2026-06-27, 03:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns det någon risk att likgiltighetuppsåt kan åberopas och åtal väckas om någon inte drar i spaken?

(Sen finns ju alternativet att snabbt dra i spaken två gånger så vagnen spårar ut och alla påmspåret klarar sig men man blir åtalad för skadegörelse, allmänfarlig vårdslöshet eller liknande)
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Att bevittna en olycka kan aldrig någonsin vara mord. Punkt.
Citat:
Ursprungligen postat av PuffOchPiff
Om du inte gör något så bevittnar du när fem personer omkommer, vilket inte är ett brott. Så långt har du helt rätt i analysen.
Som redan påpekats så kan passivitet i situationen inte leda till ansvar för något brott.

Likgiltighetsuppsåt kräver att man har likgiltighetsuppsåt till rekvisiten i ett brott. Eftersom man vid passivitet inte har begått någon handling som kan vara brottslig, så finns det inga rekvisit man behöver pröva uppsåt mot.

(Att vara likgiltig till saker i allmänhet, trots att de innebär fruktansvärda följder som man kunde ha förhindrat, är i allmänhet inte brottsligt.)

Citat:
Det är fortfarande inte mord eftersom det inte är planerat /överlagt på förhand, och det är ju inte DU som bundit fast personerna på spåret!
Citat:
Det är fortfarande inget överlagt mord som du har suttit och PLANERAT på förhand, utan i värsta fall en dråpsituation.
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Mord eller dråp är inte fråga om planerat eller oplanerat.
Bägge är fråga om att uppsåtligen ta någon annans liv.
Skillnaden är att dråp har förmildrande omständigheter, man skulle kunna kalla dråp för ringa mord för att förklara förhållandet mellan dråp och mord.
Aramir2 har rätt. Mord och dråp har exakt samma rekvisit, ända skillnaden är att det handlar om dråp när det "med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt." (från BrB 3:2).

Det där med att mord skulle vara överlagt och dråp oöverlagt är en myt som förmodligen kommer från amerikanska TV-serier och filmer, där man ofta talar om "murder one/murder in the first degree" och "two/second degree," vilka åtskiljs av om handlingen var överlagd eller ej (i alla fall i fiktionens värld - jag vet inte i vilken utsträckning lagen faktiskt ser ut så i deras olika jurisdiktioner).

Citat:
Ursprungligen postat av PuffOchPiff
Men, att dra i spaken är däremot en aktiv handling som leder till att en person kommer mista livet och detta vet du om, och den handlingen var ditt och ingen annans - denna personen hade överlevt ifall du inte dragit i spaken, alldeles oavsett vem som knutit fast den i spåret.

Situationen är inte så glasklar juridiskt som du försöker framställa det.
Citat:
Olycka är aldrig mord, punkt.
Citat:
MEN en skenande spårvagn är definitivt en olycka 😅 det fattar ju vem som helst. Hallå i huvet liksom......
Det är korrekt, men som jordekorrarna påpekat så är dragandet i spaken en aktiv handling. Att den skenande spårvagnen är en olycka påverkar inte detta.

Citat:
Juridik handlar väldigt mycket om uppsåt. Och uppsåtet i detta fall är att rädda fem liv, inte att döda en person.
Du har rätt i att de flesta brott (inklusive mord och dråp) kräver uppsåt till sina rekvisit. Det du talar om här är avsiktsuppsåt, och jag håller med om att det tveklöst inte finns något avsiktsuppsåt här.

Det finns dock tre olika sorters uppsåt i svensk straffrätt. De andra två är insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt, och like solklart som det är att det saknas avsiktsuppsåt i den här situationen, lika solklart är det att det finns insiktsuppsåt om man drar i spaken.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
I det aktuella fallet är de förmildrande omständigheterna väldigt starka, att rädda 5personers liv.
Alltså därmed dråp istället för mord.

