2026-06-25, 15:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Hur uppstår dem? På magiskt vis?

De sociala konsekvenserna uppstår genom att andra människor reagerar på vad du gjort. Om du våldtar någon tolvåriga dotter uppstår sociala konsekvenser för dig när människor får reda på det och reagerar intellektuellt och känslomässigt.

Citat:
Nej, det kallas för förtal.

Kallas, ja, i ett samhälle som vårt som skyddar förbrytare på deras offers bekostnad. Normala och sanna och nödvändiga yttranden kallas förtal. Något Åkesson borde rikta in sig på och ändra lagarna för förtal istället för att införa statliga register.

Citat:
Nej, det är endast den förorättade som kan "förlåta". "En andra chans" kan rimligen enbart ges av någon man sökt förtroende hos och har en relation till – Det vill säga, inte någon abstrakt "allmänhet" full av främmande människor. Det finns ingenting i lagboken som stipulerar något om att "ge sig på medmänniskor".

Det är vad du gör när du begår brott mot dem.

Citat:
Känslomässigt är det er sak i egenskap av vänner och anhöriga. Juridiskt är det rättsstatens sak.

Ja, de juridiska konsekvenserna är rättsstatens sak. Det är ingen juridisk konsekvens och inget straff att folk ser dig som en våldtäktsman och behandlar dig som en sådan och upplyser varandra om att du är en, till varandra och via en fri press. Det är alltså inte rättstatens sak att reglera i ett fritt och demokratiskt samhälle.

Brottet avtjänas och du har då gäldat din skuld till rättsstaten. Det ger ingen rätt att bestämma vad människor skall tycka, tänka och uttrycka om dig. Det är helt skilda saker.

Citat:
Det är ingen "angelägenhet". Det är en enskild händelse som inte angår någon utöver de inblandade.

Ogärningsmäns önskedröm. Jodå, våldtar du en av byns flickor är det hela byns befolknings angelägenhet. Om du spöar på din fru angår det mig som granne. Men många skurkar tänker så som du och vill ha sina brott mot andra till en privat angelägenhet, ett slags affär strikt emellan gärningsman och offer.

Citat:
Det handlar inte om mig eller min förståelse. Det handlar om att du använder en filosofisk princip om "samhällets angelägenhet" för att rättfärdiga att utdela konsekvenser och förtala människor. Med den logiken är det i högsta grad samhällets angelägenhet att stoppa dig när du försöker att sätta dig över rättsstaten.

Rättsstaten har ingen rätt att diktera vad människor skall tycka och uttala om dömda brottslingar och därför borde Åkesson rikta in sig på att förändra det läget istället för att dilla om statliga register.

Citat:
Brottet angår samhället i den utsträckning som är nödvändig för att lagföra en individ. När rättsprocessen är över angår brottet ingen utöver de direkt inblandade. Det finns ingen utöver staten som har mandat att utdela konsekvenser. Om du försöker utdela konsekvenser är det du som behöver förklara dig.

Därutöver står du för den ultimata ironin när du pratar om att "sköta sitt".

Ja, det är som sagt en våldsmans moral och tankesätt. Når du begår ett brott begår du det mot brottsoffret men också mot samhället i stort och dess medborgare. Det är inte privatsak som tillhör ditt privatlivs helgd att gå begå brott utan att få kritik för det och utan att människor talar det och fördömer dig.

Din inställning visar mycket tydligt vems intressen nuvarande lagstiftning går. Brottslingen som vill kunna begå nya brott i skydd av anonymitet.
Citera
2026-06-25, 15:47
Medlem
barkeepers avatar
Något måste ju göras åt pedofilerna. Att tvinga samhället att ovetandes vara med och rehabilitera dom är ju bara en bra idé om rehabiliteringen verkligen fungerar.

Jag anser att pedofiler har förverkat sin rätt att leva bland resten av oss. Sätt dom endera på en ä någonstans, eller avrätta dom.

Tills det är löst är en karta bra.
Citera
2026-06-25, 15:53
Medlem
Mest pedofiler finns det ju i SD-leden, kanske inte blir så populärt som han tror.
Citera
2026-06-25, 16:35
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Mest pedofiler finns det ju i SD-leden, kanske inte blir så populärt som han tror.

De där är ju något som en del kläcker ut sig då och då, men finns det några belägg för det? Bland heter det ju att det är centern, ibland liberalerna, som har flest. Men visst är det så att pedofiler kommer i alla möjliga skepnader?
Citera
2026-06-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Problemet, eller ett av problemen, är att begreppet "pedofili" i vanlig ordning används slentrianmässigt. Jag har ytterst svårt att tro att vad som egentligen föreslås är något offentligt register över personer som lider av den ena eller andra psykiska störningen. Snarare efterfrågas förmodligen ett register över sexualbrottslingar men i vanlig ordning har man noll koll på vilka begrepp man använder.

Oavsett vad det handlar om är dock frågan vad för syfte ett sådant register är tänkt att fylla. Om tanken är att föräldrar ska kunna varna sina barn för brottslingar i närområdet blir det dels märkligt att endast en viss specifik typ av brottslingar ska registreras dels skulle det kunna bli direkt kontraproduktivt om folk tar för givet att alla i närområdet som inte förekommer i det aktuella registret är ofarliga.

Min tanke är att det kanske finns mer produktiva åtgärder att ta till om man nu vill skydda barn från notoriska återfallsförbrytare. Kanske skulle det i sådana fall vara bra med en ny slags "förvaringsbestämmelse", lite i stil med den särskilda utskrivningsprövningen som finns inom rättspsykiatrin men för brottslingar som bedöms som för friska för att dömas till rättspsykiatrisk vård.
Det ena utesluter det andra... Bara för att det finns ett register över alla sexualbrottsdömda så innebär det inte att barn plötsligt torde agera som om alla är ofarliga... Och de flesta som begår sexualbrott mot barn är återfallsförbrytare... Så dessa är viktiga att hålla koll på.
Citera
2026-06-25, 21:29
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Det ena utesluter det andra... Bara för att det finns ett register över alla sexualbrottsdömda så innebär det inte att barn plötsligt torde agera som om alla är ofarliga... Och de flesta som begår sexualbrott mot barn är återfallsförbrytare... Så dessa är viktiga att hålla koll på.

Nej, självfallet bör man informera barn om att vara försiktiga rent generellt, men med det sagt finns det likväl en risk att ett register av det här slaget invaggar en del i en falsk trygghet.

Sedan vet jag inte riktigt om det stämmer att de flesta som begår sexualbrott mot barn är återfallsförbrytare. Man får ha i åtanke att "barn" är ett ganska brett begrepp rent juridiskt och att det finns väldigt olika typer av gärningsmän. Personer som faktiskt lider av någon psykisk störning och begår övergrepp torde ha hög återfallsrisk och om den är så hög att de löpande utgör en reell fara för andra kanske det behövs mer handfasta åtgärder än ett register, exempelvis tvångsmedicinering eller någon form av utskrivningsprövning. Det är dock endast en del av samtliga gärningsmän som faller inom den den kategorin.

Exakt vad det aktuella förslaget avser är hur som helst oklart, förmodligen just för att det bara är valfläsk och inte speciellt genomtänkt.
Citera
2026-06-25, 21:33
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Yttrandefrihet är grundläggande för demokratin. Utan yttrandefrihet ingen demokrati.

Ja, men du kallar denna frihet för en rättighet, alltså något som monarken/diktatorn/riksdagen ger åt folket. Så är inte fallet. Överheten kan bara förbjuda naturliga yttranden. Och det gör man ju.
Citera
2026-06-26, 13:53
Medlem
Citat:
Nej, självfallet bör man informera barn om att vara försiktiga rent generellt, men med det sagt finns det likväl en risk att ett register av det här slaget invaggar en del i en falsk trygghet.

Sedan vet jag inte riktigt om det stämmer att de flesta som begår sexualbrott mot barn är återfallsförbrytare. Man får ha i åtanke att "barn" är ett ganska brett begrepp rent juridiskt och att det finns väldigt olika typer av gärningsmän. Personer som faktiskt lider av någon psykisk störning och begår övergrepp torde ha hög återfallsrisk och om den är så hög att de löpande utgör en reell fara för andra kanske det behövs mer handfasta åtgärder än ett register, exempelvis tvångsmedicinering eller någon form av utskrivningsprövning. Det är dock endast en del av samtliga gärningsmän som faller inom den den kategorin.

Exakt vad det aktuella förslaget avser är hur som helst oklart, förmodligen just för att det bara är valfläsk och inte speciellt genomtänkt.
En signifikant siffra påvisar att framförallt män som begår sexualbrott mot unga pojkar är starka återfallsförbrytare (kanske så mycket som 32%)... Ha dessutom i åtanke att denna siffra inte inkluderar mörkertalet, för det är generellt svårt att bli dömd för sexualbrott mot barn även i andra länder.

Men okej då! Uttryckte mig slapphänt! Inte nödvändigtvis de flesta (> 50%) som begår sexualbrott mot barn är återfallsförbrytare... Men siffran kanske inte är så långt ifrån framförallt angående gruppen ovan.
Citera
2026-06-26, 14:54
Medlem
Turkmostafas avatar
Nä detta var inte ett bra förslag
Citera
2026-06-26, 21:51
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
En signifikant siffra påvisar att framförallt män som begår sexualbrott mot unga pojkar är starka återfallsförbrytare (kanske så mycket som 32%)... Ha dessutom i åtanke att denna siffra inte inkluderar mörkertalet, för det är generellt svårt att bli dömd för sexualbrott mot barn även i andra länder.

Men okej då! Uttryckte mig slapphänt! Inte nödvändigtvis de flesta (> 50%) som begår sexualbrott mot barn är återfallsförbrytare... Men siffran kanske inte är så långt ifrån framförallt angående gruppen ovan.

Det är inte så att jag misstror dig men varifrån kommer siffrorna du hänvisar till? Jag har tyvärr svårt att hitta tillförlitlig statistik avseende just sexualbrott mot barn. Siffror avseende sexualbrott rent generellt finns men där är tycks återfallsrisken vara längre.

Personligen kan jag tänka mig att återfallsrisken även beror väldigt mycket på vilken typ av gärningsman och vilken typ av brott man talar om. Exempelvis torde personer som begår sexualbrott mot helt främmande personer ha en högre återfallsrisk då dessa inte sällan har ett tvångsmässigt beteende.

När det gäller det specifika registret som tråden handlar om skulle det fortfarande behövs mer information. Vad exakt ska krävas för någon att hamna i registret? Ska de som hamnar i registret förbli där för all framtid? Vilken information är det tänkt att registret ska innehålla? Vad är det tänkta syftet med registret?
Citera
2026-06-27, 00:59
Medlem
Kan vi införa ett SD-register så att jag vet vilka av mina grannar som någon gång röstat SD?
Citera
2026-06-27, 01:31
Medlem
Citat:
Det är inte så att jag misstror dig men varifrån kommer siffrorna du hänvisar till? Jag har tyvärr svårt att hitta tillförlitlig statistik avseende just sexualbrott mot barn. Siffror avseende sexualbrott rent generellt finns men där är tycks återfallsrisken vara längre.

Personligen kan jag tänka mig att återfallsrisken även beror väldigt mycket på vilken typ av gärningsman och vilken typ av brott man talar om. Exempelvis torde personer som begår sexualbrott mot helt främmande personer ha en högre återfallsrisk då dessa inte sällan har ett tvångsmässigt beteende.

När det gäller det specifika registret som tråden handlar om skulle det fortfarande behövs mer information. Vad exakt ska krävas för någon att hamna i registret? Ska de som hamnar i registret förbli där för all framtid? Vilken information är det tänkt att registret ska innehålla? Vad är det tänkta syftet med registret?
Public Safety Canada & Dr. R. Karl Hanson, ​The Hanson & Bussière Meta-Analysis och U.S. Department of Justice (SMART Office).

Trots att man kan anta att personer gör detta, så anger jag även att jag verkligen tänker på min egen erfarenhet...

Dumpen har ju dessutom publicerat väldigt mycket material som svenska staten aldrig hade gjort!

Återfallsrisken för de gärningsmännen som ger sig på främlingar är högre men den är fortfarande hög generellt.

Ja man kan ifrågasätta med avseende på etik och vetenskap vad som är rimligt... Att i en viss situation smeka en minderårig tjej på låret borde kanske inte leda till en livslång prick i ett sådan register... Men att förgripa sig på barn är ett ypperligt allvarligt brott. Blev själv någorlunda utsatt och nära att bli utsatt på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in