2026-06-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Nja, hade det varit för typ ett år sedan hade jag gett dig rätt. Men bara i år har jag läst ett tiotal trådar som startat typ som den här, där folk blivit både anhållna och häktade för att det sedan konstateras att det var helt naturliga orsaker bakom dödsfallet. Faktum är att jag själv har skapat minst tre sådana trådar, polisen skriker varg och häktar, sen rinner allt ut i sanden.

En kille gick hem till sin tjej och hittade henne hängandes från taket, han var helt oskyldig till något som helst annat än att bara ha hittat henne - ändå blev han häktad i flera veckor. Finns en tråd om det, undrar fan om inte det var i trakterna av Askersund det med.
Och så hade vi det misstänkta mordet i Örebro för en månad sedan. Killen blev gripen och sedan släppt
Citera
2026-06-25, 11:03
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OkWao1/askersund-kvinna-skaligen-misstankt-for-mord

Citat:
– Det finns oklara omständigheter att vi behöver utreda händelsen som ett grovt brott, sa polisens presstalesperson Sara Fritz då.

Nu bekräftar åklagare Clara Åbyhammar för SVT att det hela rubriceras som mord, och att en kvinna är skäligen misstänkt, vilket är den lägre misstankegraden.
Senast redigerad av mawes 2026-06-25 kl. 11:14.
Citera
2026-06-25, 11:05
Medlem
Nu har polisen fått ut med att det bara är skälig misstanke dvs den lägre misstankegraden. Gissar att hon släps när obduktion är klar.
Citera
2026-06-25, 11:10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Och så hade vi det misstänkta mordet i Örebro för en månad sedan. Killen blev gripen och sedan släppt

Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Nu har polisen fått ut med att det bara är skälig misstanke dvs den lägre misstankegraden. Gissar att hon släps när obduktion är klar.

Dessa okynnesanhållanden måste upphöra, de är ett gissel för oss Flashbackare!
Citera
2026-06-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Känns lite onödigt att skriva ut namnet eftersom GM från det fallet, så vitt jag vet, skött sig efter fängelsevistelsen men här har du en tråd om det ärendet:

(FB) Dubbelmord i nv skåne? På Sölve Svensson och Irene Saldert (2007-03-06)

Notera dock att jag inte har kontrollerat om den personen ens bor kvar i Askesund än idag och förmodligen har han inget med det aktuella fallet att göra, men när andra här nämnde något om styckmord och Askersund kom jag osökt att tänka på GM från det tidigare fallet.

EDIT: Ser nu i den andra tråden att han tycks ha flyttat från Askesund till någon by lite längre norrut.

Han bor numera i Östansjö och lever ett skötsamtå liv och har skött sig sedan sitt straff och bör lämnas ifred.
Citera
2026-06-25, 13:24
Medlem
Ett anhållande innebär ju att polis och åklagare har skälig misstanke om brott, så jag ser inget okynne i det.

Citat:
Dessa okynnesanhållanden måste upphöra, de är ett gissel för oss Flashbackare!
Citera
2026-06-25, 13:26
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorodu
Ett anhållande innebär ju att polis och åklagare har skälig misstanke om brott, så jag ser inget okynne i det.

Det borde inte vara skälig misstanke bara för att någon dött utanför hospice.

Men mitt inlägg var skämtsamt menat, och i just detta fallet finns ju en del oklarheter kring när de försvann så här är det säkert befogat.
Citera
2026-06-25, 13:36
Medlem
Om målet inte läggs ner utan misstankegraden höjs, är målnummer i Örebro tingsrätt B 4486-26.
Citera
2026-06-25, 13:47
Medlem
Vet inte om missat något här. Om mannen hastigt avlidit eller råkat utför en olycka så tycker jag det är märkligt att hon inte slagit larm. Men som sagt jag kan ha missat information.
Citera
2026-06-25, 13:51
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
Vet inte om missat något här. Om mannen hastigt avlidit eller råkat utför en olycka så tycker jag det är märkligt att hon inte slagit larm. Men som sagt jag kan ha missat information.

Ja, en hel del som är skumt. Bägge deras mobiler var avslagna, kan de åkt i sjön? Men hur fick då räddningstjänsten kontakt med dem? Antar att det är en dåligt skriven artikel, den är svår att följa tycker jag.
Citera
2026-06-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firzan
I och med att en person (sannolikt kvinnan som var med) är frihetsberövad som misstänkt för mord så tror jag att de flesta scenarion av typen gasläcka, sjukdomsanfall osv är strukna.

Någon som vet något om offer/ MGM? Namn? Hemort?

Jag har starka källor på att mannen och kvinnan skulle gifta sig inom en väldigt snar framtid. Dom ska heller inte ha varit ett par alltför länge. Mannen är bosatt strax norr om Askersund på landet i ett litet hus. (gissningsvis är ju även kvinnan bosatt där men det är inget jag kan skriva i sten). Än så länge har jag inte hört från någon i byn exakt vilka det rör sig om. Men det lär ju komma ut nu i dagarna
Citera
2026-06-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ja, en hel del som är skumt. Bägge deras mobiler var avslagna, kan de åkt i sjön? Men hur fick då räddningstjänsten kontakt med dem? Antar att det är en dåligt skriven artikel, den är svår att följa tycker jag.
Ja det där med mobilerna är skumt. Precis hur kunde dom få kontakt med dem? Tror som du är en dålig skriven artikel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in