2026-07-25, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du har missförstått hur demokrati fungerar.

Inget parti är precis som du vill att de ska vara. Särskilt inte som du själv är passiv, och inte gör något.

Man röstar på det minst dåliga partiet. Så fungerar det.

Själv vacklar jag mellan sossarna och sd. Jag vill ha stopp på migrationen, stopp på brottslighet, men jag hatar förmögna giriga människor som bara drivs av girighet. Låg invandring, höga skatter på rika tycker jag om. Just idag lutar jag mest åt sossarna.
Hur fan kan man luta åt att rösta på sossarna efter att ha sett deras passitivitet före Tidö? Har du glömt Morgan Johansson? Hans lösning på skjutningarna var att hylla "sluta skjut" armbanden och att efter varje dödsskjutning konstatera att det var "oacceptabelt". Du och alla andra är totalt blåsta om ni väljer att rösta på de inkompetenta sossarna. Bara de rika inte får mer i börsen är det enda ni tänker på även om alla får mer över i plånboken med tidö politik. Frustrerande att vissa får ha rösträtt med noll insikt.
Citera
2026-07-27, 13:06
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Jag har suttit och kollat igenom valkompasser och partiprogram och insett att jag är helt politiskt hemlös. Det verkar stört omöjligt att hitta ett parti, ens bland småpartierna, som kombinerar en stram ekonomisk politik med en alternativ syn på försvar och utrikespolitik.

Grovt sett verkar politiken vara uppdelad så här: Antingen röstar man höger och får sänkta skatter, men då måste man köpa Nato, slöseri på dyra vapensystem och sanktioner, samt slöseri på el-stöd,bensin-stöd, och skattepengar som pumpas hämningslöst in i privata bolag. Eller så röstar man vänster för att slippa Nato och militär hets, dum-privatisering, men då får man istället höga skatter, en överdrivet stor slösande stat och bidrags-träsk.

Jag letar efter ett parti som driver följande linje, finns det överhuvudtaget?

Kraftigt minskade statliga utgifter & sänkt skatt: Staten måste banta och vi ska amortera ner statsskulden. Skatterna ska sänkas rejält.

Behovsprövade bidrag: Slut på "strösslandet". Till exempel ska barnbidraget behovsprövas – varför ska höginkomsttagare ha bidrag?

Stenhård egenförsörjning: Krav på bevisad egenförsörjning för ALL anhöriginvandring. Inga undantag.

Ett smartare, billigare försvar (Nej till Nato) med tillbakagång till neutralitit (även om neutraliteten är "fejkad"): Istället för att hälla miljarder över Nato-samplanering och dyra prestigesystem (Patriot-robotar, Black Hawks och fregatter) vill jag se ett klassiskt asymmetriskt slimmat lokalförsvar. Bygg enorma lager av billiga drönare, minor och satsa på svensk försvarsindustri. Stärk civilförsvaret och bygg skyddsrum. Utrikespolitiskt förespråkar jag hellre ett EU-försvar än Nato.

Bort med ensidiga sanktioner: Ta bort alla handelssanktioner mot andra länder som inte är direkt beslutade av FN. Detta ska gälla konsekvent för alla, oavsett om det handlar om pariastater som Ryssland eller Israel.

Total yttrandefrihet: Avskaffa åsiktslagar och gummiparagrafer som "Hets mot folkgrupp". Yttrandefriheten ska vara absolut.

Frihandel: Ökad global frihandel. Tullar ska enbart användas som en direkt motåtgärd om andra länder inför tullar mot oss.

Problemet: Klassiskt Liberala Partiet (KLP) prickar in skatterna och yttrandefriheten, men de saknar EU/försvars-vinkeln och är lite för extrema i sin vilja att i princip lägga ner hela staten. AfS/SD vill ha strikt invandring, men de vill ju också pumpa in enorma summor i ett klassiskt, dyrt militärt försvar och är ofta protektionistiska. Vänstern/Fredspartier (typ MoD) fattar grejen med asymmetriskt försvar och Nato-motstånd, men deras ekonomiska politik är ju en bizarr katastrof om man vill krympa staten och sänka skatterna, totalt diskvalificerade eftersom de kommer förstöra landets ekonomi.