Olycka är det inte fråga om, det är inte någons vårdslöshet som leder till att personen dör, det är en avsiktlig handling.
Alltså inte fråga om vållande till annans död.
Instämmer i samtliga dessa bedömningar: min uppfattning är att handlingen skulle bedömas som att den uppfyllde rekvisiten för dråp, men att handlandet skulle anses rättfärdigat p.g.a. nöd (BrB 24:4), och alltså inte vara brottsligt.
Citera
2026-06-27, 08:04
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

Det är korrekt, men som jordekorrarna påpekat så är dragandet i spaken en aktiv handling. Att den skenande spårvagnen är en olycka påverkar inte detta.

Gör det visst. Det är en extremt förmildrande omständighet, eftersom man samtidigt räddar 5 liv - OCH eftersom olyckan inte är "hjältens" fel över huvud taget.

Att rädda fem liv är rådigt, heroiskt. Det kan ingen domstol bortse ifrån, och att kalla det mord är helt befängt.

Liknande bedömningar måste ju piloter och diverse chaufförer göra om deras fordon kraschar: ska jag styra planetvrakt in i ett köpcentrum eller sikta på bensinstationen bredvid, med högre risk för att folk ombord dör? Etc etc etc.

Hur man handlar i en akut nödsituation är aldrig mord.... det är på sin höjd vållande med förmildrande, eller någon slags underlåtenhet - och endast mord om man i nödsituationen "passar på" att verkligen mörda någon - med uppsåt och motiv (t ex att ta deras värdesaker).
Senast redigerad av Berit85 2026-06-27 kl. 08:10.
Citera
2026-06-27, 09:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Gör det visst. Det är en extremt förmildrande omständighet, eftersom man samtidigt räddar 5 liv - OCH eftersom olyckan inte är "hjältens" fel över huvud taget.

Att rädda fem liv är rådigt, heroiskt. Det kan ingen domstol bortse ifrån, och att kalla det mord är helt befängt.

Liknande bedömningar måste ju piloter och diverse chaufförer göra om deras fordon kraschar: ska jag styra planetvrakt in i ett köpcentrum eller sikta på bensinstationen bredvid, med högre risk för att folk ombord dör? Etc etc etc.

Hur man handlar i en akut nödsituation är aldrig mord.... det är på sin höjd vållande med förmildrande, eller någon slags underlåtenhet - och endast mord om man i nödsituationen "passar på" att verkligen mörda någon - med uppsåt och motiv (t ex att ta deras värdesaker).
Jag menade att det faktum att spårvagnen skenade av en olycka inte påverkar bedömningen av om dragandet i spaken är en aktiv handling. Hade du läst vidare i mitt inlägg så hade du sett att min bedömning av det hela är att handlandet förmodligen skulle anses rättfärdigat och inte brottsligt.

Skulle man göra en juridisk analys av om det hela vore brottsligt så skulle den se ut lite såhär (gravt förenklad, ej fullständig):
1. Uppfyllde handlandet rekvisitet for mord/dråp, d.v.s. att beröva annan livet? Ja.
2. Fanns uppsåt till detta rekvisit? Ja, insiktsuppsåt (ej att förväxlas med vad man i folkmun menar med "uppsåt," vilket närmast motsvarar avsiktsuppsåt inom juridiken).
3. Var detta handlande rättfärdigat? Ja, rättfärdigat p.g.a. nöd.

Handlandet ska alltså inte ses som brottsligt.

(Notera att ovanstående analys är kraftigt förenklad, saknar viktiga detaljer, och utelämnar även viktiga steg och delar. Jag har bara tagit upp de saker som är relevanta just här i förklaringssyfte. Skulle t.ex. en juriststudent försöka besvara en tentafråga så här kort och förenklat så skulle det inte gå så bra för denne.

Jag tog inte heller upp mord/dråp-bedömingen eftersom den redan behandlats i inlägg ovan i tråden.)
Senast redigerad av Kallebrogen 2026-06-27 kl. 09:55.
Citera
2026-06-27, 10:48
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jag menade att det faktum att spårvagnen skenade av en olycka inte påverkar bedömningen av om dragandet i spaken är en aktiv handling. Hade du läst vidare i mitt inlägg så hade du sett att min bedömning av det hela är att handlandet förmodligen skulle anses rättfärdigat och inte brottsligt.

