2026-07-08, 22:07
Medlem
Gamla gubbar och kärringar är själviska som in i helvete oavsett. Allt handlar om dom.
Citera
2026-07-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Sånt här går faktiskt att undersöka hur det faktiskt är.

Who’s Smarter: The Selfish or the Generous?

https://www.psychologytoday.com/us/blog/give-and-take/201305/whos-smarter-the-selfish-or-the-generous

Talar bl a om tre studier som var och en visar att intelligenta (enl test) är mer generösa. Varför? En förklarlng, enligt dem, kan vara att intelligenta är bättre på att förstå andras behov. En annan är att intelligenta mycket bättre förstår begreppet win-win.

Det är inte riktigt svaret på trådstarten.

Att utföra en generös handling är inte samma sak som att vara osjälvisk.

Det är troligtvis som så att de som är själviska och intelligenta förstår när det är lämpligt att bete sig generöst. Att de själva vinner på det. Och de förstår när de inte behöver vara generösa.

Att vara självisk brukar inom personlighetspsykologin anses ha en koppling till vissa aspekter av låg agreeableness. Och även låg humility-honesty.

Det enda personlighetsdraget som har en tydlig koppling till iq är.openness-to-experience. Och för att vara specifik så är det starkast korrelation med fasetten intellectual curiosity .

Personlighetsdrag brukar anses vara ca 50 procent biologiskt. Och resten miljö.

Kan läsa lite mer om det nedan.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/social-instincts/202607/1-habit-most-intelligent-people-have-in-common
Citera
2026-07-10, 10:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är inte riktigt svaret på trådstarten.

Att utföra en generös handling är inte samma sak som att vara osjälvisk.

Det är troligtvis som så att de som är själviska och intelligenta förstår när det är lämpligt att bete sig generöst. Att de själva vinner på det. Och de förstår när de inte behöver vara generösa.

Att vara självisk brukar inom personlighetspsykologin anses ha en koppling till vissa aspekter av låg agreeableness. Och även låg humility-honesty.

Det enda personlighetsdraget som har en tydlig koppling till iq är.openness-to-experience. Och för att vara specifik så är det starkast korrelation med fasetten intellectual curiosity .

Personlighetsdrag brukar anses vara ca 50 procent biologiskt. Och resten miljö.

Kan läsa lite mer om det nedan.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/social-instincts/202607/1-habit-most-intelligent-people-have-in-common
Tack! Och fair enough om att det jag hittade inte är exakt samma som trådens frågeställning. Och egentligen inte din länk heller eftersom att den handlar om intelligenta människor, inte om ointelligenta.

Iaf borde även trådens topic kunna studeras ordentligt, och inte bara behöva handla om anekdoter och killgissningar.
Citera
2026-07-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tack! Och fair enough om att det jag hittade inte är exakt samma som trådens frågeställning. Och egentligen inte din länk heller eftersom att den handlar om intelligenta människor, inte om ointelligenta.

Iaf borde även trådens topic kunna studeras ordentligt, och inte bara behöva handla om anekdoter och killgissningar.

Du har delvis rätt.
Min länk bekräftar enbart det att draget openess to experience har korrelation till intelligens.
Länken nedan nämner att personlighetsdraget agreeableness inte har korrelation med intelligens.
https://www.psychologytoday.com/us/blog/unique-everybody-else/201411/what-is-intelligent-personality/amp

Jag håller fullständigt med dig att tråden inte borde handla om gissningar i det här forumet.
Citera
2026-07-10, 11:27
Medlem
Enligt wiktionary så är., idios, någon som, i breda termer, tänker bara på sig själv, alt., håller sig till sig själv.
Citera
2026-07-10, 11:31
Medlem
De mest själviska är väl psykopater och narcissister, i den skaran finns det väl allt från extremt intelligenta till "somalieintellegent"?

Så det är nog svårt att bara sätta in den i fack.
Citera
2026-07-14, 04:00
Medlem
lagfrukts avatar
Dumma människor har svårare att se indikatorer på att någon är pålitlig. Så för dumma människor är det smart att inte lita på någon annan och bara tänka på sig själv.
Citera
2026-07-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Gravlingola,

Utan att vara insatt i de psykologiska mekanismerna inom ramen för själviskhet, skulle jag spontant säga att IQ inte har att göra med stor eller liten själviskhet.

Självupptagenhet i olika själv-form (me, I and myself, som det heter på engelska) skulle jag mer säga har att göra med social tillhörighet, klass och kultur, eftersom man tränar sig att att tänka längre än näsan räcker men man tränar också att sig i att intressera sig för sin medmänniskan.

Gå på ett vanligt medelklassbröllop och se hur stort intresse dina bordsgrannar ägnar åt dig. Ställer de någon fråga om vem de är, eller sitter de tysta och man får dra ur dem konversation med tång? Och se hur de tar för sig av maten, själviskt eller med omsorg om andra? Prova att skicka ett brödkorg eller ett fat med mat, och se vad de säger. Säger de "nej tack, jag vill inte ha" är de själviska. Visar de omsorg om sina medmänniskor säger de "tack" och skickar korgen/fatet vidare (utan något krav på att själv ta från korgen/fatet).

Det har nog mycket med interaktionen med andra människor och så tänker jag. En egenskap man måste lära sig och som man även måste vårda för att inte gå miste om.
Citera
2026-07-24, 13:11
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Jag har en mycket ointelligent far och han är också mycket självisk. Han har alltid bara tänkt på sig själv.
Nu slår det mig. Eftersom han inte klarar av att tänka längre än näsan räcker - hur ska han då kunna tänka på andra än sig själv?
Själviskhet är ofta orsakat av låg empati vilket är en faktor när man mäter emotionell intelligens (EQ). Det är rimligt att någon som saknar empati inte har samma intelligens när det gäller att utveckla sociala färdigheter.
Citera
2026-07-26, 22:49
Medlem
Viethatts avatar
Om vi tittar på några e-sport matcher, där två koreanska spelare tävlar mot varandra i ett strategispel. Den som använder greedy-strategier vinner ofta, det vill säga att fokusera på alla resurser till sig själv och ingenting till den andra spelare. Det är extremt själviska och väldigt inhumana men man kan inte säga att det är ointelligent att använda denna strategin. Kanske gäller bara i e-sport världen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in