Citat:
Ursprungligen postat av
hennevilljagknulla
Jag har sysslat med en del dåliga saker online i mina yngre dagar och aldrig åkt fast.
Jag körde i princip endast vpn, inget mer.
Nu var det en bra VPN som inte ger ut info till myndigheter vad det verkar men ändå, bara vpn ska inte vara 100% säkert.
Kollar på svt2 just nu och några riktigt bra hackare åkte fast i samband med wikileaks.
Hur lyckas dom åka fast om dom nu är så bra på hacka och datorer?
Hade jag velat va väldigt säker så hade jag satt upp ett long range wifi som räcker typ 500m mitt inne i stan så jag sitter 500m från själva routern.
När polisen då får tag i routerns/mitt riktiga ip så komer dom slå in dörren där routern finns medans jag sitter 500m därifrån.
Eller varför inte ha mobilt bredband bara så man har med sig routern där man är?
För mig låter det som en dålig ide ftersom dom lär kunna spåra signalen från routern.
Hur hade ni gjort för att inte åka fast?
dina ip-nummer, mac-adresser, imei-nummer, o lite till går att samköra,
Du lämnar små digitala spår överallt som sparas i en bank ett tag (datalagring).
Har du köpt en router, mobil pinne, platta, bärbardator, alla har sina egna nummer och
kan kopplas till ett betalkort, du har ett mobilnummer som kan spåras, (det ska tankas)
alla dessa antenner på skorstenar och tak med några hundra meters mellanrum går det
att pejla in signaler, operativsystemet på datorn lämnar spår i det dolda,
finns säkert mer att rabbla upp men när du tagit dig förbi alla dessa tänkbara scenarier
är det en bit på vägen.
Förutom programvaran, utrustning/hårdvara för att hacka så är det kunskap. Jag vet en kille
som ville testa lite för skojs skull, inget allvarligt men han åkte dit eller blev tagen för intrång,
det var ganska längesedan och innan vpn fanns. Han hade loggat in på ett offentligt nätverk
i centrum på stan, inte så genomtänkt från början i efterhand men hanskulle ju bara testa.
Ett annat exempel här, att någon som skickade ett utpressningsbrev till en rik företagare,
utpressaren åkte dit till slut. Han hade skrivit brevet på sin vanliga skrivare hemma och
hanterat allt varsamt och med engångshandskar så inga fingeravtryck fanns, inget dna
heller.
Han blev spårad då polisteknikerna scannade pappret som han skrivit på och såg skrivarens
dolda avtryck, det dolda avtrycket gjorde att skrivaren kunde spåras till en butik tack vare
ett serienummer som en viss kund hade köpt med sitt betalkort, de fick även fram vilket
fabrikat pappret var av, sedan började bitarna falla på plats för polisen och med lite span
mm så tog dom utpressaren.