Skulle man göra en juridisk analys av om det hela vore brottsligt så skulle den se ut lite såhär (gravt förenklad, ej fullständig):
1. Uppfyllde handlandet rekvisitet for mord/dråp, d.v.s. att beröva annan livet? Ja.
2. Fanns uppsåt till detta rekvisit? Ja, insiktsuppsåt (ej att förväxlas med vad man i folkmun menar med "uppsåt," vilket närmast motsvarar avsiktsuppsåt inom juridiken).
3. Var detta handlande rättfärdigat? Ja, rättfärdigat p.g.a. nöd.

Handlandet ska alltså inte ses som brottsligt.

(Notera att ovanstående analys är kraftigt förenklad, saknar viktiga detaljer, och utelämnar även viktiga steg och delar. Jag har bara tagit upp de saker som är relevanta just här i förklaringssyfte. Skulle t.ex. en juriststudent försöka besvara en tentafråga så här kort och förenklat så skulle det inte gå så bra för denne.

Jag tog inte heller upp mord/dråp-bedömingen eftersom den redan behandlats i inlägg ovan i tråden.)

Och jag menar att det gör det. Vi tycker/tror helt enkelt olika.

Jag läste hela ditt inlägg.

Det är en mycket vanlig missuppfattning, att "om du bara hade lyssnat på alla mina argument så hade du tyckt precis som jag tycker".

Men faktum är att folk kan ha olika åsikter, även om de tar del av exakt samma information.

I en nödsituation agerar man snabbt, på impuls, och killen som drar i spaken gör sitt bästa för att rädda liv. Det påverkar absolut bedömingen av hurvida dragandet i spaken är en aktiv handling eller ej.

Hej!
Citera
2026-06-27, 11:12
Medlem
Citat:
Som redan påpekats så kan passivitet i situationen inte leda till ansvar för något brott.

Likgiltighetsuppsåt kräver att man har likgiltighetsuppsåt till rekvisiten i ett brott. Eftersom man vid passivitet inte har begått någon handling som kan vara brottslig, så finns det inga rekvisit man behöver pröva uppsåt mot.

Man har väl dock ett visst garantansvar om det ingår i ens arbetsuppgifter att förhindra olyckor. I det fallet kan väl passivitet anses brottsligt?
Citera
2026-06-27, 14:08
Medlem
Citat:

Var går gränsen för när passivitet blir straffbart?
I fallet John Hron så dömdes en av personerna till 4 månaders fängelse för att han vare sig försökte stoppa misshandeln eller slå larm med sin mobiltelefon.
Citera
2026-06-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Man har väl dock ett visst garantansvar om det ingår i ens arbetsuppgifter att förhindra olyckor. I det fallet kan väl passivitet anses brottsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Var går gränsen för när passivitet blir straffbart?
I fallet John Hron så dömdes en av personerna till 4 månaders fängelse för att han vare sig försökte stoppa misshandeln eller slå larm med sin mobiltelefon.

Man har skyldighet att RAPPORTERA vissa förestående eller pågående brott om det kan göras utan fara för sin egen eller andras säkerhet.
Dock ingen generell skyldighet att ingripa.

För personer med garantansvar gäller att man har en skyldighet att ingripa.
Hur långt denna skyldighet sträcker sig beror på formen av garantansvar och så klart på de enskilda omständigheterna.
Så helt klart har vissa personer ett ansvar där passivitet kan vara straffbart.
T.ex. lärare för sina elever, Poliser gentemot befolkningen i allmänhet, vårdpersonal gentemot sina patienter, vårdnadshavare för sina barn etc.

I det aktuella scenariot skulle t.ex. en Polis ha skyldighet att ingripa. En vanlig medborgare ha skyldighet att rapportera men inte ingripa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in