Igår, 10:22
Medlem
Alla kan åka fast handlar bara hur gärna myndigheterna vill åt en. Gör man småsaker så läggsinga resurser på att nå dig. Men om du är på nivå det handlar om rikets säkerhet så kommer de åt en oavsett hur försiktig man är. Vist sitter. Man I Ryssland, Sydkorea eller typ Kina är det ju föga de kan göra åt en...
Citera
Igår, 11:00
Medlem
Kort svar: de blir lata och bekväma med tiden och får en falsk känsla av säkerhet. Samma fenomen som gör att folk åker fast för droger eller skadar sig och dör av klantiga misstag när de gör saker de gjort tusentals gånger förr.

Alla är supernoga med säkerhet första gångerna men när du gjort något 1000 ggr och inget hänt så är det lätt att tänka att man tummar lite på säkerheten för bekvämligheten. Säkerhet står ju ofta i motsats till smidighet, bekvämlighet och snabbhet.

Några få har bara extrem otur.
Citera
Igår, 11:41
Medlem
De finns hackare som hackar hackare.
Citera
Igår, 13:22
Medlem
Sockerssons avatar
Det är väl inte konstigare än att det bara är de som åkt fast man hör talas om. Samma som med brottslingar i allmänhet. De som är klyftiga nog att hålla sig undan syns och hörs inte.
Citera
Igår, 17:33
Medlem
De som inte åker fast hör du aldrig talas om. De som åker fast är oftast så kallade skript kiddies, skitungar som precis lärt sig enklare metoder för hacking men som ännu inte vet hur man skyddar sin identitet. De hackar sin skola, eller nån kommunal tjänst som helt saknar säkerhet och kan då enkelt spåras.

Det är inte svårare än en balans för hur mycket resurser nån vill lägga på att sätta fast dig, mot hur mycket tid och energi du lägger på att skydda dig själv. Sen kan du klanta till det en gång och då fallerar även det perfekta systemet du satt upp för att skydda dig själv.
Citera
Idag, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har sysslat med en del dåliga saker online i mina yngre dagar och aldrig åkt fast.
Jag körde i princip endast vpn, inget mer.
Nu var det en bra VPN som inte ger ut info till myndigheter vad det verkar men ändå, bara vpn ska inte vara 100% säkert.

Kollar på svt2 just nu och några riktigt bra hackare åkte fast i samband med wikileaks.
Hur lyckas dom åka fast om dom nu är så bra på hacka och datorer?

Hade jag velat va väldigt säker så hade jag satt upp ett long range wifi som räcker typ 500m mitt inne i stan så jag sitter 500m från själva routern.
När polisen då får tag i routerns/mitt riktiga ip så komer dom slå in dörren där routern finns medans jag sitter 500m därifrån.

Eller varför inte ha mobilt bredband bara så man har med sig routern där man är?
För mig låter det som en dålig ide ftersom dom lär kunna spåra signalen från routern.

Hur hade ni gjort för att inte åka fast?

dina ip-nummer, mac-adresser, imei-nummer, o lite till går att samköra,
Du lämnar små digitala spår överallt som sparas i en bank ett tag (datalagring).
Har du köpt en router, mobil pinne, platta, bärbardator, alla har sina egna nummer och
kan kopplas till ett betalkort, du har ett mobilnummer som kan spåras, (det ska tankas)
alla dessa antenner på skorstenar och tak med några hundra meters mellanrum går det
att pejla in signaler, operativsystemet på datorn lämnar spår i det dolda,
finns säkert mer att rabbla upp men när du tagit dig förbi alla dessa tänkbara scenarier
är det en bit på vägen.
Förutom programvaran, utrustning/hårdvara för att hacka så är det kunskap. Jag vet en kille
som ville testa lite för skojs skull, inget allvarligt men han åkte dit eller blev tagen för intrång,
det var ganska längesedan och innan vpn fanns. Han hade loggat in på ett offentligt nätverk
i centrum på stan, inte så genomtänkt från början i efterhand men hanskulle ju bara testa.

