2026-06-25, 18:22
Medlem
jack.danielss avatar
Nu är det som så att jag har en del dollar liggande, typ 20000 usd och jag vill göra nåt vettigt med dem! Växla dem till sek kan jag bara göra till en viss gräns innan banken reagerar, dessutom är det en tråkig växelkurs, kan man få in dem på ett utländskt fondkonto så att de åtminstone kan arbeta under tiden jag har dem? Har gett vänner en ok kurs om de skall ut och resa, men den vägen är begränsad!
Citera
2026-06-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Nu är det som så att jag har en del dollar liggande, typ 20000 usd och jag vill göra nåt vettigt med dem! Växla dem till sek kan jag bara göra till en viss gräns innan banken reagerar, dessutom är det en tråkig växelkurs, kan man få in dem på ett utländskt fondkonto så att de åtminstone kan arbeta under tiden jag har dem? Har gett vänner en ok kurs om de skall ut och resa, men den vägen är begränsad!

Det ska vara krångligt att hantera svarta pengar oavsett valuta.
Citera
2026-06-25, 19:36
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Det ska vara krångligt att hantera svarta pengar oavsett valuta.

Kontanter är inte samma sak som svarta pengar dock.
Citera
2026-06-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Kontanter är inte samma sak som svarta pengar dock.

Om inte så bör inte TS ha några problem att sätta in dem på banken…
Citera
2026-06-25, 20:23
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Om inte så bör inte TS ha några problem att sätta in dem på banken…
Det kan ju vara ärligt förtjänade pengar i ett avlägset land där lön betalades kontant och dricks bestod av kontanta medel? Ändå svårt att ”förklara” in dem på en svensk bank!
Citera
2026-06-25, 20:30
Medlem
Åk till Kambodja! Hela deras ekonomi går runt på dollar. Du kan till och med använda gamla utgångna dollarsedlar från 90-talet. De föredrar dollar över sin egna valuta.

För 20000 usd kan du leva gott och länge om du vill.
Citera
2026-06-25, 20:54
Medlem
Citat:
Det kan ju vara ärligt förtjänade pengar i ett avlägset land där lön betalades kontant och dricks bestod av kontanta medel? Ändå svårt att ”förklara” in dem på en svensk bank!

Du förklarade precis. Vad är problemet? Det är väl inte hittepå?

Är det rimliga summor och rimlig tid du tjänatr in de på sett till landet, turismen och dylikt så kommer ingen bry sig. 20k är inte direkt något jättebelopp.
Citera
2026-06-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Åk till Kambodja! Hela deras ekonomi går runt på dollar. Du kan till och med använda gamla utgångna dollarsedlar från 90-talet. De föredrar dollar över sin egna valuta.

Vad är en "utgången" dollarsedel?
Citera
2026-06-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle

Googla old dollar bill vs new. De gamla går visst tydligen att använda ännu, men många företag vägrar ta emot större summor eller större valörer av de gamla pga förfalskningsrisk etc.

De fasas aktivt ut sedan länge.
Citera
2026-06-26, 06:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle

Citat:
Googla old dollar bill vs new. De gamla går visst tydligen att använda ännu, men många företag vägrar ta emot större summor eller större valörer av de gamla pga förfalskningsrisk etc.

De fasas aktivt ut sedan länge.

Har du en trovärdig källa till att dollarsedlar från 1990 talet är utgångna?

Det är du som skall googla, ingen tänker söka efter källor till dina påståenden.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-26 kl. 07:11.
Citera
2026-06-26, 07:25
Medlem
us dollar ock thailändska baht blir aldrig för gamla, giltiga för evigt
Citera
2026-06-26, 07:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:

"kan man få in dem på ett utländskt fondkonto"

Ja, du kan växla in dollarsedlarna och sätta in likviden på kontot.
I Stockholm finns flera växlingskontor som kan utföra växlingen åt dig utan den begränsning som banker har.

Angående "tråkig växelkurs" sedlar har den växelkurs som sedlar har, det kan du aldrig komma ifrån.
Sedlar är dyra att hantera för företaget som växlar in dem, företaget måste täcka sina kostnader.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-26 kl. 07:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in