Så, vad gör man? Finns det något svenskt mikroparti som jag har missat som driver den här specifika kombinationen av stram marknadsekonomi, kostnadseffektiv försvarspolitik och absolut yttrandefrihet? Eller är det enda raka att rösta blankt/stanna på soffan?

Tacksam för alla tips och resonemang!
Du kan vara strategisk och rösta på AfS så din röst väger mer när utlänningarna inte kan rösta längre. Om du inte kan minska 4% gränsen så kan du minska totalen istället. Du får ett nej till NATO som du vill. Du kommer se garanterat mer yttrandefrihet om du röstar på AfS. Jag tror allvarligt att AfS faktisk kommer över 4% spärren i år. Det hela väger nog på om ungdomsförbundet drar igång, för det är just ungdomarna som förlorar på NATO och bristande yttrandefrihet. Arbetslösheten skulle minska och bostadsköerna skulle minska, vårdköerna skulle minska och även alla andra köer.
Citera
2026-07-27, 14:38
Medlem
Citat:
Jag har suttit och kollat igenom valkompasser och partiprogram och insett att jag är helt politiskt hemlös. Det verkar stört omöjligt att hitta ett parti, ens bland småpartierna, som kombinerar en stram ekonomisk politik med en alternativ syn på försvar och utrikespolitik.

Grovt sett verkar politiken vara uppdelad så här: Antingen röstar man höger och får sänkta skatter, men då måste man köpa Nato, slöseri på dyra vapensystem och sanktioner, samt slöseri på el-stöd,bensin-stöd, och skattepengar som pumpas hämningslöst in i privata bolag. Eller så röstar man vänster för att slippa Nato och militär hets, dum-privatisering, men då får man istället höga skatter, en överdrivet stor slösande stat och bidrags-träsk.

Jag letar efter ett parti som driver följande linje, finns det överhuvudtaget?

Kraftigt minskade statliga utgifter & sänkt skatt: Staten måste banta och vi ska amortera ner statsskulden. Skatterna ska sänkas rejält.

Behovsprövade bidrag: Slut på "strösslandet". Till exempel ska barnbidraget behovsprövas – varför ska höginkomsttagare ha bidrag?

Stenhård egenförsörjning: Krav på bevisad egenförsörjning för ALL anhöriginvandring. Inga undantag.

Ett smartare, billigare försvar (Nej till Nato) med tillbakagång till neutralitit (även om neutraliteten är "fejkad"): Istället för att hälla miljarder över Nato-samplanering och dyra prestigesystem (Patriot-robotar, Black Hawks och fregatter) vill jag se ett klassiskt asymmetriskt slimmat lokalförsvar. Bygg enorma lager av billiga drönare, minor och satsa på svensk försvarsindustri. Stärk civilförsvaret och bygg skyddsrum. Utrikespolitiskt förespråkar jag hellre ett EU-försvar än Nato.

Bort med ensidiga sanktioner: Ta bort alla handelssanktioner mot andra länder som inte är direkt beslutade av FN. Detta ska gälla konsekvent för alla, oavsett om det handlar om pariastater som Ryssland eller Israel.

Total yttrandefrihet: Avskaffa åsiktslagar och gummiparagrafer som "Hets mot folkgrupp". Yttrandefriheten ska vara absolut.

Frihandel: Ökad global frihandel. Tullar ska enbart användas som en direkt motåtgärd om andra länder inför tullar mot oss.

Jag skulle rösta på M om jag var i dina kläder. Det är inte absolut match, men det ligger ganska nära dig.

