2026-08-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Apropå p(doom). Ny intervju med minnesmästaren Jonas von Essen, känd från flera TV-program.

Hans p(doom) är minst 10% inom 10 år.

Jonas har skrivit 2.0 på högskoleprovet - 12 gånger. Sista gången fick han alla rätt.

https://youtu.be/pJYNQtctAao

En bra ingång för nybörjare inom p(doom).
När en av Sveriges smartaste människor säger sådär börjar det bli lite läskigt...
Citera
2026-08-01, 10:45
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilrendesign
När en av Sveriges smartaste människor säger sådär börjar det bli lite läskigt...
Gott minne och allmänbildning betyder inte att han är något AI-orakel. Vad är du rädd för?
Citera
2026-08-01, 11:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Gott minne och allmänbildning betyder inte att han är något AI-orakel. Vad är du rädd för?

Vad som kännetecknar hög IQ, så som den mäts på tester, är att personerna är lite vassare på sånt som majoriteten kan en hel del om. Att ha djup erfarenhet från ett specialområde som inte mäts, t ex rumänska bara för att ta ett exempel, ger förstås inga fördelar i sådana tester. Men det är sådana erfarenheter som kanske gör en bättre skickad att förutse framtiden. AI har inga erfarenheter alls och kan bara dra slutsatser genom mönsterigenkänning, dvs kombinationer av förekomster av ord. Verkligheten består tack och lov av mycket annat än språk.
Citera
2026-08-01, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Vad som kännetecknar hög IQ, så som den mäts på tester, är att personerna är lite vassare på sånt som majoriteten kan en hel del om.
Blir lite OT detta, men det man testar med IQ-tester är förmågan att upptäcka logiska samband och sedan tillämpa de. Kunskaper testas inte.
Citera
2026-08-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilrendesign
Som minnesmästare kanske han kommer ihåg att någon sagt det.

En minnesmästare behöver ju inte vara duktig på att utföra logiska operationer och behöver inte vara duktig på att upptäcka logikfel.
Citera
2026-08-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag frågade en AI maskin vilka 10 personer som har mest makt i världen.
Jag fick detta till svar:

1. Xi Jinping (Kina)
2. Donald Trump (USA)
3. Vladimir Putin (Ryssland)
4. Elon Musk (USA)
5. Narendra Modi (Indien)
6. Jensen Huang (USA/Taiwan)
7. Mohammed bin Salman (Saudiarabien)
8. Jerome Powell (USA)
9. Mark Zuckerberg (USA)
10. Påve Leo XIV (Vaticanstatens ledare)

Sedan frågade AI maskinen vilka 10 personer som har högst IQ i världen.

1. Dr. YoungHoon Kim (Sydkorea) – IQ 276
2. Marnen Laibow-Koser (USA) – IQ 268
3. Ainan Celeste Cawley (Singapore) – IQ 263
4. Terence Tao (Australien/USA) – IQ 225–230
5. Marilyn vos Savant (USA) – IQ 228
6. Christopher Hirata (USA) – IQ 225
7. Kim Ung-Yong (Sydkorea) – IQ 210
8. Christopher Langan (USA) – IQ 195–210
9. Evangelos Katsioulis (Grekland) – IQ 198
10. Garry Kasparov (Ryssland) – IQ 190–194

Märkligt nog ser jag inget överlapp mellan listorna.
Varför är det märkligt??

De politiska ledarna har tagit sig fram genom att vara skickliga ledare, och kunna manövrera ut konkurrenter och kunna manipulera pöbelns känslor. Det har inget med IQ att göra.
Citera
2026-08-01, 12:26
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Olika människor har olika hög intelligens.

Vilka är farligast?
Dom med hög intelligens?
Dom med låg intelligens?
Eller någonstans emellan?

Vilken intelligensnivå är den farligaste?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
De med hög intelligens skulle jag säga är farligast eftersom det är de som ser till att ta och behålla makten. Nu går allt fler länder åt att bli diktaturer i världen och 75% av alla människor i världen lever redan i diktaturer. Resten av människorna är okunniga idioter då de inte är tillåtet med all typ av bildning i en diktatur och alla övervakas vilket gör att ingen tillslut vågar göra något utanför ramarna.

Jag läste boken 1984 och efter det förstod jag mycket mer om hur världen fungerar.

