2026-06-25, 02:04
Medlem
brutenbryggas avatar
Tänkte starta en ny tråd här. Där jag sammanfattar alla mina funderingar, grubblerier, insikter, utsikter, avsikter och, ja den hela skiten menar jag. Jag har kommit fram till en syntes som faktiskt är väldigt logisk och genomsyrar många relevanta ämnen, tidshorisonter, och kopplas ihop med dagens nutida händelser och skeenden. På ett väldigt sammanhängande och begripligt och jordnära plan.

Men allt är spekulationer. Speklationer som ska ses som tankar, undringar, som tillåts expanderas och upptäcka nya otänkta plan. Som om en tanke vore en fraktal, som börjar liten, växer, expanderar, mynnar ut

zAtt bli lite full, eller lite kul, att expandera sitt eget inre. Det var så jag började tänka på detta. Och det är texten ska sluta. Spara till slutet. Det binder ihop cykeln av nyfikenheten i grunden, och att vilja tänka utanför den stoereotypiska boxen, för att sedan återsluta till just detta men med ett större ämne i bagagen : Medvetandet. Den egna inre kraften alla besitter. Människan största förmåga.

Ämnen
Historia och religion
Mytologi blir teknik
Farkoster som landar beskrivs som fallande stjärnor, mirakel mm
Idag helt annat koncept och tankesätt och kan sätta ord på högteknologiska ting. kunde man inte förr. Däröfr beskrev man komsiska interaktioner på det bästa sätt man kunde, med språkbruk från den tiden

Faktiskt kontakt
1977
Wow signalen
Vrillon TV-kapningen,
Var det pranks, eller var det genuin äkta kontakt? Som förklaras bort som sci-fi-komedi pga det fördunklade samtalsklimatet inom ufologiämnet?
Lägg till bevis för att wow är klarlagt eller ej,
Lägg till om TV-kapningen är debunkad på riktigt eller om frågetecken kvarstår.

3i Atlas kommer från nästan samma område som WOW - Omuamua också inte helt klarlagt, kan varit första sond för rekognisering?

Borisov, kamouflerad kaliberings-sändare inför stora operationen?

Atlas. Förklarars som komet, sägs vara komet, ser ut som komet, media säger komet, NAS säger komet. Men faktum dess otroligt precisa bana som snuddar Mars och sedan Jupiters hill radius, med exakt position bakom solen för att göra den sista manövern så vi ej kunde se från jorden.. Hur osannlikt egentligen? Väldigt mänsklig logikkedja med - 3 interstellära objekt, 1 skannar jorden, 2 beräkna kalibrera solsystemet 3 skick Atlas som uträttar något vid mars och jupiter. Skriv mer om hill radius

Kriterier för komsisk inkludering
Förmodligen att jorden ska vara fredlig och förstara sina kärnvapen
Dubbeleggad uppmaning, tänk om de avmantlar vårt försvar för att enklare erövra oss?

Den viktigare kirterium tror jag handlar om en global organisering. Att hela jordens befolkning ska vara med på notan, det ska vara möjligt att samtala med EN part som företräder jorden, utan att halva jorden blir kaos och startar krig uppror kaos och massdöd mm
Forstätt med internet och AIns roll i globla organisering
Kanske egenlitgen kontroll och övervakning, nödvändigt för kriteriet planetär oragnisering?

Shadow government
En liten klick individer vet om, att kontakt redan skett, att vi inte är ensamma i universum, att vi är långt nere i en kosmisk näringskedja, att andra har observerat oss och möjligen manipulerat oss, sedan tusentals år
Gizapyramidernas koordinater är exakt ljusets hastighet, byggt på ett geografiskt koordinatsystem som byggts upp i flera delar genom historien, 3000 år sedan kalendern, meter och sekunder 60, sedan GPS-systemet innan 2000-talet. Helt omöjligt att detta koordinerade som ett "prankt" eller trollning från människan. Så då pekar snarare på att pyramiderna är där pga hög intelligens och teknologi för många tusen år sedan. Kanske var pyramiderna komsiska fyrar som i ett hav ute i solsytemet?
Oavsett pyramiderna, vet en liten del människor om ALLT. Och av någon anledning hemlighetshåller dom det för oss alla andra.

Taktik och strategi
Förlöjliga ämnet så ingen visselblåsare tas på allvar (truth is stranger than fiction)
Spielbergs exakta korrelation med två epoker av "kontakt och disclosure". 50 år emellan. 1977 Close encounters of the third kind. 2026 Disclosure day.
Hollywood har sedan länge haft CIA intresserade, där dom flikat in och matat regissörer av filmer för att slow drip mata befolkningen med storsinta koncept och ideer - för vissa saker faktiskt är sant och bäddar för uppror och katastrof om det kom ut rakt på sak innan befolkningen under några generationer mjukats upp i dessa tankebanor.

Vetenskapen
Vetenskapen är anledningen till att vi kanske är på väg in i en new age, för vi kan faktiskt tolka ufon och deras phenomenon med idag högteknologiska instrument.
Vi kan se dom flyga även långt ute i rymden, innan dom ens är här. Som med 3i Atlas, Borisov och Omuamua.
Vi behöver inte tolka och förklara sakerna som mirakel, brinnande vagnar etc.
Dock är det bara en bråkdel som får ta del av den råa äkta datan. Allt annat filtreras bort innan det når befolkningens öron och ögon.

Vetenskapen är också så blindsint arrogant att den är ett supereffektivt sätt att bortförklara saker, genom att på alla möjliga vis stoppa in allt nytt så mycket det bara går, i en redan förutförstådd BOX av kunskap. Där i hamnar mycket, och den kunskapsmässiga utvidgningen hämmas markant.

Kusliga sammanträffanden
wow
Vrillon
Spielbergs filmer (50 år emellan, under tider när disclosure är på tapeten)

Medvetandet
Inte minst kommer man förr eller senare in på frågan om medvetandet. Även i Vrillon-budskapet från 1977 fanns där i tydliga budskap om att om mänskligheten som art ska komma vidare i evolutionen, behöver högre spiritualitet uppnås. Hos var och en, individuell resa.
Senaste tiden har forskare slitit sitt hår över medvetandet. Som kanske verkligen inte är en produkt av hjärnans biokemiska resultat, utan snarare en antenn som tappar in i en helt ny universal naturkraft : Medvetandet som en universal energi, något åt det hållet.

Fortsätt här:

Syntesen:
Min modell har hyfsat bra förklaringar inom alla dessa områden.

z Avslut. Att återigen landa i samma sak som min första fråga handlade om. Att utforska/expandera sitt inre. Landar i Medvetandet.

Vi har själva satt upp kulturella gränser att begränsa oss själva från vad vi tycks ha mer förmåga inom.

Det finns fula fiskar där ute som styr oss med järnhand. För dom vill inte att vi ska komma vidare i människan upplysning och evolution. Våra kosmiska grannar har bevakat oss sedan länge. Vinka till dom nästa gång du tittar upp mot skyn. Och vill du vinka på deras språk, lägg dig i lugn och ro i sängen slappna av och - visualisera din vinkning till dom där ute i rymnden. Dom kanske vinkar tillbaks. Kanske när du sover.

Kontakt har redan skett. Det döljs från oss. Och dom har ställt kriterum för vad vi måste uppnå för att bli med i gänget. Planetär organisering, och möjligen gobal rättvis resursbrukning samt fred. Skulle jag gissa på.

Inte konstigt miljardärer bygger underjordiska apokalypsbunkrar som om det vore rena rama modeflugan! Någon är rädd, men för vad är frågan.

Red: Redigerar klart texten. Har mycket mer att skrivba. Så saker binds ihop. Kör i omgångar.
Senast redigerad av brutenbrygga 2026-06-25 kl. 02:39. Anledning: Utveckla stycken
Citera
2026-06-25, 13:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ja det är väldigt troligt att du har hittat sanningen i din skitiga etta där du bränt sönder din hjärna med att maniskt titta på skrikiga hemsidor med många blinkande ikoner, och Youtubekanaler med galna stollar.