Det är likadant för mig själv. Jag håller inte med M om många saker, men det är det parti som ligger närmast. Till exempel det alltför stora antalet statliga myndigheter och det faktum att de inte har några idéer om hur de ska effektivisera staten och minska skatteslöseriet och bidragsbrott. Jag är emot hela biståndet på 55 miljarder kronor per år, förutom det till Ukraina som ligger på cirka 15 miljarder per år.
Senast redigerad av liapunov13 2026-07-27 kl. 14:42.
Citera
2026-07-28, 10:50
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Jag skulle rösta på M om jag var i dina kläder. Det är inte absolut match, men det ligger ganska nära dig.

Det är likadant för mig själv. Jag håller inte med M om många saker, men det är det parti som ligger närmast. Till exempel det alltför stora antalet statliga myndigheter och det faktum att de inte har några idéer om hur de ska effektivisera staten och minska skatteslöseriet och bidragsbrott. Jag är emot hela biståndet på 55 miljarder kronor per år, förutom det till Ukraina som ligger på cirka 15 miljarder per år.
Problemet jag har med M (just nu) är att de är ett slösa-parti, som inte verkar förmögna att hålla i statens utgifter. de har blivit ett "pappas-pengar"-parti som numera älskar att "vaska", med skattepengar. Ett bidragsparti till Företag/Nato/EU/ukraina etc helt enkelt utan att tänka på att pengarna läggs på saker som faktiskt ger tillväxt, och inte bara ökad stats-skuld.

Just nu är jag innte på AfS eller C.. AfS som en ren proteströst, eller C som en taktikröst för att de iallaflall kanske kan hålla ner skatte-höjar träsket för en S+V regering om de blir vågmästare?
Citera
2026-07-28, 12:08
Medlem
Citat:
Problemet jag har med M (just nu) är att de är ett slösa-parti, som inte verkar förmögna att hålla i statens utgifter. de har blivit ett "pappas-pengar"-parti som numera älskar att "vaska", med skattepengar.

Det stämmer, jag håller helt med dig. Men tyvärr är det det parti som ligger mig närmast. Resten är ännu längre bort i sådana frågor.
Citera
2026-07-28, 12:42
Medlem
bioaccs avatar
Citat:
Problemet jag har med M (just nu) är att de är ett slösa-parti, som inte verkar förmögna att hålla i statens utgifter. de har blivit ett "pappas-pengar"-parti som numera älskar att "vaska", med skattepengar.
Siffror ljuger inte. Moderaterna är vidriga typer. Och det har inget att göra med oförmåga att hålla i pengarna. Det är snarare hyckleri. Statens skuldkvot är låg, ja, men upplåningen drar iväg och går bland annat till skattesänkningar för dem som aldrig skulle tveka att dupera skattmasen och överföra pengar till sitt brevlådeföretag på något av världens mer förkastliga skatteparadis.
Citera
2026-07-28, 13:09
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bioacc
Siffror ljuger inte. Moderaterna är vidriga typer. Och det har inget att göra med oförmåga att hålla i pengarna. Det är snarare hyckleri. Statens skuldkvot är låg, ja, men upplåningen drar iväg och går bland annat till skattesänkningar för dem som aldrig skulle tveka att dupera skattmasen och överföra pengar till sitt brevlådeföretag på något av världens mer förkastliga skatteparadis.
Yepp. Poängen är inte ens att de “inte kan hålla i pengarna”, utan att hela den påstådda ansvarslinjen är rent hyckleri. Man sänker skatter där det passar de egna väljarna, höjer utgifter ännu mer på annat håll, delar ut stöd, subventioner och bidrag, och lånar upp resten. Elstöd, sänkt bensin- och dieselskatt, sänkt reduktionsplikt, sänkt matmoms, ökade kommunbidrag, höjd a-kassa, Ukraina-paket, nya dyra försvarsprojekt och sedan ännu mer upplåning för Nato-anpassning. Det är samma mönster hela vägen: mindre in, mer ut och notan skickas vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in