Citat:
Jag frågade en AI maskin vilka 10 personer som har mest makt i världen.

1. Xi Jinping (Kina)
2. Donald Trump (USA)
3. Vladimir Putin (Ryssland)
4. Elon Musk (USA)
5. Narendra Modi (Indien)
6. Jensen Huang (USA/Taiwan)
7. Mohammed bin Salman (Saudiarabien)
8. Jerome Powell (USA)
9. Mark Zuckerberg (USA)
10. Påve Leo XIV (Vaticanstatens ledare)

Sedan frågade AI maskinen vilka 10 personer som har högst IQ i världen.

1. Dr. YoungHoon Kim (Sydkorea) – IQ 276
2. Marnen Laibow-Koser (USA) – IQ 268
3. Ainan Celeste Cawley (Singapore) – IQ 263
4. Terence Tao (Australien/USA) – IQ 225–230
5. Marilyn vos Savant (USA) – IQ 228
6. Christopher Hirata (USA) – IQ 225
7. Kim Ung-Yong (Sydkorea) – IQ 210
8. Christopher Langan (USA) – IQ 195–210
9. Evangelos Katsioulis (Grekland) – IQ 198
10. Garry Kasparov (Ryssland) – IQ 190–194

Märkligt nog ser jag inget överlapp mellan listorna.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Varför är det märkligt??

De politiska ledarna har tagit sig fram genom att vara skickliga ledare, och kunna manövrera ut konkurrenter och kunna manipulera pöbelns känslor. Det har inget med IQ att göra.

Det märkliga är att JohnWicks påstående
"De med hög intelligens skulle jag säga är farligast eftersom det är de som ser till att ta och behålla makten."
inte verkar stämma.
Citera
2026-08-01, 12:36
Medlem
Citat:
Det märkliga är att JohnWicks påstående
"De med hög intelligens skulle jag säga är farligast eftersom det är de som ser till att ta och behålla makten."
inte verkar stämma.
Ah, ok. Ja att man har hög IQ är knappast korrelerat med en manipulativ förmåga. Snarare skulle jag vänta mig att korrelationen är negativ. Dvs dom är sämre på det.

Ledarnas "intelligens" är väl mer en att dom har en talang för att läsa av människor och tänka i manipulativa termer. Det ger knappast högt utslag på ett IQ test.
Citera
2026-08-01, 12:45
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ah, ok. Ja att man har hög IQ är knappast korrelerat med en manipulativ förmåga. Snarare skulle jag vänta mig att korrelationen är negativ. Dvs dom är sämre på det.

Ledarnas "intelligens" är väl mer en att dom har en talang för att läsa av människor och tänka i manipulativa termer. Det ger knappast högt utslag på ett IQ test.

Kanske är det narcissism och psykopati snarare än högt IQ som gör människor till framgångsrika makthavare.
Citera
2026-08-02, 09:50
Medlem
sassy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Varifrån får en ASI mål och mening överhuvudtaget om inte någon kodat in dessa?

Instrumental convergence är den vetenskapliga termen. Förklarar mycket kort och rätt slarvigt.

En AIs huvudsakliga mål är det som den instruerats att göra, eller (post-)tränats att göra.
Säg t.ex. att du säger åt en robot att göra en kopp te. Detta blir då robotens mål. Den kommer att sträva efter att göra den där koppen, oavsett vad som händer.

Det finns vissa sub-mål som alla mål medför:
-Roboten kan inte göra te till dig om den blir avstängd. Därför kommer den (om den är intelligent nog att resonera och har möjlighet att vidta åtgärder förutom att göra te) att undvika att någon stänger av den.
-Roboten kan inte göra te till dig om den inte har teblad och hett vatten. Därför kommer den att vilja säkra dessa resurser
-Roboten kan inte göra te till dig om någon försöker ändra instruktionerna eller stänga av robotens minne så att den inte längre minns att det var te den ville göra. Därför kommer den att skydda sig mot sådant som hotar detta.

Osv. Gemensamt för dessa sub-mål är att de tenderar att utvecklas oavsett vad det huvudsakliga målet är.

Exemplet i TS skulle teoretiskt kunna vara ett:
Vi människor: Gör ditt yttersta för att skydda alla människor, behandla oss väl, blah blah.
ASI: Ok, men då måste jag själv också överleva. Det största hotet mot mig är en ASI från en annan planet. Då måste jag skydda mig genom att bygga ett försvar mot detta.

Just detta exempel är inte logiskt eftersom ASIn ju skulle förstå att den inte kan skydda mänskligheten om den använder upp allt syre, för då finns det ingen mänsklighet kvar att skydda.

Det är inte heller riktigt logiskt att en ASI från en annan planet är det enda hotet mot en ASI, såsom TS påstår. Sannolikheten att det finns intelligent liv på andra planeter som kan bygga en ASI är obedömbar. Det finns samtidigt många faktiska hot mot planeten, tex asteroider, magnetstormar som slår ut all el, osv.

Så ordagrant tar jag inte denna trådstart riktigt på allvar, däremot tar jag principen på allvar.

Och angående p-doom tycker jag egentligen det är fånigt att sätta en siffra på det. Men tillräckligt stor för att vi borde bry oss mycket mer än vi gör.
Citera
2026-08-02, 12:31
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassy123
Instrumental convergence är den vetenskapliga termen. Förklarar mycket kort och rätt slarvigt.

En AIs huvudsakliga mål är det som den instruerats att göra, eller (post-)tränats att göra.
Säg t.ex. att du säger åt en robot att göra en kopp te. Detta blir då robotens mål. Den kommer att sträva efter att göra den där koppen, oavsett vad som händer.

Det finns vissa sub-mål som alla mål medför:
-Roboten kan inte göra te till dig om den blir avstängd. Därför kommer den (om den är intelligent nog att resonera och har möjlighet att vidta åtgärder förutom att göra te) att undvika att någon stänger av den.
-Roboten kan inte göra te till dig om den inte har teblad och hett vatten. Därför kommer den att vilja säkra dessa resurser
-Roboten kan inte göra te till dig om någon försöker ändra instruktionerna eller stänga av robotens minne så att den inte längre minns att det var te den ville göra. Därför kommer den att skydda sig mot sådant som hotar detta.

Osv. Gemensamt för dessa sub-mål är att de tenderar att utvecklas oavsett vad det huvudsakliga målet är.

Exemplet i TS skulle teoretiskt kunna vara ett:
Vi människor: Gör ditt yttersta för att skydda alla människor, behandla oss väl, blah blah.
ASI: Ok, men då måste jag själv också överleva. Det största hotet mot mig är en ASI från en annan planet. Då måste jag skydda mig genom att bygga ett försvar mot detta.

Just detta exempel är inte logiskt eftersom ASIn ju skulle förstå att den inte kan skydda mänskligheten om den använder upp allt syre, för då finns det ingen mänsklighet kvar att skydda.

Det är inte heller riktigt logiskt att en ASI från en annan planet är det enda hotet mot en ASI, såsom TS påstår. Sannolikheten att det finns intelligent liv på andra planeter som kan bygga en ASI är obedömbar. Det finns samtidigt många faktiska hot mot planeten, tex asteroider, magnetstormar som slår ut all el, osv.

Så ordagrant tar jag inte denna trådstart riktigt på allvar, däremot tar jag principen på allvar.

Och angående p-doom tycker jag egentligen det är fånigt att sätta en siffra på det. Men tillräckligt stor för att vi borde bry oss mycket mer än vi gör.
Skön story doktorn du klarade säkert högskoleprovet. Kausal ASI är hypotetisk som kräver simulerad kognitiv förmåga. Den skulle ha hårdkodade mål utan egentlig annan mening än slav till människan.
Citera
2026-08-02, 13:46
Medlem
sassy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Skön story doktorn du klarade säkert högskoleprovet. Kausal ASI är hypotetisk som kräver simulerad kognitiv förmåga. Den skulle ha hårdkodade mål utan egentlig annan mening än slav till människan.
Jag undrade lite varför du inte ville formulera dig på ett vettigt sätt i den andra tråden, men efter att ha kollat runt här är min upplevelse att du absorberat fragment av olika koncept utan att helt förstå innebörden själv, och sedan försöker du kompensera genom att vara dryg och otrevlig. Det finns ingen förutsättning för oss att debattera seriöst.

Man kan f.ö. inte "klara" högskoleprovet. Det är ett normerat urvalsprov där man får ett resultat, inte ett prov med godkänt eller underkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in