2026-06-23, 14:32
Medlem
Frostfritt djup?

Jag tror absolut att detta enbart är en myt.
Citera
2026-06-23, 14:50
Medlem
2560ps avatar
Varför skulle det vara en myt menar du? Havererar kanske är till att ta i, iaf när den är relativt ny. Men skeva gött kommer den ju göra efter några år.
Citera
2026-06-23, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Frostfritt djup?

En myt?

Vatten fryser ju på vintern. Det tror jag att alla har förstått, eller?

Prova att testa vad is gör med en träbit? Träbiten kommer självklart att behöva flytta på sig.
Om altanen sen havererar (vad du nu menar med det), beror väl på vad man menar? Den rasar väl troligen inte direkt, men allt sitter ju snett och vint iallafall, och då är det klart att hela konstruktionen kan bli instabil och i sämsta fall ”haverera”.
Citera
2026-06-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Varför skulle det vara en myt menar du? Havererar kanske är till att ta i, iaf när den är relativt ny. Men skeva gött kommer den ju göra efter några år.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En myt?

Vatten fryser ju på vintern. Det tror jag att alla har förstått, eller?

Prova att testa vad is gör med en träbit? Träbiten kommer självklart att behöva flytta på sig.
Om altanen sen havererar (vad du nu menar med det), beror väl på vad man menar? Den rasar väl troligen inte direkt, men allt sitter ju snett och vint iallafall, och då är det klart att hela konstruktionen kan bli instabil och i sämsta fall ”haverera”.

Har ni sett detta med egna ögon? Jag känner också till argumenten.
Citera
2026-06-23, 16:09
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Min egen altan är skev, exempelvis. Dock inte havererad.
Citera
2026-06-23, 16:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Frostfritt djup?

Havererar gör det inte men altanen kommer över tid inte att vara i våg eftersom plintarna kommer att röra sig.
Citera
2026-06-23, 16:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan bli riktigt kul när frosten får plintar att välta åt sidan, sett bla altan och mindre förrådsbyggnad som bara delvis haft stöd just pga att plintar har rört sig.

Det är kanske inte nåt som går snabbt det kan ta år och kanske inte blir värre än att en altan gungar lite men vafan, ska man göra nåt gör det ordentligt.
Citera
2026-06-23, 17:06
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det blir väl så att altanen höjs lite varje år. Tjälen tvingar dem uppåt och sen när tjälen gått ur marken så sjunker de inte lika djupt som de en gång var.
Jag köpte ett hus en gång där staketets plintar låg lite för högt. Jag fick bygga om det för plintarna kom i dagens ljus till slut.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2026-06-23 kl. 17:08.
Citera
2026-06-23, 17:07
Medlem
Aldrig någonsin varit med om att lägga plintar på frostfritt djup för en altan.

Överdrift, lättare att justera altanen om någon plint har satt sig, in med domkraft och lägg på en träbit om altanen måste bli högre där. Det märker man direkt om det knackar å tjuter när man går på altanen då har någon plint sjunkit. Plintarna kommer absolut inte välta sig.

Antagligen stiger dem eller sjunker, känner man sig osäker på om det kommer stiga så kan man sätta justerbar stolpsko (Då gängar du bara upp eller ner beroende på önskemål)
Risken för stigning ökar desto närmre grundvattnet plintarna ligger. Inom 1-3m djup är ungefär risken för stigning.

Men vad vet jag? har byggt altaner med och utan inglasning, även med å utan badtunna som sidosyssla tillsammans med min farbror halva livet. Som har stått i årtionde utan problem.
Senast redigerad av Noccofocus 2026-06-23 kl. 17:16.
Citera
2026-06-23, 17:47
Medlem
Citat:

Ja.

Ett tips där det syns väldigt enkelt, badbryggor.

De får repareras och byggas om varje år.

Visst, det blir mer ”frost/vatten” än på plintarna på en altan, men principen är ju densamma.
Citera
2026-06-23, 19:22
Medlem
Det närmaste jag kommer är mitt staket.
Jag satte upp detta för ca 30år sedan, grävde väl ungefär 50cm och gjöt fast stolpar.
Staketet är förtfarande spikrakt, åt alla håll.
Detta är i höjd med Vänern, så vi har tjäle nästan varje vinter.
Citera
2026-06-23, 20:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Frostfritt djup?

Det är helt beroende av marktypen under plinten och förekomst av vatten eller inte.

Blöt lerjord så kommer du att se "katastrofen" relativt omgående, högt beläget och pinnmo eller sand i marken kan det stå åtskilliga år då marken är torr när det fryser på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in