Jag är helt övertygad!
Citera
2026-06-26, 04:21
Medlem
brutenbryggas avatar
Det här blev inge bra. Hann inte skriva klart men råkade starta tråden. Tråden kan tas bort. Så gör jag en ny nån gång istället. Släng
Citera
2026-06-29, 19:55
Medlem
brutenbryggas avatar
Eftersom tråden inte kastats i papperskorgen så kan jag lika gärna passa på att flika in en mycket intressant och relevant länk för den som är intresserad av delen att människan förr i tiden i religösa skrifter försökt beskriva högteknologiska flygande objekt, men var tvungna att använda sin tids förståelse och spåkbruk. En av de punker jag skrev om i den här röriga usla trådstarten.

Mauro Biglino har jobbat för Vatikanen och översatt Bibeln från hebreiska, han fick sparken för att han rent av talade klarspråk av sina översättningar. Det tyckte inte hans kollegor om tydligen.

Videon är 1 tim 20 min lång och han hankar sig fram i ett långsamt tempo pga engelskan i intervjun, men här är en snubbe som man bokstavligen kan se blixtar skjuta ut från hans huvud när han tänker, för att förklara på sitt sätt. Han gav ut 17 böcker med tydligen. Så för den som har orken och tiden att suga in vad han säger, hur han tänker på saken, rekommenderas denna videon skarpt!

https://www.youtube.com/watch?v=1FbfuISVC5M&t=4s

Hela videon är intressant, men just vid 53 min ca gör han dessa kopplingar.
Citera
2026-06-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Eftersom tråden inte kastats i papperskorgen så kan jag lika gärna passa på att flika in en mycket intressant och relevant länk för den som är intresserad av delen att människan förr i tiden i religösa skrifter försökt beskriva högteknologiska flygande objekt, men var tvungna att använda sin tids förståelse och spåkbruk. En av de punker jag skrev om i den här röriga usla trådstarten.

Mauro Biglino har jobbat för Vatikanen och översatt Bibeln från hebreiska, han fick sparken för att han rent av talade klarspråk av sina översättningar. Det tyckte inte hans kollegor om tydligen.

Videon är 1 tim 20 min lång och han hankar sig fram i ett långsamt tempo pga engelskan i intervjun, men här är en snubbe som man bokstavligen kan se blixtar skjuta ut från hans huvud när han tänker, för att förklara på sitt sätt. Han gav ut 17 böcker med tydligen. Så för den som har orken och tiden att suga in vad han säger, hur han tänker på saken, rekommenderas denna videon skarpt!

https://www.youtube.com/watch?v=1FbfuISVC5M&t=4s

Hela videon är intressant, men just vid 53 min ca gör han dessa kopplingar.

Känns mest som klassisk bullshit.

Att han kan hebreiska betyder inte att hans slutsatser stämmer. Nästan alla andra forskare som också kan hebreiska sågar hans tolkningar, eftersom han gör enorma logiska hopp från "så här kan ordet översättas" till "alltså var det flygande högteknologi".

Och den där "han fick sparken av Vatikanen för att han berättade sanningen" dyker upp i varenda konspirationsteori. Finns det några faktiska bevis för det, eller bygger det bara på hans egen historia?
Citera
2026-06-29, 20:44
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av golarskjutare
Känns mest som klassisk bullshit.

Att han kan hebreiska betyder inte att hans slutsatser stämmer. Nästan alla andra forskare som också kan hebreiska sågar hans tolkningar, eftersom han gör enorma logiska hopp från "så här kan ordet översättas" till "alltså var det flygande högteknologi".

Och den där "han fick sparken av Vatikanen för att han berättade sanningen" dyker upp i varenda konspirationsteori. Finns det några faktiska bevis för det, eller bygger det bara på hans egen historia?

Kan vara bullshit, han gillar ju att skriva böcker, en vanligt förekommande egenskap inom hela UFOlogin och (inom religion gillar man att läsa böcker).

Hans sätt att tolka hebreiskan och hur skapar en egen lins att tolka gamla skrifter, ger dock en väldigt spännande och enligt mig faktiskt logisk och möjligen äkta förklaring av verkligheten och människans historia. Det han är inne på är att människan gjorde gigantiska evolutionära hopp, rent onaturligt på så kort tid, och att vi därmed är resultatet av genmainpulativa insatser från en "annan varelse". Denna varelse beskrivs som Elohim, och enligt han fanns det mer än en sådan, som härskade över jorden liksom olika nationer än idag. De skapade oss från tex homo erectus för att dom behövde en slav-ras. En varelse intelligent nog att kunna ta order och utföra uppgifter. Tydligen finns det jäkla massa kopplingar till Orion som stjärnkonstellation mellan många olika religioner genom tiderna också.

Varför dessa härskare inte finns kvar idag, är antingen för att de blev oense själva och försökte ta död på varandra. En annan hyoptes var att Elohim var klara med sina syften och lämnade över jorden att härskas av människan som blivit "tillräckligt" smart och kapabel.

Vad jag finner extra spännande i detta är att det bakar in en eventuell förklaring till stora mysterium av spåren från tidigare civilisationer. Pyramiderna i Egypten tex. Kanske även andra storslagna stenbyggen som Maya mm. Det här blir en fullt fungerade hypotes varför det står storslagna oförklarliga monument i enorm skala lite här och där på jorden. Det är resterna från tiden när dessa Elohim styrde här på jorden, och vi var ett slavfolk.

Han är även inne på i videon att Biblen är mer än en historisk bok, den är ett ramverk för hur mänskligheten ska styras - genom ett beroendesystem av pengar, lagar mm som ett helt kontrollverktyg. Och ser man på hur världen ser ut idag, synkar det ganska väl med dagens kaotiska värld. Kanske har Bibeln som maktverktyg fållat in oss i denna struktur och världsordning. Sedan har vi glömt dess ursprung och den tydliga kopplingen, idag, då religion och kyrkan har tappat fotfäste för en mer finans och vetenskapligt styrd värld.

- Varför är Bibeln och religion en så stor sak genom vår historia, om det bara var rena fantasier som präster hittade på? Finns det således ingenting som är sant, tror du, i historiska skrifter?
- Kopplingen till dagens största UFO-disclosure-försök genom tiderna gör att man inte behöver känna sig som en dåre, om man föreställer sig att vi faktiskt har komsmiska grannar. En näringskedja som är mycket större än den lilla värld vi har fått lära oss om, ännu. Att detta faktiskt kan vara på det viset och har beskrivits så bra som möjligt, i religions-skrifter och historiskt material. Det är inte en så dum och ologisk sak att våga fundera över, tycker jag.
Citera
2026-06-29, 21:01
Medlem
brutenbryggas avatar
Vidare för den som inte orkar se videon, menar Mauro att dagens moderna version av Bibeln är ett många gånger om redigerat material, där dess ursprungliga innehåll förvrängts och vinklats efter modernare tiders behov och önskeriktning att sammanfläta religionsuppfattningar till en sammanhållen enhet. Alltså att bibeln är ett ihopsnickrat konstbygge, där man tagit lite vad man vill och lämnar annat ute. Efter egna syften och ideal.

Hans fokus har varit att tolka de urgamla texterna rakt av, utan senare tiders förklaringar av diverse begrepp. Så en renodlad rå ordagran översättning av gamla texter, gör att han landat i dessa slutsatser, som enligt honom gjorde att han fick sparken. Ska man tro på hans kompetens? Hur som helst är det ju en ren självklarhet att religösa texter har klippts och klistrats och omtolkats och omriktats genom tiderna. Räcker med att en kung hade stor makt, eller en gång i tiden när kyrkan var riktigt mäktig, så var det fritt fram att beordna en "omskrivning" som passade dåtidens "elit" lite bättre.

Därför finner jag Mauros direkta ordagranna föreståelse av de mest ursprungliga materialen extra intressant. För den versionen har vi inte fått höra lika ofta, förrän nu.
Citera
2026-06-29, 21:41
Medlem
brutenbryggas avatar
Egyptens monument och granit-arbeten är ännu ett stort mysterium. Forskarsahället har envist hållit frast vid att det som finns där var genomförbart med simla verktyg som koppar, trä och hårda stenverktyg. Den bilden har blivit starkt utmanad på senare år. Fler och fler undersökningar och tester görs, som pekar åt ett och samma håll. Ju äldre sten-arbetet är, desto mer exakt och högteknologiskt tycks det vara.

