2026-06-25, 03:14
  #1
Medlem
Sviis avatar
Går man runt och klämmer på påsarna i affären så är ju typ alla 50% luft, känns som ett fall av solklart bedrägeri?
Citera
2026-06-25, 04:31
  #2
Medlem
Titta på vikten, det är den du betalar för. Du har missförstått vad en regering gör.
Citera
2026-06-25, 05:11
  #3
Medlem
Man har sänkt matmomsen
Men då tjänar leverantörerna bara mer pengar
Ser sällan sänkta priser i butikerna
Citera
2026-06-25, 05:22
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svii
Går man runt och klämmer på påsarna i affären så är ju typ alla 50% luft, känns som ett fall av solklart bedrägeri?
Kläm sönder påsen och tryck ut luften så slipper du betala för den.
Citera
2026-06-25, 05:27
  #5
Avstängd
Galejans avatar
Iofs en fråga jag skulle kunna se Åkesson lyfta.

”SväRjevänneR! Vi vill ha meRR chips i påsen. Helst med fläsksmak så att inte muslejimeRna kan äta.”

Jublet hade varit stort på Flashback.

Men nej, det är inte sånt en regering ska syssla med. Men det har ju inte hindrat Tidölaget tidigare när man försökt detaljstyra privata situationer, så ingenting är omöjligt. Du får väl komma med ett medborgarförslag? Mer chips i påsen. Och billigare folköl.
Citera
2026-06-25, 06:05
  #6
Medlem
ReijoHervonens avatar
Att det är mycket luft i påsen handlar om att chipsen inte ska gå sönder i transporten
Citera
2026-06-25, 06:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kläm sönder påsen och tryck ut luften så slipper du betala för den.

Om påsarna inte hade haft luft eller kvävgas eller CO2 fyllt i dem så går chipsen
sönder i smulor bara man tappar en påsa på golvet.

Den extra gas och den speciella plasten i påsen ska göra så att chipsen håller
kvar aromen, smaken och krispigheten bättre och under mycket längre tid.

Färskplockad sallad är också packat på samma vis, med samma gas gissar jag.
Om salladen levererats i påsar utan luft i så hade man nog inte köpt den heller.
Citera
2026-06-25, 06:18
  #8
Medlem
Det finns ju ett märke, vad det nu heter?, där alla chipsen ser likadana ut och ligger i ett rör. Den förpackningen är nog ganska kompakt. Vet dock inte om det blir billigare, förmodligen tvärtom? Vikten gäller dock fortfarande och det är den man betalar för.
Citera
2026-06-25, 06:22
  #9
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Om påsarna inte hade haft luft eller kvävgas eller CO2 fyllt i dem så går chipsen
sönder i smulor bara man tappar en påsa på golvet.

Den extra gas och den speciella plasten i påsen ska göra så att chipsen håller
kvar aromen, smaken och krispigheten bättre och under mycket längre tid.

Färskplockad sallad är också packat på samma vis, med samma gas gissar jag.
Om salladen levererats i påsar utan luft i så hade man nog inte köpt den heller.
Brukade tidigare stå på chipspåsen eller cornflakesen? "Innehållet kan skakas ihop under transporten men vikten är alltid densamma.

Och ja, köper man chipps vill man inte ha müslikross, därav luften.
Citera
2026-06-25, 07:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Att det är mycket luft i påsen handlar om att chipsen inte ska gå sönder i transporten
Fel. Prata inte om saker du ej förstår. Det är grundläggande fysik det handlar om. Påsen kan inte bli mindre eller ändra form om man klämmer på den.
Så det spelar ingen roll om det är ett chips eller fylld till 90% i påsen.

Sen varje gång jag har plockat chips så har inte påsen varit speciellt full med luft/gas utan man har kunnat ändå mosat chipsen.

Så sluta och sprid den här jävla myten
Citera
2026-06-25, 07:22
  #11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Fel. Prata inte om saker du ej förstår. Det är grundläggande fysik det handlar om. Påsen kan inte bli mindre eller ändra form om man klämmer på den.
Så det spelar ingen roll om det är ett chips eller fylld till 90% i påsen.

Sen varje gång jag har plockat chips så har inte påsen varit speciellt full med luft/gas utan man har kunnat ändå mosat chipsen.

Så sluta och sprid den här jävla myten
Haha, om du inte begriper fysik så låt bli att skriva. Klart luften i förpackningen skyddar.
Citera
2026-06-25, 07:27
  #12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns ju ett märke, vad det nu heter?, där alla chipsen ser likadana ut och ligger i ett rör. Den förpackningen är nog ganska kompakt. Vet dock inte om det blir billigare, förmodligen tvärtom? Vikten gäller dock fortfarande och det är den man betalar för.
Pringles. Men det är konstgjorda chips så att alla chipsen är identiska och passar in i varann. Med riktiga chips, skivade från potatis så hade det nog inte gått så bra att förpacka dom så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in