2026-06-23, 16:09
Medlem
"Tillbaka från föräldraledigheten tror Romina Pourmokhtari att hon hittat svaret på Liberalernas opinionskris. ”Livspusselfeminism” ska hjälpa partiet att klara riksdagsspärren i höst. ”Det är ett väldigt allvarligt läge”, säger klimat- och miljöministern."

" Politiken ska adressera den stress och det ansvar som särskilt drabbar småbarnsföräldrar. Det handlar om konkreta problem som att få livspusslet att gå ihop med hämtningar, lämningar och hemarbete."

" En viktig del är att motverka den höga graden av utbrändhet och stressrelaterad ohälsa bland kvinnor."

" Målet är att underlätta för kvinnor att göra karriär och nå ekonomisk självständighet utan att behöva offra möjligheten att vara en närvarande förälder."

https://www.svd.se/a/ExjPXa/romina-pourmokhtari-om-liberalernas-krisande-opinionssiffror

1. Så, vad är kvinnsens bedömning på Flashback, är uttalandet en valvinnare?

2. Är detta mer av samma från L, menlösa utspel som har noll och ingen inverkan?

3. Ligger det på samma nivå som när S lanserade i Stockholm att man skulle ha butlers i tunnelbanan som tog emot tvätten från folk? "I augusti 2010 lanserade Socialdemokraterna i Stockholm ett uppmärksammat debattutspel där de föreslog att man skulle kunna lämna sin smutstvätt vid tunnelbanan."
Citera
2026-06-23, 16:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det bara kvinnor som behöver hjälp med karriär och livspussel när de har barn? Man har väl under lång tid pratat om att man ska dela på bördan med barn men nu är det tydligen bara kvinnan som får problem av det.

L borde ge upp och släppa allt vad politik är och självdö.
Citera
2026-06-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det bara kvinnor som behöver hjälp med karriär och livspussel när de har barn? Man har väl under lång tid pratat om att man ska dela på bördan med barn men nu är det tydligen bara kvinnan som får problem av det.

L borde ge upp och släppa allt vad politik är och självdö.
Busch föreslog att föräldrarna borde själva få bestämma om hur dagarna ska fördelas, d.v.s. inga obligatoriska pappamånader.

"Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch har föreslagit att de tre öronmärkta månaderna i föräldraförsäkringen, ofta kallade "pappamånaderna", ska avskaffas. Förslaget presenterades under våren 2026 inför valet och motiveras med att familjerna själva ska få bestämma hur föräldraledigheten fördelas."

Så, det kommer i sådana fall att bli tvenne skilda synvinklar på detta efter valet OM L ens överlever. Men, jag tror inte Busch behöver oroa sig över den delen, mer är hur gapet till oppositionen ska klara sig och givet Pour Moi:s förslag blir det svårare när L inte klarar av sin egen bit.
Citera
2026-06-23, 16:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Busch föreslog att föräldrarna borde själva få bestämma om hur dagarna ska fördelas, d.v.s. inga obligatoriska pappamånader.

"Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch har föreslagit att de tre öronmärkta månaderna i föräldraförsäkringen, ofta kallade "pappamånaderna", ska avskaffas. Förslaget presenterades under våren 2026 inför valet och motiveras med att familjerna själva ska få bestämma hur föräldraledigheten fördelas."

Så, det kommer i sådana fall att bli tvenne skilda synvinklar på detta efter valet OM L ens överlever. Men, jag tror inte Busch behöver oroa sig över den delen, mer är hur gapet till oppositionen ska klara sig och givet Pour Moi:s förslag blir det svårare när L inte klarar av sin egen bit.

Nu har jag inte barn men tror många föräldrar gärna skulle vilja att den som tjänar minst är hemma då förlusten för familjens ekonomi då blir mindre.
Är ju inte direkt billigt med barn så man behöver nog alla pengar man kan få.

I vissa fall tjänar givetvis kvinnan mer och då får helt enkelt pappan vara hemma mer när det funkar. I början är det ju lite knepigt kan man väl säga.
Citera
2026-06-23, 16:59
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I vissa fall tjänar givetvis kvinnan mer och då får helt enkelt pappan vara hemma mer när det funkar. I början är det ju lite knepigt kan man väl säga.

Inte så knepigt som många vill få det att verka som. Idag är det rätt vanligt att barn flaskmatas och/eller delammas. Vips finns det inga problem alls.

Efter en vecka är det 20-40% som flaskmatas helt eller delvis.
Efter fyra månader 50-70%.
Efter sex månader 70-90%.
Citera
2026-06-23, 18:13
Medlem
Olika frågor genererar olika intresse. Misstänker att denna fråga inte kommer att bli någon valvinnare för Pour Moi!
Citera
2026-06-23, 19:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Inte så knepigt som många vill få det att verka som. Idag är det rätt vanligt att barn flaskmatas och/eller delammas. Vips finns det inga problem alls.

Efter en vecka är det 20-40% som flaskmatas helt eller delvis.
Efter fyra månader 50-70%.
Efter sex månader 70-90%.

Oki, du har säkerligen bättre koll än mig då jag inte ens har barn men ska jag vara ärlig så trodde jag att man ammades längre men mammorna har väl inte tid med det längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in