Varmt i Frankrike - Ja.
2025 var det varmt i Grekland, i Sverige var det "standard sommar" folk hoppa på charter till Grekland.
Sverige, den lägsta uppmätta temperaturen under 2000-talet noterades i Vittangi i Lappland den 5 januari 2024, då temperaturen sjönk till -44,6 grader.
Vill inte minnas att några reportrar direktsände från Vittangi.
Är köldknäppar under-rapporterat, i jämförelse med värmeböljor i Svensk media?
Samma visa varje sommar. Här i Sverige normalt. Alltså ibland varmt som det ska vara på sommaren. Sedan alltid dettta om sk extremvärme nere på kontinenten.
Lär bli extra mycket sådant skit denna sommar, valår och SVT vill gynna sina MP-kollegor.
Men kyla är farligare.
Kyla dödar betydligt fler människor än värme. Globalt sett orsakar köldrelaterade temperaturer ungefär 10 gånger fler förtida dödsfall än värmeböljor. I Europa visar studier från European Environment Agency att omkring 204 000 personer dör av köldstress varje år, jämfört med 20 000 av värmestress.
Europa har cirka 47 000 fler vädersensorer nu för tiden. Mestadels i städer och kring asfalt. Inte undra på att någon av dem slår något gammalt rekord då och då.
För att de som mäter nuförtiden har själva en agenda. Vostok Station rekordet från 1983 har säkert tangerats och kanske även smått överträffats flera gånger om sedan 1983. Men de självcensurerar.