Igår, 00:07
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det enda som löser en konflikt är konstruktiva, ömsesidigt respektfulla samtal där man tar hänsyn till varandras ståndpunkter. Att hålla en pistol mot varandras huvud och hota "Jag skjuter om jag inte får som jag vill!" är idiotiskt och livsfarligt. Ändå är det den taktiken som både Ryssland och USA/EU nu kör. Det är vad Jan Öberg kallar diplomatisk analfabetism.

Ingen rationell person startar ett kärnvapenkrig men tyvärr kan katastrofen inträffa så länge kärnvapen finns och irrationella och maktgalna psykopater styr. Vad hade Hitler gjort i sin bunker om han inte bara hade en pistol att skjuta sig själv med utan också en kärnvapenknapp som hade ödelagt London, Paris och New York?
Er ståndpunkt verkar ju vara att ni fritt ska kunna invadera era grannländer stjäla deras territorium.. Ukraina Moldavien Georgien osv,

Den ståndpunkten kan ni stoppa upp i er efterblivna röv.
Citera
Igår, 23:54
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Er ståndpunkt verkar ju vara att ni fritt ska kunna invadera era grannländer stjäla deras territorium.. Ukraina Moldavien Georgien osv,

Den ståndpunkten kan ni stoppa upp i er efterblivna röv.

Nej, jag tycker folket i varje region ska bestämma över sin framtid och hur de ska styras. Det gäller både Ukraina, Krim och Donbass. Det gäller även Taiwan, Kosovo, Skottland och Skåne. Både Ryssland, USA, EU och vissa ukrainska makthavare är skyldiga till att kriget uppstod på grund av diplomatisk analfabetism.

Vi behöver inte diskutera detta mer. Vi har båda giltiga argument även om vi värderar dem olika och kommer till olika slutsats. Se denna utmärkta debatt från Oxford:

https://www.youtube.com/watch?v=0t8uqH6OVhI

Både mina och dina perspektiv kommer fram där, liksom de flesta argumenten i denna tråd. Mina åsikter är mycket nära den sista talaren, Peter Hitchens som pratar 1:30 in i debatten. Jag förstår ditt perspektiv. Kanske kan du förstå mitt också som representeras av andra sidan. En sak borde vi vara överens om och det är att extremism och krig är ingen lösning av konflikter utan respektfull diplomati är mycket effektivare.
Senast redigerad av DickeFix Idag kl. 00:00.
Citera
Igår, 23:59
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Nej, jag tycker folket i varje region ska bestämma över sin framtid och hur de ska styras. Det gäller både Ukraina, Krim och Donbass. Det gäller även Taiwan, Kosovo, Skottland och Skåne. Både Ryssland, USA, EU och vissa ukrainska makthavare är skyldiga till att kriget uppstod på grund av diplomatisk analfabetism.

Vi behöver inte diskutera detta mer. Vi har bådar giltiga argument även om vi värderar dem olika och kommer till olika slutsats. Se denna utmärkta debatt från Oxford:

https://www.youtube.com/watch?v=0t8uqH6OVhI

Både mina och dina perspektiv kommer fram där, liksom de flesta argumenten i denna tråd. Mina åsikter är mycket nära den sista talaren, Peter Hitchens som pratar 1:30 in i debatten. Jag förstår ditt perspektiv. Kanske kan du förstå mitt också som representeras av andra sidan. En sak borde vi vara överens om och det är att extremism och krig är ingen lösning av konflikter utan respektfull diplomati är mycket effektivare.
Alla ska få bestämma, Men det gäller inte i ryssland....uppenbarligen.

Det existerar ingen skuld hos det invaderade Ukraina.
Rysspacket är bara intresserade i folkviljan om det är nåt dom kan slå mynt av, och invadera.
Citera
Idag, 00:06
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Alla ska få bestämma, Men det gäller inte i ryssland....uppenbarligen.

Det existerar ingen skuld hos det invaderade Ukraina.
Rysspacket är bara intresserade i folkviljan om det är nåt dom kan slå mynt av, och invadera.

Nej, folket i vare sig Ukraina eller Krim har skuld i detta. Ukraina slets itu av stormakterna med hjälp av västvänliga ultranationalister och ryssvänliga extremister i öst. Justjenko har ett stort ansvar i detta. Zelenskyj försökte i början att ena landet men lyckades inte på grund av trycket från både Ryssland och USA.
Citera
Idag, 08:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ryssland och Putin har och hade en annan agenda, än att lämna ifred. Oleg Tsarov har vittnat om detta.

Hur USA tryckte på för att det inte skulle bli fred är mera oklart för de flesta av oss.
Men du har klara besked i frågan…?

Citat:
Nej, folket i vare sig Ukraina eller Krim har skuld i detta. Ukraina slets itu av stormakterna med hjälp av västvänliga ultranationalister och ryssvänliga extremister i öst. Justjenko har ett stort ansvar i detta. Zelenskyj försökte i början att ena landet men lyckades inte på grund av trycket från både Ryssland och USA.
Citera
Idag, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du förutsätter att Nato Turkarna skulle gå med på att stänga in Ryssarna ? Jag tvekar.
Dom skulle nog släppa ut flottan innan stängning.

Noll förtroende för Turkiets nato engagemang.

Jag är också tveksam till delar av deras engagemang. Men vid en sådan konflikt kommer Turkiet att vara tvunget att välja sida. Antingen Ryssland eller Nato. Mellanting kommer inte att existera.
Citera
Idag, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag är också tveksam till delar av deras engagemang. Men vid en sådan konflikt kommer Turkiet att vara tvunget att välja sida. Antingen Ryssland eller Nato. Mellanting kommer inte att existera.

Klart dom kommer välja Nato, men det kommer ske långsamt, motvilligt och i samförstånd med
Ryssland. Dom kommer att förhala sin insats och till en början erbjuda "mjuka" insatser som
sjukvårdsresurser, logistik m.m.
Citera
Idag, 09:52
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Västvänliga ultranationalister?? är inte dom Ukrainare?
Har du tatt det citatet från kremls hemsida?

En majoritet av folket i Ukraina ville bort från rysspacket det kan varken du eller kreml acceptera.
Citera
Idag, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Vatnik, om Ukraina fortsätter att existera har de vunnit. I alla fall om de inte nedrustas.
Självklart, så är det. Om Ukraina existerar i någon form, även med Liviv som huvudstad så har de "vunnit" - absolut, jag instämmer till fullo. De vinner oavsett utgången av Rysslands krig mot dem.
Citera
Idag, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Det enda logiska i förlängningen är att Krim återgår till Ukraina , Krim tillhör ju Krimtartarerna som när de fick välja hellre hörde till Ukraina eftersom de fick högre grad av självstyre då.
Allt fungerade egentligen bra på Krim innan Rysslands ockupation och ryssarna hade inte heller något att klaga på dom fick ju fortsätta att arrendera hamnen i Sevastopol efter Sovjetunionens kollaps.
Det enda som ställt till problem är Rysslands utrensningar först på Stalins tid då Krimtartarerna fördrevs till Sibirien och nu under Putin då ursprungsbefolkningen fördrivs igen deras hus stjäls och
säljs till Ryssar Putin är Stalin 2.0 egentligen och har ingenting på Krim att göra.
Ingen vill väl egentligen ha krig men om Putin inte ger upp frivilligt så hoppas jag givetvis att Ukraina lyckas återställa ordningen även om det tyvärr måste ske på militär väg.
Och det är denna knäckfråga som gäckar i tråden - har Ukraina manskapet (inhemska populationen), materielen och möjligheten att återta det som ryssen redan tagit och därefter återta Krim. Det tror inte jag, inte ens i närheten.
Citera
Idag, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Självklart, så är det. Om Ukraina existerar i någon form, även med Liviv som huvudstad så har de "vunnit" - absolut, jag instämmer till fullo. De vinner oavsett utgången av Rysslands krig mot dem.

Ja, men attacken mot kiev bla med en konvoj av kravallpolis var en skenmanöver och ryssarns har 15000 T14 redo i ett bergrum.

Det går bra nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in