Det innebär att det snart kommer vara vedertaget även inom vår tids gudomliga sanning - vetenskapen - bekräftar att detta bara kan ha skapats genom tillgång till teknologiska verktyg. Diamantslipar, vibrationsskärning, eller kanske laser/plasma. Tydligen har man även analysera bergsgrunden neråt i förväg för att välja ut en smartast linje att påbörja skärningsarbeten, för att undvika tex extra hårda ådror eller extra fragila delar. Detta kunde man tydligen få reda på också, innan en av världens hårdaste stenar började skäras upp som en vaniljglass. Detta är bara en tidsfråga innan forskare hinner skriva och peer reviewa alla sina forskningsstudier på saken, och detta blir etablerat som konsensus.

Så för att vara lite framsynt, kan vi redan nu ställa oss frågan - Hur hade människan tillgång till dessa verktyg och teknologi för flera tusen år sedan i Egypten? Och en följdfråga, hur pass högteknologiska civilisationer har förekommit före oss genom historien? Och en tredje följdfråga, var det en människan som tillhandahöll med dessa verktyg, eller fick vi "hjälp från ovan"......
Senast redigerad av brutenbrygga 2026-06-29 kl. 21:46.
Citera
2026-06-29, 22:12
Medlem
brutenbryggas avatar
Vidare närmar vi oss point of no return gällande kumulativa forsknings-data på Mars som alla sammantaget lägger pusselbitar till en logisk helhet. Det har funnits liv på mars. Vi talar om mikroorganismer, för det är den enda spår som kanske finns kvar eller som åtminstone är möjliga att upptäcka med Curisosity och dess datainsamlings-möjligheter.

Forskarvärlden inom astronomi börjar klia sig hårdare och hårdare i huvudet på senare tid. De korsar olika typer av undersökningar, sattelitdata, skanningar av ytan och tester av faktiskt ytmaterial, med var tydliga spår av tidigare vattenmasssor på Mars yta har funnits, där finns också spår av vad vi vet är jordens byggstenar här hos oss.

Tåls att tänka på. Finner vi bevis för liv på Mars kan det lika gärna vara = Liv finns överallt.
Citera
2026-06-29, 22:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
TS, är du vaccinerad?
Citera
2026-06-29, 22:34
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
TS, är du vaccinerad?

Om du tillför något som hör till tråden kan jag svara på den frågan, men bollen ligger hos dig först.
Citera
2026-06-29, 23:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Om du tillför något som hör till tråden kan jag svara på den frågan, men bollen ligger hos dig först.
Som jag ser det är det extremt osannolikt att någon form av aliens skulle besöka jorden, någonsin.

Vi har inte sett några tecken på att det existerar något mer intelligent liv i vår galax. Eftersom det finns många biljoner planeter finns det väl en viss sannolikhet för att det kan finnas liv på andra planeter men troligtvis är intelligent liv mycket ovanligt. Kanske finns det på några andra planeter men dessa kan ju finnas på andra sidan galaxen, tusentals ljusår från oss. Vintergatan har en diameter på ca 100 000 ljusår. Det är inte troligt att något biologiskt liv kan resa så långt att de kan besöka oss. Det skulle ju ta många generationer, civilisationer t.o.m. bara i resväg.

Om någon alien civilisation utforskar galaxen då kommer de göra det med drönare/robotar. Men då är det ju troligt att de har tillräckligt mycket att utforska runt sina närmaste hundratals ljusår. De har ingen anledning att resa 5000 eller 30 000 ljusår. Om de har såpass avancerad teknik då kan de rädda sin egen planet och utöka sin civilisation till sitt solsystem och de närmsta stjärnorna. Om de mot all förmodan ändå skulle expandera ända hit kommer du inte se några enstaka UFO:n. De kommer givetvis ha teknik för att gömma sig från oss om de vill rekognisera här. Om de skulle kolonisera oss har vi ingen möjlighet att försvara oss, då kommer vi garanterat att dö, troligen innan vi har förstått vad som händer. Så det är inget du ska hoppas på. Om vi faktiskt skulle upptäcka en UFO-flotta då är det över för oss inom några dagar.

Men det verkar ju onödigt dumt att starta krig mot oss när det säkert finns många andra planeter utan något militärt försvar, där det kanske bara finns växter och kanske primitiva djur. Det är sannolikt att det finns många fler sådana planeter än planeter med intelligent varelser med ett militärt försvar. Rent evolutionärt verkar det ju inte som att hög intelligens är nödvändigt för de flesta djur om du tänker på hur många arter som finns på jorden som inte är intelligenta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in