriftens folk som inte tror på Gud och den yttersta dagen … tills de betalar skyddsskatten (jizya) och underordnar sig.”
Citera
2026-06-26, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men utifrån islam, har du inte rätt att själv tolka koranen. Så det är inte en giltig tolkning inom islam. Det är bara din subjektiva tolkning och inte värd mer än så och har inget med muslimers åsikter i frågan att göra, eller ens vad de som skrev koranen menade.

Som efter Akilovs terrorattentat, när man bjudit in en Iman att prata i kyrkan och han sa att de otrogna skulle straffas av Gud, och de godtrogna trodde att han menade bara Akilov.

Historia kan vara intressant, men att göra vidlyftiga tolkningar av koranen utifrån det är något helt annat. En samvetsfråga, är du vänster och försvarar islam bara utifrån dogmerna och vänsterns rasideologi.

Att veta när och varför vissa verser i Koranen uppenbarades, och att människor runt profeten Mohammed ställde frågor som senare skrevs ned är inte något jag själv har hittat på. Det är saker som dokumenterats och sammanställts av lärda och finns tillgängligt för den som vill söka och förstå sammanhanget.
Sök och du skall finna.

På samma sätt räcker det inte när man studerar kristendomen att bara läsa Bibeln rakt av, utan man tittar också på historien runt omkring.
Man tittar till exempel på Paulus och vilken stor påverkan han hade på kristendomens utveckling.

Man tittar även på kyrkomötet i Nicaea där viktiga frågor om Jesu natur diskuterades och som påverkade den kristna lärans utveckling.

För att förstå en religion på djupet behöver man alltså inte bara läsa själva texten, utan också förstå sammanhanget och historien bakom den.

Jesus predikade främst Guds rike och ett sätt att leva, medan Paulus flyttade fokus till tro på Jesus som frälsare.
Så vem ger du som sann kristen företräde Jesus eller Paulus?
Citera
2026-06-26, 22:17
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Försökte väcka liv i en tidigare tråd med frågor o Kornens innehåll men det funkade inte.
Min fråga drunknade i bruset och det var bara personer som glömt att koppla på hjärnan som svarade.
Så därav en ny tråd med en rak och tydlig fråga:

-Står det i Koranen att rättrogna muslimer har rätt att döda människor som har en annan religion?

Om du svara ja så lämna då också en referens till var det står så.

Jag har läst hela koranen. Ja, det står klart och tydligt att man ska halshugga både kreti och pleti ("jihad").

Det tråkiga med Islam är ju just att religionen är såpass extremistisk. Detta är ett STORT problem - tyvärr. Många blir ju totalt hjärntvättade och tror på riktigt att de ska ut och bedriva jihad, utöva hedersvåld etc etc.

Men normala muslimer är ju ofta jätteschyssta. Bara det faktum att de inte dricker alkohol ger dem många plus i min bok.

Men det går inte att komma undan fakta: Islam är en fruktansvärd, förtryckande, hjärntvättande och våldsbejakande religion, hur man än vrider och vänder på det.

Kristen extremism är ett stort problem i USA. Men islamism är ett gigantiskt bekymmer i hela världen.

Det mest oroväckande jag hört om muslimer är att det finns en plan på att "ta över världen genom att föda barn" (dvs konkurrera ut andra folkslag). Jag har inte faktacheckat det, men det låter ju inte helt taget ur luften - om man så säger...
Citera
2026-06-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Är du fri att göra vad du vill?

Jag behöver inte be i någon moské eller kyrka
Så absolut, jag är fri att tycka vad jag vill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto