Igår, 14:48
  #1
Medlem
Batagares avatar
Varmt i Frankrike - Ja.
2025 var det varmt i Grekland, i Sverige var det "standard sommar" folk hoppa på charter till Grekland.

Sverige, den lägsta uppmätta temperaturen under 2000-talet noterades i Vittangi i Lappland den 5 januari 2024, då temperaturen sjönk till -44,6 grader.
Vill inte minnas att några reportrar direktsände från Vittangi.

Är köldknäppar under-rapporterat, i jämförelse med värmeböljor i Svensk media?
Citera
Igår, 15:01
  #2
Medlem
I modern tid är det mycket vanligare med värmerekord än med köldrekord, de flesta köldrekord är gamla

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_weather_records
Citera
Igår, 15:01
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Samma visa varje sommar. Här i Sverige normalt. Alltså ibland varmt som det ska vara på sommaren. Sedan alltid dettta om sk extremvärme nere på kontinenten.

Lär bli extra mycket sådant skit denna sommar, valår och SVT vill gynna sina MP-kollegor.
Citera
Igår, 15:09
  #4
Medlem
Kom ihåg när man för första gången åkte till medelhavet vid mitten av 80- talet. Värmen slog emot en när man kom ut ur planet.

Har alltid varit jättevarmt i södra europa på somrarna.
Citera
Igår, 15:20
  #5
Medlem
okok1s avatar
De lobbar för MP nu till valet.
Citera
Igår, 15:20
  #6
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I modern tid är det mycket vanligare med värmerekord än med köldrekord, de flesta köldrekord är gamla

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_weather_records

Men kyla är farligare.
Kyla dödar betydligt fler människor än värme. Globalt sett orsakar köldrelaterade temperaturer ungefär 10 gånger fler förtida dödsfall än värmeböljor. I Europa visar studier från European Environment Agency att omkring 204 000 personer dör av köldstress varje år, jämfört med 20 000 av värmestress.

Citera
Igår, 15:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Kom ihåg när man för första gången åkte till medelhavet vid mitten av 80- talet. Värmen slog emot en när man kom ut ur planet.

Har alltid varit jättevarmt i södra europa på somrarna.

Någon som var i Paris på 80-talet kanske kan berätta om temperaturen någon gång var över 40°C som den här veckan.
Citera
Igår, 16:00
  #8
Medlem
Europa har cirka 47 000 fler vädersensorer nu för tiden. Mestadels i städer och kring asfalt. Inte undra på att någon av dem slår något gammalt rekord då och då.
Citera
Igår, 16:33
  #9
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är en aktualitet som ständigt behöver uppdateras så utmärkt för moderna 24h-medier.

SVT kunde inte hålla sig runt lunchtid angående en stackars död 3åring som hittats i bil.
https://www.sverigesradio.se/artikel/trearing-hittad-dod-i-frankrike-kopplas-till-varme
Citera
Igår, 17:33
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De lobbar för MP nu till valet.
Inte bara det, vi ska också vänja oss vid detta, så vi kan ta emot så kallade klimatflyktingar.
Citera
Igår, 18:22
  #11
Medlem
Det bästa är de lavafärgade och lilafärgade väderkartorna de kör med nu.
Citera
Igår, 18:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I modern tid är det mycket vanligare med värmerekord än med köldrekord, de flesta köldrekord är gamla

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_weather_records

För att de som mäter nuförtiden har själva en agenda. Vostok Station rekordet från 1983 har säkert tangerats och kanske även smått överträffats flera gånger om sedan 1983. Men de självcensurerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in