Citat:
Ursprungligen postat av
mansen66
Jag har gång på gång hört här på forumet att JO har kritiserat polisen och sagt att en muskulös fysik i sig inte räcker som grund för skälig misstanke om dopningsbrott. Och det verkar stämma. JO:s uppfattning tycks vara att det måste finnas mer än bara stora axlar och synliga ådror. Det måste finnas ytterligare omständigheter eller indicier som stärker misstanken.
Men det som förbryllar mig är den praktiska betydelsen av detta.
För den dag du faktiskt står där på gymmet hjälper det dig inte särskilt mycket. Du kan inte stoppa ett ingripande genom att hänvisa till JO. Du kan inte säga att du vill ha en advokat och därmed få allt att pausas. Polisen fattar beslutet där och då utifrån sin egen bedömning. Om de anser att skälig misstanke föreligger kommer åtgärderna att genomföras.
JO:s kritik verkar bli relevant först efteråt.
Om någon anser att polisen agerat felaktigt kan saken granskas och polisen kan få kritik för hur myndighetsutövningen gått till. Men det här är inte USA. Ett senare JO-beslut får inte ett urinprov att försvinna. Det får inte ett beslag att upphöra att existera. Ärendet fortsätter ändå.
Så som jag förstår det öppnar JO:s uttalanden främst för möjligheten att i efterhand kritisera polisens agerande, inte för att stoppa ingripandet när det sker.
Har jag förstått det rätt eller missar jag någon viktig praktisk konsekvens?
Ja JO handlar i princip enbart om kritik i efterhand.
JOs beslut är heller inte rättsligt bindande, så bara för att JO säger att det är fel av polisen att göra en viss sak så betyder inte det att polisen måste följa JOs beslut, det har ingen rättslig verkan.
Så du har 100% rätt att JOs åsikt att en muskulös fysik i sig inte räcker som grund för skälig misstanke om dopningsbrott inte har någon som helst påverkan i ett aktuellt fall.
På sin höjd kan det få polisen att ändra sina rutiner, men det är inte säkert heller eftersom polisen inte har någon skyldighet att rätta sig efter JOs beslut.
JO har dock också rätt att åtala för t.ex. tjänstefel(det är inte tjänstefel att gå emot JO-beslut). Men det är något de extremt sällan gör.