Ett annat exempel här, att någon som skickade ett utpressningsbrev till en rik företagare,
utpressaren åkte dit till slut. Han hade skrivit brevet på sin vanliga skrivare hemma och
hanterat allt varsamt och med engångshandskar så inga fingeravtryck fanns, inget dna
heller.
Han blev spårad då polisteknikerna scannade pappret som han skrivit på och såg skrivarens
dolda avtryck, det dolda avtrycket gjorde att skrivaren kunde spåras till en butik tack vare
ett serienummer som en viss kund hade köpt med sitt betalkort, de fick även fram vilket
fabrikat pappret var av, sedan började bitarna falla på plats för polisen och med lite span
mm så tog dom utpressaren.
Citera
Idag, 11:12
Medlem
Många vet inte ens vad opsec. Vet ett gäng som hade samma namn som på hf och steam ex
Citera
Idag, 15:27
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Ja det finns alltid något som kopplar dig till händelsen. Sen oftast är det små misstag som gör att man åker dit.

Man använder ett nick som man använt på ett annat ställe, du råkar logga in på en sida samtidigt som loggar, finna massa sätt att göra det. Är brottet grovt nog så finns inget sätt att vara 100% säker.

Även om inte VPN- leverantören skulle lämna ut sina loggar för att de kanske inte har några loggar. Så kan de bli tvingade att lämna ut kundregister.

Silkroad åkte ju dit för att han hade använt en mail som kunde kopplas till sig själv i begynnelsen.

Så kan man kanske betala med monero(?) på en vpn tjänst som man helt kan frihoppla sig själv som person mot så kanske det går. Men du lämnar annars alltid brödsmulor efter dig, vi är trots allt bara mänskliga och misstag kommer att göras. Du kanske kopplar upp mot vpn tjänsten hemifrån -> breadcrumb. Tor som sådant är ganska säkert, men dina misstag gör dig sårbar.

Precis som jag ser nu att VonWerede skriver.

Det kräver oherhörd kompetens för att vara helt anonym. Så gör man något tillräckligt dåligt så kommer man förmodligen använda resurser för att hitta dig. Det är däremot välidgt kostsamt så det görs ju bara vid synnerligen allvarlig brottslighet.

Därför ska man tänka så som att man alltid bara är psudoanonym, alltså att allt man görs kan spåras till en själv.
Citera
Idag, 18:44
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
dina ip-nummer, mac-adresser, imei-nummer, o lite till går att samköra,
Du lämnar små digitala spår överallt som sparas i en bank ett tag (datalagring).
Har du köpt en router, mobil pinne, platta, bärbardator, alla har sina egna nummer och
kan kopplas till ett betalkort, du har ett mobilnummer som kan spåras, (det ska tankas)
alla dessa antenner på skorstenar och tak med några hundra meters mellanrum går det
att pejla in signaler, operativsystemet på datorn lämnar spår i det dolda,
finns säkert mer att rabbla upp men när du tagit dig förbi alla dessa tänkbara scenarier
är det en bit på vägen.
Förutom programvaran, utrustning/hårdvara för att hacka så är det kunskap. Jag vet en kille
som ville testa lite för skojs skull, inget allvarligt men han åkte dit eller blev tagen för intrång,
det var ganska längesedan och innan vpn fanns. Han hade loggat in på ett offentligt nätverk
i centrum på stan, inte så genomtänkt från början i efterhand men hanskulle ju bara testa.

Ett annat exempel här, att någon som skickade ett utpressningsbrev till en rik företagare,
utpressaren åkte dit till slut. Han hade skrivit brevet på sin vanliga skrivare hemma och
hanterat allt varsamt och med engångshandskar så inga fingeravtryck fanns, inget dna
heller.
Han blev spårad då polisteknikerna scannade pappret som han skrivit på och såg skrivarens
dolda avtryck, det dolda avtrycket gjorde att skrivaren kunde spåras till en butik tack vare
ett serienummer som en viss kund hade köpt med sitt betalkort, de fick även fram vilket
fabrikat pappret var av, sedan började bitarna falla på plats för polisen och med lite span
mm så tog dom utpressaren.
Ja du verkar vara medveten om att de flesta skrivare lämnar en dold kod, denna kod brukar placeras i marginalen på det utskrivna dokumentet, allts skall man klippa ner dokumentet så att inga dolda koder finns.
Citera
Idag, 20:10
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Anacata åkte fast också-vet inte varför. också kevin mitnick
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto